Sowa: Różnice pomiędzy wersjami
(→Sowa) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | Ptak identyfikowany ze złymi mocami i w takim kontekście ukazywany w sztuce chrześcijańskiej. Niekiedy prezentowany na oprawach gotyckich i renesansowych, zazwyczaj w formie wycisku z małego tłoka z samodzielnym wizerunkiem ptaka lub z jego sylwetką wkomponowaną w okrąg lub medalion. W Polsce drobnymi tłokami z motywem s. posługiwali się niekiedy introligatorzy krakowscy i prawdopodobnie poznańscy XVI w., wkomponowując go w zwierciadło oraz listwy ram zwierciadła opraw radełkowych. Wyjątkową rangę artystyczną ma radełko na krakowskich oprawach Jerzego Moellera (ok. poł. XVI w.), ukazujące wić roślinną z s. atakowaną przez ptaki dzienne. W XVII-XVIII w. ukazywana na okazałych plakietach opraw z warsztatów w Hadze – jako atrybut Ateny. | |
− | Ptak identyfikowany ze złymi mocami i w takim kontekście ukazywany w sztuce chrześcijańskiej. Niekiedy prezentowany na oprawach gotyckich i renesansowych, zazwyczaj w formie wycisku z małego tłoka z samodzielnym wizerunkiem ptaka lub z jego sylwetką wkomponowaną w okrąg lub medalion. W Polsce drobnymi tłokami z motywem s. posługiwali się niekiedy introligatorzy krakowscy | + | |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 17: | Linia 16: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | # Quarg 2002, nr kat./tabl. 59. | + | # Laucevičius 1976, il. 310, 593; |
+ | # Schwenke, Schunke 1979, tabl. 93; | ||
+ | # Krynicka 1980, il. 18n; | ||
+ | # Fogelmark 1990, tabl. VI; | ||
+ | # Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 11; | ||
+ | # Quarg 2002, nr kat./tabl. 59. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 21:23, 16 lis 2020
Ptak identyfikowany ze złymi mocami i w takim kontekście ukazywany w sztuce chrześcijańskiej. Niekiedy prezentowany na oprawach gotyckich i renesansowych, zazwyczaj w formie wycisku z małego tłoka z samodzielnym wizerunkiem ptaka lub z jego sylwetką wkomponowaną w okrąg lub medalion. W Polsce drobnymi tłokami z motywem s. posługiwali się niekiedy introligatorzy krakowscy i prawdopodobnie poznańscy XVI w., wkomponowując go w zwierciadło oraz listwy ram zwierciadła opraw radełkowych. Wyjątkową rangę artystyczną ma radełko na krakowskich oprawach Jerzego Moellera (ok. poł. XVI w.), ukazujące wić roślinną z s. atakowaną przez ptaki dzienne. W XVII-XVIII w. ukazywana na okazałych plakietach opraw z warsztatów w Hadze – jako atrybut Ateny.
Zobacz też
Grafika
Przypisy
- Laucevičius 1976, il. 310, 593;
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 93;
- Krynicka 1980, il. 18n;
- Fogelmark 1990, tabl. VI;
- Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 11;
- Quarg 2002, nr kat./tabl. 59.
Autor: A.W.