Transparent vellum: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Współczesne oprawy artystyczne)
 
(Nie pokazano 10 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
==Transparent vellum==
 
==Transparent vellum==
Technika zdobienia okładek pergaminowych metodą malarską. Poprzez kąpiel w węglanie potasu (K2 CO3), a następnym silnym sprasowaniu nadawano pergaminowi przejrzystość. Na wewnętrznej stronie pergaminu miniaturzyści nanosili malaturę, można było także na pergaminie odbijać miedzioryty. Następnie spód pergaminu zaklejano białym papierem i tak przygotowanym pergaminem oklejano okładki. Uzyskana w ten sposób dekoracja jest trwała, farby nie blakną, nie wykruszają się, czyszczenie opraw także nie narusza dekoracji.
+
Technika zdobienia okładek pergaminowych metodą malarską. Poprzez kąpiel w węglanie potasu (K2CO3), a następnie silnym sprasowaniu nadawano pergaminowi przejrzystość. Na wewnętrznej stronie pergaminu miniaturzyści nanosili malaturę, można było także na pergaminie odbijać miedzioryty. Następnie spód pergaminu zaklejano białym papierem i tak przygotowanym pergaminem oklejano okładki. Uzyskana w ten sposób dekoracja jest trwała, farby nie blakną, nie wykruszają się, czyszczenie opraw także nie narusza dekoracji.
  
 
===Autor===
 
===Autor===
Metoda została opracowana przez introligatornię Edwards z Halifaksu, w roku 1785 James Halifax opatentował ten sposób dekorowania opraw (patent nr 1462), choć sam proces uzyskiwania przejrzystego pergaminu był znany już wcześniej.
+
Metoda została opracowana przez introligatornię Edwards z Halifaksu, w roku 1785 James Halifax opatentował ten sposób dekorowania opraw, choć sam proces uzyskiwania przejrzystego pergaminu był znany już wcześniej.
 +
 
 +
===Vellucent binding===
 +
W 1903 roku Cederic Chivers otrzymał patent na zmodyfikowaną przez siebie metodę, zwaną vellucent binding. Nowatorstwo polegało na tym, że dekorację nanoszono na okładzinach, które następnie pokrywano przejrzystym pergaminem. Techniką tą przygotowywano także plakiety, które wmontowywano w okładki skórzane.
 +
Oprawy Chiversa i jemu współczesnych były malowane w stylistyce secesyjnej, wzbogacane złoceniami oraz intarsjami z masy perłowej.
  
 
===Współczesne oprawy artystyczne===
 
===Współczesne oprawy artystyczne===
Technika zmodyfikowana na początku XX w. przez Cederica Chiversa ([[vellucent binding]])  jest wykorzystywana w introligatorstwie artystycznym po dzień dzisiejszy, z tym że przygotowanie pergaminu następuje w drodze mechanicznego zeszlifowania strony spodniej (mięsnej) i uzyskania bardzo cienkiego pergaminu w miejscach występowania dekoracji, a dekoracja jest nanoszona na tekturę okładkową, a nie na pergamin.  
+
Technika w modyfikacji Cederica Chiversa jest uprawiana w introligatorstwie artystycznym po dzień dzisiejszy, z tym że przygotowanie pergaminu następuje w drodze mechanicznego zeszlifowania strony spodniej (odmięsnej) i uzyskania bardzo cienkiego, przejrzystego pergaminu w miejscach występowania dekoracji.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
  
 
[[Indeks alfabetyczny]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny]] <br>
[[Vellucent binding]] <br>
+
[[Pergaminowe oprawy]] <br>
 +
[[Malowane oprawy]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
Linia 23: Linia 28:
 
# Edwards of Halifax, w: Matt T. Roberts, Don Etherington, Bookbinding and the Conservation of books, http://cool.conservation-us.org/don/dt/dt1157.html
 
# Edwards of Halifax, w: Matt T. Roberts, Don Etherington, Bookbinding and the Conservation of books, http://cool.conservation-us.org/don/dt/dt1157.html
 
# P.J.M. Marks, The Edwards of Halifax Bindery, British Library Journal 24/2 (1998), s. 186, http://www.bl.uk/eblj/1998articles/pdf/article13.pdf
 
# P.J.M. Marks, The Edwards of Halifax Bindery, British Library Journal 24/2 (1998), s. 186, http://www.bl.uk/eblj/1998articles/pdf/article13.pdf
 +
# Vellucent binding, w: M.T. Roberts, D. Etherington, Bookbinding and the Conservation of Books. A Dictionary of Descriptive Terminology, http://cool.conservation-us.org/don/dt/dt3692.html
 +
# H. Granville Feel, A new method of decoration for bound books – The „vellucent” process, „The Studio. International Art”, 20, 1903, s. 169-176 http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/studio1903b/0184
 +
# Jeremy Norman, James Edwards of Halifax Obtains an Early Patent in Bookbinding, History of Information.com, https://www.historyofinformation.com/detail.php?id=5579
  
 
----
 
----
 
Autor: '''E.P.'''
 
Autor: '''E.P.'''

Aktualna wersja na dzień 06:49, 10 maj 2022

Transparent vellum

Technika zdobienia okładek pergaminowych metodą malarską. Poprzez kąpiel w węglanie potasu (K2CO3), a następnie silnym sprasowaniu nadawano pergaminowi przejrzystość. Na wewnętrznej stronie pergaminu miniaturzyści nanosili malaturę, można było także na pergaminie odbijać miedzioryty. Następnie spód pergaminu zaklejano białym papierem i tak przygotowanym pergaminem oklejano okładki. Uzyskana w ten sposób dekoracja jest trwała, farby nie blakną, nie wykruszają się, czyszczenie opraw także nie narusza dekoracji.

Autor

Metoda została opracowana przez introligatornię Edwards z Halifaksu, w roku 1785 James Halifax opatentował ten sposób dekorowania opraw, choć sam proces uzyskiwania przejrzystego pergaminu był znany już wcześniej.

Vellucent binding

W 1903 roku Cederic Chivers otrzymał patent na zmodyfikowaną przez siebie metodę, zwaną vellucent binding. Nowatorstwo polegało na tym, że dekorację nanoszono na okładzinach, które następnie pokrywano przejrzystym pergaminem. Techniką tą przygotowywano także plakiety, które wmontowywano w okładki skórzane. Oprawy Chiversa i jemu współczesnych były malowane w stylistyce secesyjnej, wzbogacane złoceniami oraz intarsjami z masy perłowej.

Współczesne oprawy artystyczne

Technika w modyfikacji Cederica Chiversa jest uprawiana w introligatorstwie artystycznym po dzień dzisiejszy, z tym że przygotowanie pergaminu następuje w drodze mechanicznego zeszlifowania strony spodniej (odmięsnej) i uzyskania bardzo cienkiego, przejrzystego pergaminu w miejscach występowania dekoracji.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Pergaminowe oprawy
Malowane oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Edwards of Halifax, w: Matt T. Roberts, Don Etherington, Bookbinding and the Conservation of books, http://cool.conservation-us.org/don/dt/dt1157.html
  2. P.J.M. Marks, The Edwards of Halifax Bindery, British Library Journal 24/2 (1998), s. 186, http://www.bl.uk/eblj/1998articles/pdf/article13.pdf
  3. Vellucent binding, w: M.T. Roberts, D. Etherington, Bookbinding and the Conservation of Books. A Dictionary of Descriptive Terminology, http://cool.conservation-us.org/don/dt/dt3692.html
  4. H. Granville Feel, A new method of decoration for bound books – The „vellucent” process, „The Studio. International Art”, 20, 1903, s. 169-176 http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/studio1903b/0184
  5. Jeremy Norman, James Edwards of Halifax Obtains an Early Patent in Bookbinding, History of Information.com, https://www.historyofinformation.com/detail.php?id=5579

Autor: E.P.