Zdobnictwo opraw: Różnice pomiędzy wersjami
(→Zdobnictwo opraw) |
(→Zobacz też) |
||
(Nie pokazano 6 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 3: | Linia 3: | ||
− | Różnego rodzaju zabiegi wykonywane w celu nadania oprawie walorów estetycznych i artystycznych a także podniesienia wartości materialnej. Wykonywane różnymi technikami, zarówno stricte introligatorskimi jak i pochodzącymi z innych dziedzin rzemiosła i sztuki, nie tylko w obrębie okładki, ale także innych części książki ( | + | Różnego rodzaju zabiegi wykonywane w celu nadania oprawie walorów estetycznych i artystycznych a także podniesienia wartości materialnej. Wykonywane różnymi technikami, zarówno stricte introligatorskimi jak i pochodzącymi z innych dziedzin rzemiosła i sztuki, nie tylko w obrębie okładki, ale także innych części książki: →wyklejka (→Dublura), krawędzie (→Zdobienie krawędzi, ścieg (→System szycia), →kapitałka. Zabiegi zdobnicze wykonywane są także na materiałach, a wreszcie walory estetyczne ma dobór i zestawienie użytych materiałów i półfabrykatów. Zdobnictwo było związane z rozwojem technik zdobniczych, dostępnością materiałów, umiejętnościami wytwórcy kodeksu i możliwościami finansowymi klienta. |
+ | Do ''stricte'' introligatorskich technik zdobienia okładek należą: | ||
+ | * ledersznyt (→Nacinane oprawy) | ||
+ | * →tłoczenie i →złocenie | ||
+ | * mozaika (→Mozaikowa dekoracja) | ||
+ | * marmoryzacja (→Marmoryzowane oprawy). | ||
+ | Specjalnością introligatorską jest →zdobienie krawędzi oraz papierów (→Papiery dekoracyjne) wykorzystywanych na obleczenia i wyklejki, wykonywanych różnymi technikami, także zaczerpniętymi z innych rzemiosł (np. cyzelowanie złoconych krawędzi). | ||
+ | W dekorowaniu opraw wykorzystywane są techniki malarskie, graficzne i rzeźbiarskie: | ||
+ | * rysunek (→Lederzeichnungowe oprawy) | ||
+ | * malarstwo (→Malowane oprawy, →Transparent vellum) | ||
+ | * techniki graficzne (→Drukowane oprawy, →Fakturowanie, →Grafika w introligatorstwie, →Transfer) | ||
+ | * relief (→Modelowane oprawy, →Płaskorzeźbiona dekoracja, →Reliefowe oprawy). | ||
+ | Oprawy średniowieczne i renesansowe, a w mniejszym stopniu późniejsze zaopatrywane były w metalowe →okucia i zapięcia (→Zapięcia kodeksów), aplikacje lub w całości pokrywane były blachami (→Złotnicze oprawy), sporządzanymi w rzemiosłach metalowych przez złotników, grawerów, odlewników. W elementach tych stosowano właściwe im techniki dekoracyjne: | ||
+ | * →Ażurowa dekoracja | ||
+ | * →Cyzelowana dekoracja | ||
+ | * →Emaliowana dekoracja | ||
+ | * →Filigranowa dekoracja | ||
+ | * →Grawerowana dekoracja | ||
+ | * →Inkrustacja | ||
+ | * →Intarsja | ||
+ | * →Kameryzowanie | ||
+ | * →Odlewana dekoracja | ||
+ | * →Repusowana dekoracja | ||
+ | * →Trawiona dekoracja. | ||
− | + | Z innych obszarów wytwórczości pochodzą →haftowane oprawy. Współczesne →Eksperymenty introligatorskie zarówno czerpią z technik tradycyjnie introligatorskich jak i wychodzą poza nie. | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
[[Indeks alfabetyczny]] <br> | [[Indeks alfabetyczny]] <br> | ||
− | [[ | + | [[System dekoracyjny]] <br> |
− | [[ | + | [[Kompozycja]] <br> |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
[[Materiały obleczeniowe opraw]] <br> | [[Materiały obleczeniowe opraw]] <br> | ||
− | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
---- | ---- | ||
− | Autor: ''' | + | Autor: '''E.P.''' |
Aktualna wersja na dzień 07:04, 8 mar 2022
Zdobnictwo opraw
(dekoracja) (ang. binding decorating; fr décoration de reliure; niem. Einbandverzierung, Einbanddekoration )
Różnego rodzaju zabiegi wykonywane w celu nadania oprawie walorów estetycznych i artystycznych a także podniesienia wartości materialnej. Wykonywane różnymi technikami, zarówno stricte introligatorskimi jak i pochodzącymi z innych dziedzin rzemiosła i sztuki, nie tylko w obrębie okładki, ale także innych części książki: →wyklejka (→Dublura), krawędzie (→Zdobienie krawędzi, ścieg (→System szycia), →kapitałka. Zabiegi zdobnicze wykonywane są także na materiałach, a wreszcie walory estetyczne ma dobór i zestawienie użytych materiałów i półfabrykatów. Zdobnictwo było związane z rozwojem technik zdobniczych, dostępnością materiałów, umiejętnościami wytwórcy kodeksu i możliwościami finansowymi klienta.
Do stricte introligatorskich technik zdobienia okładek należą:
- ledersznyt (→Nacinane oprawy)
- →tłoczenie i →złocenie
- mozaika (→Mozaikowa dekoracja)
- marmoryzacja (→Marmoryzowane oprawy).
Specjalnością introligatorską jest →zdobienie krawędzi oraz papierów (→Papiery dekoracyjne) wykorzystywanych na obleczenia i wyklejki, wykonywanych różnymi technikami, także zaczerpniętymi z innych rzemiosł (np. cyzelowanie złoconych krawędzi).
W dekorowaniu opraw wykorzystywane są techniki malarskie, graficzne i rzeźbiarskie:
- rysunek (→Lederzeichnungowe oprawy)
- malarstwo (→Malowane oprawy, →Transparent vellum)
- techniki graficzne (→Drukowane oprawy, →Fakturowanie, →Grafika w introligatorstwie, →Transfer)
- relief (→Modelowane oprawy, →Płaskorzeźbiona dekoracja, →Reliefowe oprawy).
Oprawy średniowieczne i renesansowe, a w mniejszym stopniu późniejsze zaopatrywane były w metalowe →okucia i zapięcia (→Zapięcia kodeksów), aplikacje lub w całości pokrywane były blachami (→Złotnicze oprawy), sporządzanymi w rzemiosłach metalowych przez złotników, grawerów, odlewników. W elementach tych stosowano właściwe im techniki dekoracyjne:
- →Ażurowa dekoracja
- →Cyzelowana dekoracja
- →Emaliowana dekoracja
- →Filigranowa dekoracja
- →Grawerowana dekoracja
- →Inkrustacja
- →Intarsja
- →Kameryzowanie
- →Odlewana dekoracja
- →Repusowana dekoracja
- →Trawiona dekoracja.
Z innych obszarów wytwórczości pochodzą →haftowane oprawy. Współczesne →Eksperymenty introligatorskie zarówno czerpią z technik tradycyjnie introligatorskich jak i wychodzą poza nie.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
System dekoracyjny
Kompozycja
Materiały obleczeniowe opraw
Przypisy
Autor: E.P.