Kimation: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Kimation)
(Przypisy)
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==Kimation==
 
==Kimation==
(fr. kymation)
+
(kymation, kyma, krajnik) (ang. cymatium; fr. kymation)
 
+
(także: kymation, kyma, krajnik)  
+
  
 
Ornament wywodzący się ze sztuki antycznej, złożony z uszeregowanych, stylizowanych motywów floralnych; wyróżnia się jego 3 odmiany:  
 
Ornament wywodzący się ze sztuki antycznej, złożony z uszeregowanych, stylizowanych motywów floralnych; wyróżnia się jego 3 odmiany:  
Linia 15: Linia 13:
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Astragal]] <br>
 
[[Astragal]] <br>
 
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
Linia 31: Linia 28:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
#  
+
# Burnatowa 1964, s. …;
 +
# Krynicka 1980, il. 21a;
 +
# Słownik 1996, s. …;
 +
# Wagner 2016, il. 125.
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 07:33, 23 kwi 2022

Kimation

(kymation, kyma, krajnik) (ang. cymatium; fr. kymation)

Ornament wywodzący się ze sztuki antycznej, złożony z uszeregowanych, stylizowanych motywów floralnych; wyróżnia się jego 3 odmiany:

  • 1) k. dorycki (sztabkowy) o zgeometryzowanej formie,
  • 2) k. joński (jajownik, wole oczy) z uwydatnionymi owalnymi elementami,
  • 3) k. lesbijski (kwiatowy) z elementami o sercowatym kształcie.

W nowożytnym zdobnictwie introligatorskim stosunkowo rzadko stosowany. k. joński o uproszczonej, zgeometryzowanej formie pojawia się w obramieniach zwierciadeł na oprawach zachodnioeuropejskich 3 ćw. XVI-1 ćw. XVII w.; podobne ornamenty – czasem zredukowane do ciągu jajowatych elementów w linearnym obramieniu – spopularyzowane zostały w introligatorstwie od schyłku XVIII w. do pocz. XX w.; w mniejszym stopniu tyczy się to również k. lesbijskiego.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Astragal

Grafika

Przypisy

  1. Burnatowa 1964, s. …;
  2. Krynicka 1980, il. 21a;
  3. Słownik 1996, s. …;
  4. Wagner 2016, il. 125.

Autor: A.W.