Arabeska narożna: Różnice pomiędzy wersjami
(→Zobacz też) |
|||
Linia 8: | Linia 8: | ||
[[Indeks alfabetyczny ]] <br> | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
[[Ćwierćmedalion]] <br> | [[Ćwierćmedalion]] <br> | ||
− | [[Mandorla stilizatta]] | + | [[Mandorla stilizatta]] <br> |
− | [[Schamsa]] | + | [[Schamsa]] <br> |
==Grafika== | ==Grafika== |
Wersja z 19:42, 19 gru 2020
Arabeska narożna
(fr. arabesque d'angle)
Wyciskany z tłoka niewielki (ok. 2-3x1-2cm) motyw o kształcie zbliżonym do wydłużonego trójkąta wypełnionego →arabeską, przystosowany do zdobienia wewnętrznych narożników zwierciadeł okładzin, w których dwoma bokami styka się z ramką bądź tymiż bokami jest w nią wkomponowany. Charakterystyczny dla renesansowych opraw włoskich (zwłaszcza weneckich i rzymskich) z 1 poł. XVI w., a pod ich wpływem także dla dzieł francuskich i niemieckich. Najpóźniej w latach 50. XVI w. pojawił się w introligatorstwie krakowskim, w którym ukazywano go nie tylko w narożnikach zwierciadeł ale i jako składnik charakterystycznych medalionów w typie mandorla stilizatta. Na dziełach włoskich XVI w. spotyka się też odmianę a. n., w której wewnętrzny – najdłuższy – bok obrysowany jest wklęsło-wypukłą linią; stanowi to uproszczone naśladownictwo maureskowych ćwierćmedalionów z opraw perskich i arabskich; niekiedy z połączonych czterech wycisków takich tłoków tworzono centralny medalion w typie schamsa.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Ćwierćmedalion
Mandorla stilizatta
Schamsa
Grafika
- ----
- Autor: '''A.W.'''