Arabeska narożna: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
(→Grafika) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
Plik:Arabeska narożna 9.jpg | Plik:Arabeska narożna 9.jpg | ||
− | |||
Plik:Arabeska narożna 17.jpg | Plik:Arabeska narożna 17.jpg | ||
Plik:Arabeska narożna 16.jpg | Plik:Arabeska narożna 16.jpg | ||
+ | Plik:Arabeska narożna 2.jpg | ||
Plik:Arabeska narożna 1.jpg | Plik:Arabeska narożna 1.jpg | ||
Plik:Arabeska narożna 4.jpg | Plik:Arabeska narożna 4.jpg |
Wersja z 17:40, 28 gru 2020
Arabeska narożna
(fr. arabesque d'angle)
Wyciskany z tłoka niewielki (ok. 2-3x1-2cm) motyw o kształcie zbliżonym do wydłużonego trójkąta wypełnionego →arabeską, przystosowany do zdobienia wewnętrznych narożników zwierciadeł okładzin, w których dwoma bokami styka się z ramką bądź tymiż bokami jest w nią wkomponowany. Charakterystyczny dla renesansowych opraw włoskich (zwłaszcza weneckich i rzymskich) z 1 poł. XVI w., a pod ich wpływem także dla dzieł francuskich i niemieckich. Najpóźniej w latach 50. XVI w. pojawił się w introligatorstwie krakowskim, w którym ukazywano go nie tylko w narożnikach zwierciadeł ale i jako składnik charakterystycznych medalionów w typie mandorla stilizatta. Na dziełach włoskich XVI w. spotyka się też odmianę a. n., w której wewnętrzny – najdłuższy – bok obrysowany jest wklęsło-wypukłą linią; stanowi to uproszczone naśladownictwo maureskowych ćwierćmedalionów z opraw perskich i arabskich; niekiedy z połączonych czterech wycisków takich tłoków tworzono centralny medalion w typie schamsa.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Ćwierćmedalion
Mandorla stilizatta
Schamsa
Grafika
Autor: A.W.