Cottage styl: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Przypisy) |
(→Przypisy) |
||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Cottage styl== | ==Cottage styl== | ||
− | (ang. cottage roof style, 'cottage' style | + | (ang. cottage roof style, 'cottage' style) |
Styl w barokowym introligatorstwie angielskim wykreowany przez Samuela Mearne'a (1624-1683) ok. 1660, najczęściej uprawiany w latach 1660-172o, ale spotykany także na oprawach późniejszych, przez cały XVIII wiek. | Styl w barokowym introligatorstwie angielskim wykreowany przez Samuela Mearne'a (1624-1683) ok. 1660, najczęściej uprawiany w latach 1660-172o, ale spotykany także na oprawach późniejszych, przez cały XVIII wiek. | ||
Linia 22: | Linia 22: | ||
# Pearson D., English bookbinding styles, 1450-1800 : a handbook,London, New Castle 2005, s. 73-74, 76, 78, 181 | # Pearson D., English bookbinding styles, 1450-1800 : a handbook,London, New Castle 2005, s. 73-74, 76, 78, 181 | ||
# Samuel Mearne and Restoration Copyright, American Bookbinders Museum, https://bookbindersmuseum.org/samuel-mearne-and-restoration-copyright/ | # Samuel Mearne and Restoration Copyright, American Bookbinders Museum, https://bookbindersmuseum.org/samuel-mearne-and-restoration-copyright/ | ||
− | # Mazal O., Einbandkunde. Die Geschichte des Bucheinbandes, Wiesbaden 1997, s. 234. | + | # Mazal O., Einbandkunde. Die Geschichte des Bucheinbandes, Wiesbaden 1997, s. 234, 270. |
# Diehl E., Bookbinding: its background and technique, New York 2014, s. 119. | # Diehl E., Bookbinding: its background and technique, New York 2014, s. 119. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''E.P.''' | Autor: '''E.P.''' |
Aktualna wersja na dzień 06:02, 7 maj 2022
Spis treści
Cottage styl
(ang. cottage roof style, 'cottage' style)
Styl w barokowym introligatorstwie angielskim wykreowany przez Samuela Mearne'a (1624-1683) ok. 1660, najczęściej uprawiany w latach 1660-172o, ale spotykany także na oprawach późniejszych, przez cały XVIII wiek.
Początkowo była to kompozycja ramowa, bogato wypełniona motywami roślinnymi. Z czasem forma ramy ewoluowała, jej poziome belki przyjmowały kształt spadzistego dachu, a cała rama miała kształt podwojonego wiejskiego domu. W oprawach wykorzystywano kontrastowe barwy, wprowadzone przez barwne intarsje. Kompozycję uzupełniały złocenia tłoków filigranowych z wzorem ulistnionych gałązek i kwiatów, a także innych drobnych motywów: kropek, kółek, łuków, rybich łusek.
Zobacz też
Grafika
Przypisy
- Pearson D., English bookbinding styles, 1450-1800 : a handbook,London, New Castle 2005, s. 73-74, 76, 78, 181
- Samuel Mearne and Restoration Copyright, American Bookbinders Museum, https://bookbindersmuseum.org/samuel-mearne-and-restoration-copyright/
- Mazal O., Einbandkunde. Die Geschichte des Bucheinbandes, Wiesbaden 1997, s. 234, 270.
- Diehl E., Bookbinding: its background and technique, New York 2014, s. 119.
Autor: E.P.