Multiplikacja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "==Multiplikacja== (zwielokrotnienie, powtórzenie) W zdobnictwie introligatorskim pojęcie stosowane w odniesieniu do ornamentów oraz pojedynczych motywów dekoracyjny...")
 
(Zobacz też)
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==Multiplikacja==
 
==Multiplikacja==
(zwielokrotnienie, powtórzenie)
+
(zwielokrotnienie, powtórzenie) (fr. multiplication)
  
W zdobnictwie introligatorskim pojęcie stosowane w odniesieniu do ornamentów oraz pojedynczych motywów dekoracyjnych:
+
W zdobnictwie introligatorskim:
 +
* 1) paro- lub wielokrotne (nawet kilkusetkrotne) powtórzenie tego samego motywu dekoracyjnego na oprawie, najczęściej w ramie otaczającej zwierciadło, w polu zwierciadła bądź kompartymentach grzbietu. Od średniowiecza jest to powszechna formuła organizacji motywów dekoracyjnych w zdobnictwie introligatorskim, apogeum osiągnęła w à semé oprawach.
  
(fr. multiplication)
+
* 2) sposób zakomponowania dekoracji okładzin lub grzbietu, polegający na zwielokrotnieniu określonego ornamentu. Praktykowany od średniowiecza, zwłaszcza na oprawach romańskich: 3-4 rzędy ornamentów powstałych z kilkunastu-kilkudziesięciu sąsiadujących wycisków tego samego tłoka. Jego rozpowszechnienie nastąpiło w renesansie: radełkowe oprawy, w których multiplikowano ramy otaczające zwierciadło, ujmujące je od góry i dołu, a nawet wypełniające je kilkoma pionowymi pasami tego samego ornamentu. W późniejszych epokach rzadszy – zwykle w historyzujących oprawach.   
1) sposób zakomponowania dekoracji okładzin (rzadziej grzbietu) polegający na dodaniu do jednego ornamentu jego następnego, lub następnych, rzędów. Rozwiązanie to znane było już w introligatorstwie średniowiecznym, zwłaszcza w romańskim, w którym tworzono niekiedy po 3-4 rzędy zmultiplikowanych ornamentów powstałych z kilkunastu-kilkudziesięciu sąsiadujących wycisków tego samego tłoka. Rozpowszechnienie takiej koncepcji organizacji ciągów ornamentalnych nastąpiło w renesansowych radełkowych oprawach, w których multiplikowano ramy otaczające zwierciadło, lub ujmujące je od góry i dołu, a nawet wypełniano całe zwierciadło kilkoma pionowymi pasami tej samej dekoracji. W późniejszych epokach oraz współcześnie m. stosowana jest rzadziej, zwykle w dziełach nawiązujących do stylów historycznych;
+
   
 
+
2) paro- lub wielokrotne ukazanie tego samego motywu dekoracyjnego na oprawie, zazwyczaj poddane rytmizacji w obrębie ramy otaczającej zwierciadło, w polu zwierciadła bądź w kompartymentach grzbietu. Od średniowiecza jest to powszechna formuła organizacji motywów dekoracyjnych w zdobnictwie introligatorskim.     
+
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
 
[[Indeks alfabetyczny]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny]] <br>
 +
[[Ornament]] <br>
 +
[[Radełkowe oprawy]] <br>
 +
[[À semé oprawy]] <br>
 
[[System dekoracyjny]] <br>
 
[[System dekoracyjny]] <br>
  
Linia 21: Linia 23:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
#
+
# Burnatowa 1964, s. 7'
 +
# Macchi F. i L. 2002, s. 322.
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 21:47, 1 paź 2021

Multiplikacja

(zwielokrotnienie, powtórzenie) (fr. multiplication)

W zdobnictwie introligatorskim:

  • 1) paro- lub wielokrotne (nawet kilkusetkrotne) powtórzenie tego samego motywu dekoracyjnego na oprawie, najczęściej w ramie otaczającej zwierciadło, w polu zwierciadła bądź kompartymentach grzbietu. Od średniowiecza jest to powszechna formuła organizacji motywów dekoracyjnych w zdobnictwie introligatorskim, apogeum osiągnęła w à semé oprawach.
  • 2) sposób zakomponowania dekoracji okładzin lub grzbietu, polegający na zwielokrotnieniu określonego ornamentu. Praktykowany od średniowiecza, zwłaszcza na oprawach romańskich: 3-4 rzędy ornamentów powstałych z kilkunastu-kilkudziesięciu sąsiadujących wycisków tego samego tłoka. Jego rozpowszechnienie nastąpiło w renesansie: radełkowe oprawy, w których multiplikowano ramy otaczające zwierciadło, ujmujące je od góry i dołu, a nawet wypełniające je kilkoma pionowymi pasami tego samego ornamentu. W późniejszych epokach rzadszy – zwykle w historyzujących oprawach.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Ornament
Radełkowe oprawy
À semé oprawy
System dekoracyjny

Grafika

Przypisy

  1. Burnatowa 1964, s. 7'
  2. Macchi F. i L. 2002, s. 322.

Autor: A.W.