Etery celulozy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "==Etery celulozy== Pochodne celulozy uzyskiwane przez eteryfikację grup hydroksylowych w celulozie, tzn. przez zastąpienie w nich wodorów rodnikami organicznymi. Najb...")
 
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
==Etery celulozy==
 
==Etery celulozy==
Pochodne celulozy uzyskiwane przez eteryfikację grup hydroksylowych w celulozie, tzn. przez zastąpienie w nich wodorów rodnikami organicznymi. Najbardziej znanymi eterami celulozy są: metylo-, dwumetylo-, karboksymetylo- i hydroksymetylocelulozy. Właściwości eterów celulozy zależą od stopnia podstawienia grup hydroksylowych w cząsteczce celulozy (max. 3). Spoiwo wodne pochodzenia sztucznego.
+
Pochodne celulozy uzyskiwane przez eteryfikację grup hydroksylowych w celulozie, tzn. przez zastąpienie w nich wodorów rodnikami organicznymi. Najbardziej znanymi eterami celulozy są: metyloceluloza, karboksymetyloceluloza i hydroksymetyloceluloza. Właściwości eterów celulozy zależą od stopnia podstawienia grup hydroksylowych w cząsteczce celulozy (max. 3). Spoiwo wodne pochodzenia sztucznego. Sporządza się z nich różne roztwory wodne, niektóre są także rozpuszczalne w rozpuszczalnikach organicznych.
  
W malarstwie artystycznym i konserwacji-restauracji dóbr kultury znajdują zastosowanie jako spoiwo farb wodnych i jako kleje, a także jako grunt papierów marmurkowych. Są neutralne, emulgują z olejami na tempery, a farby z nimi utarte odznaczają się dobrą plastycznością. W konserwacji-restauracji papieru stosowane głównie: metyloceluloza, karboksymetyloceluloza, hydroksymetyloceluloza.
+
W malarstwie artystycznym i artystycznym rzemiośle papierniczym znajdują zastosowanie jako spoiwo farb wodnych, a także jako grunt papierów marmurkowych. W konserwacji-restauracji dóbr kultury m.in. jako żele do oczyszczania papieru, środki konsolidujące i klejące.  Są neutralne, emulgują z olejami na tempery, a farby z nimi utarte odznaczają się dobrą plastycznością. W konserwacji-restauracji papieru stosowane głównie: metyloceluloza (MC), karboksymetyloceluloza (CMC), hydroksymetyloceluloza (HPC, tzw. Klucel).
  
W handlu znajduje się wiele gatunków, cechujących się różnorodnymi właściwościami i występujących pod różnymi nazwami, jak: Metylan, Tylose M, Glutolin, Glutofix.
+
W handlu znajduje się wiele gatunków, cechujących się różnorodnymi właściwościami i występujących pod różnymi nazwami, jak: Metylan, Tylose M, Glutolin, Glutofix, Klucel.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
 +
 +
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Estry celulozy]] <br>
 
[[Estry celulozy]] <br>
 
[[Kleje introligatorskie]] <br>
 
[[Kleje introligatorskie]] <br>

Aktualna wersja na dzień 14:44, 16 lut 2022

Etery celulozy

Pochodne celulozy uzyskiwane przez eteryfikację grup hydroksylowych w celulozie, tzn. przez zastąpienie w nich wodorów rodnikami organicznymi. Najbardziej znanymi eterami celulozy są: metyloceluloza, karboksymetyloceluloza i hydroksymetyloceluloza. Właściwości eterów celulozy zależą od stopnia podstawienia grup hydroksylowych w cząsteczce celulozy (max. 3). Spoiwo wodne pochodzenia sztucznego. Sporządza się z nich różne roztwory wodne, niektóre są także rozpuszczalne w rozpuszczalnikach organicznych.

W malarstwie artystycznym i artystycznym rzemiośle papierniczym znajdują zastosowanie jako spoiwo farb wodnych, a także jako grunt papierów marmurkowych. W konserwacji-restauracji dóbr kultury m.in. jako żele do oczyszczania papieru, środki konsolidujące i klejące. Są neutralne, emulgują z olejami na tempery, a farby z nimi utarte odznaczają się dobrą plastycznością. W konserwacji-restauracji papieru stosowane głównie: metyloceluloza (MC), karboksymetyloceluloza (CMC), hydroksymetyloceluloza (HPC, tzw. Klucel).

W handlu znajduje się wiele gatunków, cechujących się różnorodnymi właściwościami i występujących pod różnymi nazwami, jak: Metylan, Tylose M, Glutolin, Glutofix, Klucel.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Estry celulozy
Kleje introligatorskie

Przypisy

  1. Slansky Bohuslav, Technika malarstwa, t.I, Warszawa 1960, s. 211, 228-229.
  2. Sobucki Władysław, Konserwacja papieru. Zagadnienia chemiczne, Warszawa 2013, s. 101-103.

Autor: M.P.B.