Emaliowana dekoracja: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "==Emaliowana dekoracja== ==Grafika== <gallery> Plik:Emalia 1.jpg") |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Emaliowana dekoracja== | ==Emaliowana dekoracja== | ||
+ | |||
+ | Jedna z najszlachetniejszych technik złotniczych, dzieląca się na kilka rodzajów, dla których wspólną cechą jest tworzenie kolorowych, szklistych powłok pokrywających fragment lub całą powierzchnię metalowego przedmiotu. Jako technika pozwalająca na tworzenie szczególnie efektownych – barwnych i lśniących – dekoracji, od wczesnego średniowiecza była wykorzystywana do dekoracji opraw ksiąg liturgicznych kręgu bizantyńskiego i łacińskiego. Szczególną popularność zyskała w XII-XIII w. we Francji, w której pokrywano nią relikwiarze, rozmaite drobne przedmioty liturgiczne, w tym również limozyjskie oprawy. W epoce gotyckiej straciła na znaczeniu, wciąż jednak była do dekoracji złotniczych opraw ksiąg liturgicznych oraz okuć innych ksiąg luksusowych (np. oprawa jednego z woluminów Graduału Jana Olbrachta, Kraków, 1506). W XVI w. technikę tę bujnie rozwinięto, co wpłynęło na powstanie szeregu arcydzieł wśród opraw (np. oprawa modlitewnika cesarza Ferdynanda II, Augsburg?, 1590). W późniejszych stuleciach wyparta przez inne techniki zdobnicze; stosowana niekiedy w okuciach luksusowych opraw. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | |||
+ | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
+ | [[Limozyjskie oprawy]] <br> | ||
+ | [[Niellowana dekoracja]] <br> | ||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | Plik:Emalia 1.jpg | + | Plik:Emaliowana dekoracja1, Komornicki 1925, tabl. III.jpg | Romańska oprawa emaliowana, Limoges, Francja, XIII w., Biblioteka Czartoryskich w Krakowie, repr. wg Komornicki 1925 |
+ | Plik:Emaliowana dekoracja2, Komornicki 1925, tabl. IV.jpg | Romańska oprawa emaliowana, Limoges, Francja, XIII w., Biblioteka Czartoryskich w Krakowie, repr. wg Komornicki 1925 | ||
+ | Plik:Emalia 1.jpg | Emaliowane herby na oprawie Graduału króla Jana Olbrachta, Kraków, 1506 | ||
+ | |||
+ | |||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # Komornicki 1925, tabl. III-VI, XI; | ||
+ | # Jarosławiecka-Gąsiorowska, Wierzbicki 1952, tabl. 4-5, 8; | ||
+ | # Miodońska 1979, s. 9-10, 17, 115; | ||
+ | # Gradowski 1980, s. 75-80; | ||
+ | # Kozakiewicz 1996, s. 100-101. | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 18:59, 29 gru 2020
Spis treści
Emaliowana dekoracja
Jedna z najszlachetniejszych technik złotniczych, dzieląca się na kilka rodzajów, dla których wspólną cechą jest tworzenie kolorowych, szklistych powłok pokrywających fragment lub całą powierzchnię metalowego przedmiotu. Jako technika pozwalająca na tworzenie szczególnie efektownych – barwnych i lśniących – dekoracji, od wczesnego średniowiecza była wykorzystywana do dekoracji opraw ksiąg liturgicznych kręgu bizantyńskiego i łacińskiego. Szczególną popularność zyskała w XII-XIII w. we Francji, w której pokrywano nią relikwiarze, rozmaite drobne przedmioty liturgiczne, w tym również limozyjskie oprawy. W epoce gotyckiej straciła na znaczeniu, wciąż jednak była do dekoracji złotniczych opraw ksiąg liturgicznych oraz okuć innych ksiąg luksusowych (np. oprawa jednego z woluminów Graduału Jana Olbrachta, Kraków, 1506). W XVI w. technikę tę bujnie rozwinięto, co wpłynęło na powstanie szeregu arcydzieł wśród opraw (np. oprawa modlitewnika cesarza Ferdynanda II, Augsburg?, 1590). W późniejszych stuleciach wyparta przez inne techniki zdobnicze; stosowana niekiedy w okuciach luksusowych opraw.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Limozyjskie oprawy
Niellowana dekoracja
Grafika
Przypisy
- Komornicki 1925, tabl. III-VI, XI;
- Jarosławiecka-Gąsiorowska, Wierzbicki 1952, tabl. 4-5, 8;
- Miodońska 1979, s. 9-10, 17, 115;
- Gradowski 1980, s. 75-80;
- Kozakiewicz 1996, s. 100-101.
Autor: A.W.