Dzwonek okrągły: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Zobacz też)
 
(Nie pokazano 4 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 +
(w polskiej tradycji ludowej zwany janczarkiem lub janczarem), w zdobnictwie introligatorskim motyw zaczerpnięty prawdopodobnie z tzw. barwy kart do gry. Od lat 20-30 XVI w. popularny element dekoracji radełkowych opraw renesansowych w kręgu niemieckim; często spotykany na oprawach polskich (głównie krakowskich, poznańskich, toruńskich i gdańskich). Niewielkie motywy d. o., wyciskane w technice ślepego tłoczenia lub złocone, ukazywano najczęściej w pustych listwach między ramami radełkowymi: naprzemiennie z innymi motywami lub samodzielnie. W dekoracji introligatorskiej XVII w. niemal zupełnie zanikł.
 +
 +
==Zobacz też==
 +
[[Indeks alfabetyczny]] <br>
 +
[[Ramowa kompozycja ]] <br>
 +
 
==Grafika==
 
==Grafika==
 
<gallery>
 
<gallery>
Linia 4: Linia 10:
 
Plik:Dzwonek 1.jpg | Dzwonek okrągły na oprawie renesansowej, Kraków, lata 20. XVI w.   
 
Plik:Dzwonek 1.jpg | Dzwonek okrągły na oprawie renesansowej, Kraków, lata 20. XVI w.   
 
Plik:Dzwonek 2b.jpg | Dzwonek okrągły na oprawie renesansowej, Niemcy, ok. poł. XVI w.  
 
Plik:Dzwonek 2b.jpg | Dzwonek okrągły na oprawie renesansowej, Niemcy, ok. poł. XVI w.  
Plik:Dzwonek 1b.jpg
+
Plik:Dzwonek 1b.jpg | Dzwonki okrągłe jako elementy dekoracji pustej listwy na radełkowej oprawie renesansowej, prawdopodobnie Toruń, lata 40. XVI w.
 +
 
 +
 
 +
</gallery>
 +
 
 +
==Przypisy==
 +
 
 +
#
 +
 
 +
----
 +
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 18:13, 29 gru 2020

(w polskiej tradycji ludowej zwany janczarkiem lub janczarem), w zdobnictwie introligatorskim motyw zaczerpnięty prawdopodobnie z tzw. barwy kart do gry. Od lat 20-30 XVI w. popularny element dekoracji radełkowych opraw renesansowych w kręgu niemieckim; często spotykany na oprawach polskich (głównie krakowskich, poznańskich, toruńskich i gdańskich). Niewielkie motywy d. o., wyciskane w technice ślepego tłoczenia lub złocone, ukazywano najczęściej w pustych listwach między ramami radełkowymi: naprzemiennie z innymi motywami lub samodzielnie. W dekoracji introligatorskiej XVII w. niemal zupełnie zanikł.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Ramowa kompozycja

Grafika

Przypisy


Autor: A.W.