Dzwonek okrągły: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Grafika) |
(→Zobacz też) |
||
(Nie pokazano 4 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | (w polskiej tradycji ludowej zwany janczarkiem lub janczarem), w zdobnictwie introligatorskim motyw zaczerpnięty prawdopodobnie z tzw. barwy kart do gry. Od lat 20-30 XVI w. popularny element dekoracji radełkowych opraw renesansowych w kręgu niemieckim; często spotykany na oprawach polskich (głównie krakowskich, poznańskich, toruńskich i gdańskich). Niewielkie motywy d. o., wyciskane w technice ślepego tłoczenia lub złocone, ukazywano najczęściej w pustych listwach między ramami radełkowymi: naprzemiennie z innymi motywami lub samodzielnie. W dekoracji introligatorskiej XVII w. niemal zupełnie zanikł. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | [[Indeks alfabetyczny]] <br> | ||
+ | [[Ramowa kompozycja ]] <br> | ||
+ | |||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
<gallery> | <gallery> | ||
Linia 4: | Linia 10: | ||
Plik:Dzwonek 1.jpg | Dzwonek okrągły na oprawie renesansowej, Kraków, lata 20. XVI w. | Plik:Dzwonek 1.jpg | Dzwonek okrągły na oprawie renesansowej, Kraków, lata 20. XVI w. | ||
Plik:Dzwonek 2b.jpg | Dzwonek okrągły na oprawie renesansowej, Niemcy, ok. poł. XVI w. | Plik:Dzwonek 2b.jpg | Dzwonek okrągły na oprawie renesansowej, Niemcy, ok. poł. XVI w. | ||
− | Plik:Dzwonek 1b.jpg | + | Plik:Dzwonek 1b.jpg | Dzwonki okrągłe jako elementy dekoracji pustej listwy na radełkowej oprawie renesansowej, prawdopodobnie Toruń, lata 40. XVI w. |
+ | |||
+ | |||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 18:13, 29 gru 2020
(w polskiej tradycji ludowej zwany janczarkiem lub janczarem), w zdobnictwie introligatorskim motyw zaczerpnięty prawdopodobnie z tzw. barwy kart do gry. Od lat 20-30 XVI w. popularny element dekoracji radełkowych opraw renesansowych w kręgu niemieckim; często spotykany na oprawach polskich (głównie krakowskich, poznańskich, toruńskich i gdańskich). Niewielkie motywy d. o., wyciskane w technice ślepego tłoczenia lub złocone, ukazywano najczęściej w pustych listwach między ramami radełkowymi: naprzemiennie z innymi motywami lub samodzielnie. W dekoracji introligatorskiej XVII w. niemal zupełnie zanikł.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Ramowa kompozycja
Grafika
Przypisy
Autor: A.W.