Kasetonowa dekoracja: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Przypisy) |
|||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | (z franc. | + | ==Kasetonowa dekoracja== |
+ | (z franc. ''décor à caissons'' lub ''décor à caissons dorés'') | ||
+ | |||
+ | Typ dekoracji okładzin i grzbietu opraw naśladujący renesansowe kasetony o kwadratowym, romboidalnym lub prostokątnym kształcie. Początki tej koncepcji zdobniczej łączy się z osiemnastowiecznymi, mozaikowymi oprawami w typie à répétition Antoine-Michel Padeloupa; w XIX w. nawiązywano do niej technicznie doskonałymi oprawami z k. najczęściej wypełniającymi obramienie pustego zwierciadła (za najwybitniejszego twórcę takich opraw uważa się Marcellina Lortica, zm. 1892); w XX w. eksperymenty z k. d. objawiły się m.in. dziełami z plastycznymi k. na okładzinach i grzbiecie. | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
[[Indeks alfabetyczny]] <br> | [[Indeks alfabetyczny]] <br> | ||
− | [[ | + | [[Mozaikowa dekoracja]] <br> |
[[À répétition dekoracja]] <br> | [[À répétition dekoracja]] <br> | ||
Linia 10: | Linia 13: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
Plik:Kasetonowa dekoracja, Francja, 2 poł. XIX w., wg Devauchelle, 1995.jpg | Oprawa z dekoracją kasetonową, Francja, 2 poł. XIX w., rys. wg: Devauchelle, 1995 | Plik:Kasetonowa dekoracja, Francja, 2 poł. XIX w., wg Devauchelle, 1995.jpg | Oprawa z dekoracją kasetonową, Francja, 2 poł. XIX w., rys. wg: Devauchelle, 1995 | ||
+ | File:61.jpg|Oprawa Jana Recmanika, po 1910. | ||
</gallery> | </gallery> | ||
Linia 16: | Linia 20: | ||
# Colombo 1952, il. 150, tabl. XXXI; | # Colombo 1952, il. 150, tabl. XXXI; | ||
+ | # von Arnim 1992, tabl. 145, 195; | ||
# Devauchelle 1995, s. 248; | # Devauchelle 1995, s. 248; | ||
# Bologna 1998, s. 182; | # Bologna 1998, s. 182; |
Aktualna wersja na dzień 21:19, 1 paź 2021
Spis treści
Kasetonowa dekoracja
(z franc. décor à caissons lub décor à caissons dorés)
Typ dekoracji okładzin i grzbietu opraw naśladujący renesansowe kasetony o kwadratowym, romboidalnym lub prostokątnym kształcie. Początki tej koncepcji zdobniczej łączy się z osiemnastowiecznymi, mozaikowymi oprawami w typie à répétition Antoine-Michel Padeloupa; w XIX w. nawiązywano do niej technicznie doskonałymi oprawami z k. najczęściej wypełniającymi obramienie pustego zwierciadła (za najwybitniejszego twórcę takich opraw uważa się Marcellina Lortica, zm. 1892); w XX w. eksperymenty z k. d. objawiły się m.in. dziełami z plastycznymi k. na okładzinach i grzbiecie.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Mozaikowa dekoracja
À répétition dekoracja
Grafika
Przypisy
- Colombo 1952, il. 150, tabl. XXXI;
- von Arnim 1992, tabl. 145, 195;
- Devauchelle 1995, s. 248;
- Bologna 1998, s. 182;
- Macchi F. i L. 2002, s. 71.
Autor: A.W.