Szycie na pierścień: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Przypisy) |
|||
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | Szycie na pierścień | + | ==Szycie na pierścień== |
− | + | ||
− | Jeden z pierwszych systemów szycia kodeksów. Wywodzi się bezpośrednio z konstrukcji poliptyków tabliczek drewnianych. Pierwsze kodeksy szyte tym sposobem pochodzą z pierwszych wieków naszej ery z | + | Bezzwięzowy system szycia kodeksów, karty przeszywane są przez otwory znajdujące się w pewnej odległości od grzbietów składek. W odróżnieniu od szycia ściegiem na sztych (ang. stab sewing, side sewing) wydzielone są stacje (jedno- lub dwuotworowe). |
− | ==Rodzaje szycia na pierścień== | + | |
+ | Jeden z pierwszych systemów szycia kodeksów. Wywodzi się bezpośrednio z konstrukcji poliptyków tabliczek drewnianych. Pierwsze kodeksy szyte tym sposobem pochodzą z pierwszych wieków naszej ery z regionu Morza Śródziemnego. System ten stosowano do zszywania w bloki pojedynczych kart, ale też i kart sfalcowanych. | ||
+ | |||
+ | ===Rodzaje szycia na pierścień=== | ||
* szycie na pierścień z jednym otworem - dowolna liczba stacji (najczęściej 2-3), którą tworzą pojedyncze otwory, przez które przeprowadzana jest nić związana następnie na grzbiecie bloku kodeksu. (il. 1) | * szycie na pierścień z jednym otworem - dowolna liczba stacji (najczęściej 2-3), którą tworzą pojedyncze otwory, przez które przeprowadzana jest nić związana następnie na grzbiecie bloku kodeksu. (il. 1) | ||
* szycie na pierścień z dwoma otworami - dowolna liczba stacji (najczęściej 3), którą tworzą podwójne otwory, przez które przeprowadzana jest nić związana następnie na powierzchni górnej karty bloku kodeksu. (il. 2) | * szycie na pierścień z dwoma otworami - dowolna liczba stacji (najczęściej 3), którą tworzą podwójne otwory, przez które przeprowadzana jest nić związana następnie na powierzchni górnej karty bloku kodeksu. (il. 2) | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
− | + | ||
− | + | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | |
− | + | [[System szycia ]] <br> | |
+ | [[Szycie ściegiem na sztych]] <br> | ||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
Linia 21: | Linia 25: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | |||
− | |||
+ | # Baras E., Irigoin J., Vezin J., La reliure medievale, Paryż 1981, s. 23-24. | ||
+ | # Wachnik Barbara, Systemy szycia zabytkowych kodeksów - terminologia, historia, systematyka, zagadnienia konserwatorskie, część teoretyczno-badawcza pracy dyplomowej magisterskiej, promotor: dr hab. M. Pronobis-Gajdzis, prof. UMK, Toruń UMK 2020, s. 19, 34. | ||
---- | ---- | ||
− | Autor: ''' | + | Autor: '''M.P.B.''' |
Aktualna wersja na dzień 22:07, 27 mar 2022
Szycie na pierścień
Bezzwięzowy system szycia kodeksów, karty przeszywane są przez otwory znajdujące się w pewnej odległości od grzbietów składek. W odróżnieniu od szycia ściegiem na sztych (ang. stab sewing, side sewing) wydzielone są stacje (jedno- lub dwuotworowe).
Jeden z pierwszych systemów szycia kodeksów. Wywodzi się bezpośrednio z konstrukcji poliptyków tabliczek drewnianych. Pierwsze kodeksy szyte tym sposobem pochodzą z pierwszych wieków naszej ery z regionu Morza Śródziemnego. System ten stosowano do zszywania w bloki pojedynczych kart, ale też i kart sfalcowanych.
Rodzaje szycia na pierścień
- szycie na pierścień z jednym otworem - dowolna liczba stacji (najczęściej 2-3), którą tworzą pojedyncze otwory, przez które przeprowadzana jest nić związana następnie na grzbiecie bloku kodeksu. (il. 1)
- szycie na pierścień z dwoma otworami - dowolna liczba stacji (najczęściej 3), którą tworzą podwójne otwory, przez które przeprowadzana jest nić związana następnie na powierzchni górnej karty bloku kodeksu. (il. 2)
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
System szycia
Szycie ściegiem na sztych
Grafika
Przypisy
- Baras E., Irigoin J., Vezin J., La reliure medievale, Paryż 1981, s. 23-24.
- Wachnik Barbara, Systemy szycia zabytkowych kodeksów - terminologia, historia, systematyka, zagadnienia konserwatorskie, część teoretyczno-badawcza pracy dyplomowej magisterskiej, promotor: dr hab. M. Pronobis-Gajdzis, prof. UMK, Toruń UMK 2020, s. 19, 34.
Autor: M.P.B.