Relief: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Relief)
(Relief)
Linia 2: Linia 2:
  
 
pojęcie stosowane w tegumentologii jako przydatne w określaniu formy plastycznej oraz techniki wykonania dekoracji na oprawach wszelkiego typu;  
 
pojęcie stosowane w tegumentologii jako przydatne w określaniu formy plastycznej oraz techniki wykonania dekoracji na oprawach wszelkiego typu;  
*'''a)''' r. jako efekt pracy introligatora lub innego rzemieślnika: kompozycja wydobyta z płaszczyzny tworzywa (np. skóry, metalu, kości słoniowej, papieru) z pozostawieniem w niej tła. W terminologii historyczno-artystycznej rozróżnia się m.in. r. płaski (płaskorzeźbę) i r. wypukły (wypukłorzeźbę), zależne od stopnia wypukłości kompozycji. W oprawach skórzanych, płóciennych oprawach nakładowych czy też okładkach z niektórych gatunków papieru dekoracyjnego głębokość (określana też jako wysokość) i wyrazistość reliefu uzyskanego tłokami, plakietami itp. narzędziami ma decydujące znaczenie dla wyrazu artystycznego i identyfikacji dzieła. Zależna jest m.in. od techniki pracy, rodzaju oraz stanu zachowania tworzywa, w którym dokonano reliefowania. Szczególnie efektowne, wypukłe r. spotyka się na oprawach złotniczych, na których osiągnięto je np. odlewaniem i repusowaniem;  
+
* Punkt 1'''a)''' r. jako efekt pracy introligatora lub innego rzemieślnika: kompozycja wydobyta z płaszczyzny tworzywa (np. skóry, metalu, kości słoniowej, papieru) z pozostawieniem w niej tła. W terminologii historyczno-artystycznej rozróżnia się m.in. r. płaski (płaskorzeźbę) i r. wypukły (wypukłorzeźbę), zależne od stopnia wypukłości kompozycji. W oprawach skórzanych, płóciennych oprawach nakładowych czy też okładkach z niektórych gatunków papieru dekoracyjnego głębokość (określana też jako wysokość) i wyrazistość reliefu uzyskanego tłokami, plakietami itp. narzędziami ma decydujące znaczenie dla wyrazu artystycznego i identyfikacji dzieła. Zależna jest m.in. od techniki pracy, rodzaju oraz stanu zachowania tworzywa, w którym dokonano reliefowania. Szczególnie efektowne, wypukłe r. spotyka się na oprawach złotniczych, na których osiągnięto je np. odlewaniem i repusowaniem;  
*'''b)''' r. jako technika – zob. reliefowe oprawy, płaskorzeźbione oprawy
+
* Punkt 1'''b)''' r. jako technika – zob. reliefowe oprawy, płaskorzeźbione oprawy
  
 
A.W.
 
A.W.

Wersja z 20:06, 14 gru 2020

Relief

pojęcie stosowane w tegumentologii jako przydatne w określaniu formy plastycznej oraz techniki wykonania dekoracji na oprawach wszelkiego typu;

  • Punkt 1a) r. jako efekt pracy introligatora lub innego rzemieślnika: kompozycja wydobyta z płaszczyzny tworzywa (np. skóry, metalu, kości słoniowej, papieru) z pozostawieniem w niej tła. W terminologii historyczno-artystycznej rozróżnia się m.in. r. płaski (płaskorzeźbę) i r. wypukły (wypukłorzeźbę), zależne od stopnia wypukłości kompozycji. W oprawach skórzanych, płóciennych oprawach nakładowych czy też okładkach z niektórych gatunków papieru dekoracyjnego głębokość (określana też jako wysokość) i wyrazistość reliefu uzyskanego tłokami, plakietami itp. narzędziami ma decydujące znaczenie dla wyrazu artystycznego i identyfikacji dzieła. Zależna jest m.in. od techniki pracy, rodzaju oraz stanu zachowania tworzywa, w którym dokonano reliefowania. Szczególnie efektowne, wypukłe r. spotyka się na oprawach złotniczych, na których osiągnięto je np. odlewaniem i repusowaniem;
  • Punkt 1b) r. jako technika – zob. reliefowe oprawy, płaskorzeźbione oprawy

A.W.