Francuska oprawa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
 
(Nie pokazano 23 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
(oprawa à la Bradel, oprawa wklejana) (ang. Bradel binding, niem. Bradel-Einband, fr. cartonage à la Bradel)  
+
==Francuska oprawa==
 +
(ang. French calf; niem. Franzband, Halbfranzband; fr. reliure proprement dite)  
  
Oprawa wykonywana w technice wklejanej, opracowana w końcu XVIII w. (pomiędzy 1772 a 1809) przez francuskiego introligatora Alexisa Pierre Bradela. Konstrukcja Bradela miała na celu uproszczenie technologii oprawy, była techniką rewolucyjną, punktem wyjścia dla różnych technik XIX-wiecznych, przede wszystkim oprawy wklejanej stosowanej na skalę przemysłową.  
+
Oprawa francuska to solidna i czasochłonna technika oprawiania książek ukształtowana w XIX wieku, wzorowana na tradycyjnej oprawie organicznej stosowanej od średniowiecza. Najistotniejszą jej cechą jest zaoporkowany grzbiet oraz typ konstrukcji, czyli połączenia bloku książki z okładką.  
  
Pierwotnie Bradel całą okładkę wykonywał z jednego użytku cienkiej tektury, którą przełamywał w przegubie, a następnie oblekał papierową obłóczką. Oprawa była traktowana jako oprawa tymczasowa, dlatego czasem nie obcinano przedniej i dolnej krawędzi, a jedynie górną, którą niekiedy złocono. Z czasem w miejsce jednej tekturki zaczęto stosować dwie odrębne tekturowe okładzinówki oraz kartonową grzbietówkę, które montowano na pasku papieru. W końcowej fazie oprawy okładki są łączone z blokiem, poprzez przyklejenie wyklejek oraz wąsów (końcówek zwięzów) do wewnętrznej strony kładek.
+
Książka musi być zszyta na sznurkowe zwięzy, których końcówki, tzw. "wąsy" są przeciągnięte przez otwory wywiercone w okładzinach. O ile jednak w średniowieczu okładziny sporządzano z drewna, a sznurki po przeciągnięciu zamocowywano kołkami, o tyle w wieku XIX, gdy okładki wykonywano z tektury, końcówki zwięzów przyklejano do zewnętrznej strony okładzinówki lub przeciągano przez otwory w tekturze i przyklejano.  
  
Oprawa charakteryzuje się wolnym przegubem oraz odsadkami pomiędzy grzbietem i okładkami. Współcześnie nazwę Bradel stosuje się dla oprawy wklejanej z oporkowanym grzbietem. Oporek o wygięciu 45° powinien być na tyle wystawać ponad blok, by zrównać się z grubością okładzinówek. Obecność oporka i odsadki powoduje, że technika jest przeznaczona dla opraw papierowych lub płóciennych, ewentualnie pergaminowych. Wykonanie oprawy ze skóry wymaga cienkiego zszarfowania skóry w partii odsadek.
+
Oprawę francuską cechuje też wysoki oporek, czyli rozszerzony profil grzbietu książki, uzyskany przez odpowiednie obicie go młotkiem. Okładziny zamocowane są przy samym bloku, bez odsadki. "Wchodzą" one w zagłębienie oporka, tak że grzbiet przechodzi bez żadnego uskoku w okładkę, natomiast po otwarciu okładki we wnętrzu przy przegubie powstaje charakterystyczny schodek.
 +
 
 +
Oprawa francuska może mieć grzbiet zwarty lub wolny. Na grzbiecie mogą być garby zwięzów.
 +
 
 +
W oprawie z grzbietem zwartym skóra jest naklejona bezpośrednio na grzbiet bloku. Jeśli oprawa jest wyposażona w garby na grzbiecie, to są to zwięzy prawdziwe, czyli konstrukcyjne sznurki uwypuklone pod skórą. Dla lepszego efektu zwięzy bywają podwyższane przez pasek skóry lub tektury.
 +
 
 +
Oprawa z grzbietem odpadającym posiada grzbietówkę, czyli pasek kartonu, odseparowujący grzbiet oprawy od grzbietu bloku. Ewentualne garby w oprawie z grzbietem odpadającym to tzw. sztuczne zwięzy, a więc paski skóry lub tektury wklejone pomiędzy grzbietówkę a skórę, posiadające jedynie cel dekoracyjny.
 +
 
 +
Oprawa francuska jest oblekana na zamontowanych okładkach. Zwykle obleczeniem jest skóra, czasem jest to półskórek, wówczas oprawa zwana jest "Halbfranzband".
 +
 
 +
Cechą charakterystyczną oprawy francuskiej jest spłaszczenie fałdu skóry nad kapitałką, tzw. daszek (kapturek). Ponadto rogi tektury przy kapitałce są ścięte tak, że w okładce powstają małe wcięcia zapobiegające deformacji daszka podczas otwierania książki.
 +
 
 +
Przyklejenie wyklejki następuje w pozycji rozwartych okładek. Istotne jest staranne przyklejenie wyklejki na przegubie oraz wysuszenie w tej pozycji, dzięki czemu naddatek materiału wyklejkowego pozwala następnie na swobodne otwieranie książki i nie zachodzi zjawisko "ciągnięcia się" kart za okładką.
 +
 
 +
W Anglii staranne oprawy w technice francuskiej zwykle były wykonane ze skóry cielęcej, stąd angielskie terminy full calf, a zwłaszcza half calf oznaczają oprawę w skórę cielęcą, wykonaną w technice francuskiej.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
Linia 13: Linia 28:
 
[[Przegub zwarty]] <br>
 
[[Przegub zwarty]] <br>
 
[[Oporek]] <br>
 
[[Oporek]] <br>
 +
[[Daszek]] <br>
 +
[[Ścięcie rogu]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
  
 
<gallery>
 
<gallery>
File:Bookbinders_2.jpg|Obrazek 1
+
File:Zawieszanie okładzin.jpg|Zasadzanie okładzin. Rys. K. Komsta-Sławińska
 +
File:Oporek zwarty1.jpg|Oporek i okładka z przegubem zwartym. Rys. K. Komsta-Sławińska
 +
File:Francuska.JPG|Główka grzbietu z daszkiem i wcięciami rogów okładek. Oprawa Władysława Dąbrowskiego.
  
 
</gallery>
 
</gallery>
Linia 23: Linia 42:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
# Bradel binding, w: M.T. Roberts, D. Etherington, Bookbinding and the Conservation of books. A Dictionary of Descriptive Terminology  http://cool.conservation-us.org/don/dt/dt0459.html
+
# Z. Zjawiński, Introligatorstwo, Warszawa 1967, s. 191-197.
# Bradel, Alexis Pierre, w: G. Moessner, Buchbinder ABC, Bergisch Gladbach 1981, s. 18.
+
# Rhein Adolf, Das Buchbinderbuch, Halle 1954, s. 196-210.  
# J. Cambras, La reliure, Vineuil 2013, s. 52-53.
+
# Wiese Fritz, Der Bucheinband, Stuttgart 1953, s. 219-254.  
 +
# Cockerell Douglas, Bookbinding, and the care of books: a handbook for amateurs, bookbinders & librarians, London 1901
  
 
----
 
----
 
Autor: '''E.P.'''
 
Autor: '''E.P.'''

Aktualna wersja na dzień 14:19, 4 kwi 2022

Francuska oprawa

(ang. French calf; niem. Franzband, Halbfranzband; fr. reliure proprement dite)

Oprawa francuska to solidna i czasochłonna technika oprawiania książek ukształtowana w XIX wieku, wzorowana na tradycyjnej oprawie organicznej stosowanej od średniowiecza. Najistotniejszą jej cechą jest zaoporkowany grzbiet oraz typ konstrukcji, czyli połączenia bloku książki z okładką.

Książka musi być zszyta na sznurkowe zwięzy, których końcówki, tzw. "wąsy" są przeciągnięte przez otwory wywiercone w okładzinach. O ile jednak w średniowieczu okładziny sporządzano z drewna, a sznurki po przeciągnięciu zamocowywano kołkami, o tyle w wieku XIX, gdy okładki wykonywano z tektury, końcówki zwięzów przyklejano do zewnętrznej strony okładzinówki lub przeciągano przez otwory w tekturze i przyklejano.

Oprawę francuską cechuje też wysoki oporek, czyli rozszerzony profil grzbietu książki, uzyskany przez odpowiednie obicie go młotkiem. Okładziny zamocowane są przy samym bloku, bez odsadki. "Wchodzą" one w zagłębienie oporka, tak że grzbiet przechodzi bez żadnego uskoku w okładkę, natomiast po otwarciu okładki we wnętrzu przy przegubie powstaje charakterystyczny schodek.

Oprawa francuska może mieć grzbiet zwarty lub wolny. Na grzbiecie mogą być garby zwięzów.

W oprawie z grzbietem zwartym skóra jest naklejona bezpośrednio na grzbiet bloku. Jeśli oprawa jest wyposażona w garby na grzbiecie, to są to zwięzy prawdziwe, czyli konstrukcyjne sznurki uwypuklone pod skórą. Dla lepszego efektu zwięzy bywają podwyższane przez pasek skóry lub tektury.

Oprawa z grzbietem odpadającym posiada grzbietówkę, czyli pasek kartonu, odseparowujący grzbiet oprawy od grzbietu bloku. Ewentualne garby w oprawie z grzbietem odpadającym to tzw. sztuczne zwięzy, a więc paski skóry lub tektury wklejone pomiędzy grzbietówkę a skórę, posiadające jedynie cel dekoracyjny.

Oprawa francuska jest oblekana na zamontowanych okładkach. Zwykle obleczeniem jest skóra, czasem jest to półskórek, wówczas oprawa zwana jest "Halbfranzband".

Cechą charakterystyczną oprawy francuskiej jest spłaszczenie fałdu skóry nad kapitałką, tzw. daszek (kapturek). Ponadto rogi tektury przy kapitałce są ścięte tak, że w okładce powstają małe wcięcia zapobiegające deformacji daszka podczas otwierania książki.

Przyklejenie wyklejki następuje w pozycji rozwartych okładek. Istotne jest staranne przyklejenie wyklejki na przegubie oraz wysuszenie w tej pozycji, dzięki czemu naddatek materiału wyklejkowego pozwala następnie na swobodne otwieranie książki i nie zachodzi zjawisko "ciągnięcia się" kart za okładką.

W Anglii staranne oprawy w technice francuskiej zwykle były wykonane ze skóry cielęcej, stąd angielskie terminy full calf, a zwłaszcza half calf oznaczają oprawę w skórę cielęcą, wykonaną w technice francuskiej.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Organiczna oprawa
Przegub zwarty
Oporek
Daszek
Ścięcie rogu

Grafika

Przypisy

  1. Z. Zjawiński, Introligatorstwo, Warszawa 1967, s. 191-197.
  2. Rhein Adolf, Das Buchbinderbuch, Halle 1954, s. 196-210.
  3. Wiese Fritz, Der Bucheinband, Stuttgart 1953, s. 219-254.
  4. Cockerell Douglas, Bookbinding, and the care of books: a handbook for amateurs, bookbinders & librarians, London 1901

Autor: E.P.