Papier marmurkowy włoski: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "papier marmurkowy włoski ang. Italian marble - fr. papier marbre moucheté")
 
(Papier marmurkowy włoski)
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
papier marmurkowy włoski
+
==Papier marmurkowy włoski==
ang. Italian marble
+
(papier marmurkowy żyłkowy, wąskożylny) (ang. Italian marble, fr. papier marbre moucheté)
-
+
 
fr. papier marbre moucheté
+
Rodzaj papieru dekoracyjnego wykonanego w technice marmurkowania charakteryzujący się barwnymi żyłkami na białym tle. Istotą wykonania tego marmurka jest zróżnicowany procent żółci wołowej w każdej z farb, kolejno nakładane kolory muszą mieć jej więcej tak, aby rozepchnąć siebie nawzajem. Na końcu nakrapiana jest biała farba lub woda z bardzo dużą ilością żółci wołowej, co powoduje, że wcześnie nakropione farby ścieśniają się w żyłki.
 +
 
 +
==Zobacz też==
 +
 
 +
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Papiery marmurkowe ]] <br>
 +
 
 +
==Grafika==
 +
 
 +
<gallery>
 +
File:15mar.jpg|il. 1. Etapy wykonania marmurka włoskiego (Woolnough, 1881, s. 46).
 +
 
 +
 
 +
</gallery>
 +
 
 +
==Przypisy==
 +
# E. Siemieniako, Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018, s. 98.
 +
# C. Woolnough, The Whole Art of Marbling as Applied to Paper, Book Edges, etc., Londyn, 1881, s. 46.
 +
 
 +
----
 +
Autor: '''M.P.B., E.P.'''

Aktualna wersja na dzień 22:07, 18 mar 2022

Papier marmurkowy włoski

(papier marmurkowy żyłkowy, wąskożylny) (ang. Italian marble, fr. papier marbre moucheté)

Rodzaj papieru dekoracyjnego wykonanego w technice marmurkowania charakteryzujący się barwnymi żyłkami na białym tle. Istotą wykonania tego marmurka jest zróżnicowany procent żółci wołowej w każdej z farb, kolejno nakładane kolory muszą mieć jej więcej tak, aby rozepchnąć siebie nawzajem. Na końcu nakrapiana jest biała farba lub woda z bardzo dużą ilością żółci wołowej, co powoduje, że wcześnie nakropione farby ścieśniają się w żyłki.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Papiery marmurkowe

Grafika

Przypisy

  1. E. Siemieniako, Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018, s. 98.
  2. C. Woolnough, The Whole Art of Marbling as Applied to Paper, Book Edges, etc., Londyn, 1881, s. 46.

Autor: M.P.B., E.P.