All'antica wizerunki: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Grafika)
Linia 14: Linia 14:
 
File:All'antica 11.jpg | Popiersie all'antica w medalionie obramionym wieńcem laurowym, oprawa krakowska, XVI w., Biblioteka Czartoryskich Kraków, fot. Biblioteka Czartoryskich Kraków
 
File:All'antica 11.jpg | Popiersie all'antica w medalionie obramionym wieńcem laurowym, oprawa krakowska, XVI w., Biblioteka Czartoryskich Kraków, fot. Biblioteka Czartoryskich Kraków
 
File:All'antica 12.jpg | Popiersie all'antica w medalionie obramionym wieńcem laurowym, oprawa krakowska, XVI w., Biblioteka Czartoryskich Kraków, fot. Biblioteka Czartoryskich Kraków
 
File:All'antica 12.jpg | Popiersie all'antica w medalionie obramionym wieńcem laurowym, oprawa krakowska, XVI w., Biblioteka Czartoryskich Kraków, fot. Biblioteka Czartoryskich Kraków
Plik:All'antica motywy 1b.jpg
+
Plik:All'antica motywy 1b.jpg | Popiersie Juliusza Cezara w medalionie, oprawa krakowska, 2 ćw. XVI w., BWSD Hosianum - Olsztyn, fot. A. Wagner
Plik:All'antica 7.jpg
+
Plik:All'antica 7.jpg | Popiersie Juliusza Cezara w medalionie, oprawa krakowska, 2 ćw. XVI w., ZNiO - Wrocław, fot. A. Wagner
 
Plik:All'antica 10.jpg
 
Plik:All'antica 10.jpg
 
Plik:All'antica 8.jpg
 
Plik:All'antica 8.jpg

Wersja z 15:16, 28 gru 2020

All'antica wizerunki

Medalionowe, najczęściej profilowe, popiersia imaginacyjnych wojowników lub postaci historycznych ze sfery polityki i kultury, o formie naśladującej starożytne dzieła rzymskie. W introligatorstwie pierwsze przykłady u schyłku XV w. (medaliony portretowe króla Macieja Korwina na oprawach z jego księgozbioru). Na przełomie XV i XVI w. spopularyzowane na oprawach włoskich jako m.in. ślepo wyciskane lub złocone medaliony z popiersiem Juliusza Cezara oraz antycznych pisarzy, ukazywane pośrodku okładzin. Do ich rozpowszechnienia doszło w 2 ćw. XVI w. na oprawach z krajów zaalpejskich, w tym z Polski: radełkowania z naprzemiennymi medalionami a.a. i ornamentami floralnymi stały się jedną z najczęściej stosowanych dekoracji występujących w niezliczonych wariantach, dla których wzorce czerpano m.in. z grafiki książkowej i wzornikowej. W XVII-XVIII w. pojawiały się na oprawach rzemieślniczych o anachronicznej kompozycji ramowej z radełkowaniami, jednakże w zdobnictwie opraw barokowych i rokokowych praktycznie zanikły. Od XIX w. ukazywane niekiedy na dziełach historyzujących.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny

Grafika

Przypisy

  1. Gombrich 1963, s. 31-41.
  2. Kowalczyk 1969, s. 121-137.
  3. Jarosławiecka-Gąsiorowska 1970, s. 328-336.
  4. Hobson 1989, s. 91-126.
  5. Mazal 1996, s. …
  6. Jaworski 2015, s. 221-247.
  7. Wagner 2015, s. 96-97.

Autor: A.W.