Papier marmurkowy narzędziowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Wzory)
 
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
papier marmurkowy narzędziowy (ang. drawn marbled paper, niem. das Gezogener Marmor, Getrokken Marmers) - rodzaj papieru dekoracyjnego wykonanego w technice marmurkowania.
+
==Papier marmurkowy narzędziowy==
 +
(ang. drawn marbled paper, drawn marble, niem. Gezogener Marmor)
  
==Rodzaje==
+
Rodzaj papieru dekoracyjnego wykonanego w technice marmurkowania którego wzór został opracowany poprzez rozciąganie nakropionych plam farby przy pomocy narzędzi. Najprostszymi narzędziami są patyczki, rysiki lub sztyfty, listewki z nabitym rzędem sztyftów, tzw. grzebienie o różnej gęstości igieł, w tym także o grzebienie o ruchomym, zmiennym rozstawie igieł a także narzędzia z kilkoma szeregami igieł, przypominające bronę.
*papier marmurkowy ślimakowy (ang.curl/ snail marble, niem. Schneckenmarmor, fr. papier marbre coquille/ turniquet
+
* papier marmurkowy grzebieniowy (ang combed marble, niem.das Kamm-Marmorpapier, fr.papier marbre peigne)
+
  
==Technika wykonania==
+
===Technika wykonania===
* W przpadku marmurków ślimakowych narzucanie kolorów na grunt odbywa się jak w przypadku marmurka tureckiego, jednak do opracowania powierzchni farb i uzyskania różnego rodzaju wzorów używa się specjalnych narzędzi. Najprostszymi narzędziami są patyczki, rysiki lub sztyfty. Pozwalają one na uzyskanie różnych modyfikacji plam  lub rysowanie tzw. ślimaków. Do wykonania bardzo regularnie rozmieszczonych ślimaków, zwanych także wicherkami lub spiralkami (il. 1) używa się narzędzia z zamocowanymi w nim ząbkami, które swoją konstrukcją przypomina bronę (il. 2).
+
Narzucanie kolorów na grunt odbywa się tak jak w przypadku marmurka tureckiego, następnie opracowuje się powierzchnię farb prowadząc narzędzie od jednego brzegu kuwety do drugiego. Sztyft służy do rozciągania farb w swobodne, fantazyjne wzory (np. we wzorze Jugendtil) lub w luźne pasy, użycie grzebienia zagęszcza wzór. Podstawą do wzorów ślimakowych, bukietowych, pawich, czy innych, nie posiadających własnych nazw jest wzór grzebieniowy, uzyskany przez jedno lub kilkukrotne rozciągniecie farb, przy czym kolejne przeciągnięcia są prostopadłe do poprzednich i wykonywane grzebieniami o zróżnicowanym rozstawie igieł. Ostateczny wzór powstaje przez zakręcanie grzebieniem.
* Marmurki grzebieniowe wykonuje się grzebieniami o różnym rozstawie ząbków (il. 3.), którymi rysuje się po powierzchni gruntu różnymi sposobami, np. prowadząc grzebień od jednego brzegu kuwety do drugiego (il. 4)). Uzyskuje się w ten sposób charakterystyczne wzory (il. 5)
+
 
 +
===Wzory===
 +
* papier marmurkowy grzebieniowy (ang. combed marble, niem. das Kamm-Marmorpapier, fr. papier marbre peigne)
 +
* papier marmurkowy ślimakowy (ang. curl/snail marble, French curl marble, niem. Schneckenmarmor, fr. papier marbre coquille/turniquet)
 +
* papier marmurkowy bukietowy (ang. bouquet marble, niem. Bouquetmarmorpapier)
 +
* papier marmurkowy paw (ang. peacock marble, niem. Pfauenmarmorpapier)
 +
* papier marmurkowy Jugendstil
 +
* papier marmurkowy rozciągany sztyftem (Persille)
 +
 
 +
==Zobacz też==
 +
 
 +
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Papiery marmurkowe]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
  
 
<gallery>
 
<gallery>
File:21mar.jpg|il. 1. Papier marmurkowy ślimakowy.
+
 
File:Bookbinders_3.jpg|il. 2. Narzędzie do wykonania wzoru ślimakowego regularnego.
+
File:20mar.jpg|Grzebień do wykonania wzoru.
File:Bookbinders_2.jpg|il. 3. Grzebień do wykonania wzoru. File:Bookbinders_2.jpg|il. 4. Wykonanie marmurka grzebieniowego.
+
File:22mar.jpg|Narzędzie do wykonania wzoru ślimakowego regularnego.
File:Bookbinders_2.jpg|il. 5. Marmurek narzędziowy grzebieniowy, obleczenie.
+
File:17mar.jpg|Sposób wykonania papieru marmurkowego grzebieniowego.
 +
File:18mar.jpg|Marmurek grzebieniowy.
 +
File:21mar.jpg|Papier marmurkowy ślimakowy.
 +
File:Puget marmurek.JPG|Papier marmurkowy Jugendstil.
 +
File:IMG 0812.JPG|Marmurek rozciągany sztyftem "tam i z powrotem"
  
 
</gallery>
 
</gallery>
Linia 22: Linia 37:
  
 
# Chambers Anna, Marmoriertes Papier, Bern, Stuttgart, Haupt, 1988, s. 75.
 
# Chambers Anna, Marmoriertes Papier, Bern, Stuttgart, Haupt, 1988, s. 75.
# Semkowicz A., Introligatorstwo: z krótkim zarysem historii zdobnictwa opraw i 89 rycinami w tekście, Kraków, 1948.  
+
# Semkowicz A., Introligatorstwo: z krótkim zarysem historii zdobnictwa opraw i 89 rycinami w tekście, Kraków, 1948, s. 122.
# Woolnough C., The Whole Art of Marbling as Applied to Paper, Book Edges, etc., Londyn, 1881.
+
# E. Siemieniako, Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018, s. 99-100.
 +
# Woolnough C., The Whole Art of Marbling as Applied to Paper, Book Edges, etc., Londyn, 1881, s. 38-39.
 +
# Krauze S., Rinck J., Buntpapier – ein Bestimmungsbuch, Decorated Papers – a Guidebook, Sierpapier – een Gids, Stuttgart, 2016, s. 174-179, 190-195.
 
----
 
----
Autor: '''MPG E.S.'''
+
Autor: '''M.P.B., E.P.'''

Aktualna wersja na dzień 20:38, 20 mar 2022

Papier marmurkowy narzędziowy

(ang. drawn marbled paper, drawn marble, niem. Gezogener Marmor)

Rodzaj papieru dekoracyjnego wykonanego w technice marmurkowania którego wzór został opracowany poprzez rozciąganie nakropionych plam farby przy pomocy narzędzi. Najprostszymi narzędziami są patyczki, rysiki lub sztyfty, listewki z nabitym rzędem sztyftów, tzw. grzebienie o różnej gęstości igieł, w tym także o grzebienie o ruchomym, zmiennym rozstawie igieł a także narzędzia z kilkoma szeregami igieł, przypominające bronę.

Technika wykonania

Narzucanie kolorów na grunt odbywa się tak jak w przypadku marmurka tureckiego, następnie opracowuje się powierzchnię farb prowadząc narzędzie od jednego brzegu kuwety do drugiego. Sztyft służy do rozciągania farb w swobodne, fantazyjne wzory (np. we wzorze Jugendtil) lub w luźne pasy, użycie grzebienia zagęszcza wzór. Podstawą do wzorów ślimakowych, bukietowych, pawich, czy innych, nie posiadających własnych nazw jest wzór grzebieniowy, uzyskany przez jedno lub kilkukrotne rozciągniecie farb, przy czym kolejne przeciągnięcia są prostopadłe do poprzednich i wykonywane grzebieniami o zróżnicowanym rozstawie igieł. Ostateczny wzór powstaje przez zakręcanie grzebieniem.

Wzory

  • papier marmurkowy grzebieniowy (ang. combed marble, niem. das Kamm-Marmorpapier, fr. papier marbre peigne)
  • papier marmurkowy ślimakowy (ang. curl/snail marble, French curl marble, niem. Schneckenmarmor, fr. papier marbre coquille/turniquet)
  • papier marmurkowy bukietowy (ang. bouquet marble, niem. Bouquetmarmorpapier)
  • papier marmurkowy paw (ang. peacock marble, niem. Pfauenmarmorpapier)
  • papier marmurkowy Jugendstil
  • papier marmurkowy rozciągany sztyftem (Persille)

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Papiery marmurkowe

Grafika

Przypisy

  1. Chambers Anna, Marmoriertes Papier, Bern, Stuttgart, Haupt, 1988, s. 75.
  2. Semkowicz A., Introligatorstwo: z krótkim zarysem historii zdobnictwa opraw i 89 rycinami w tekście, Kraków, 1948, s. 122.
  3. E. Siemieniako, Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018, s. 99-100.
  4. Woolnough C., The Whole Art of Marbling as Applied to Paper, Book Edges, etc., Londyn, 1881, s. 38-39.
  5. Krauze S., Rinck J., Buntpapier – ein Bestimmungsbuch, Decorated Papers – a Guidebook, Sierpapier – een Gids, Stuttgart, 2016, s. 174-179, 190-195.

Autor: M.P.B., E.P.