Cambridge panel: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "==Cambridge panel== Styl dekoracyjny opraw angielskich stosowany od 1690, szczególnie popularny w trzech pierwszych dekadach XVIII w. Podstawą była oprawa z naturalne...")
 
(Cambridge panel)
Linia 1: Linia 1:
 
==Cambridge panel==
 
==Cambridge panel==
Styl dekoracyjny opraw angielskich stosowany od 1690, szczególnie popularny w trzech pierwszych dekadach XVIII w. Podstawą była oprawa z naturalnej skóry cielęcej. Kompozycję tworzą trzy koncentryczne panele, utworzone z trzech prostokątnych ramek wytłoczonych na ślepo lub złoconych przy użyciu linii lub wąskiego ornamentu. Skóra w poszczególnych panelach była marmoryzowana w różnym nasileniu, dając efekt wielobarwności. Zwierciadło (panel wewnętrzny) obwiedziony był zdobniejszą ramką niż pozostałe. W narożach środkowego panelu wytłaczano ukośny łącznik pomiędzy ramkami, tworząc wrażenie głębi, na jego przedłużeniu na panelu zewnętrznym zwykle umieszczano romboidalny (kwiatowy) ozdobnik.
+
Styl dekoracyjny opraw angielskich stosowany od 1690, szczególnie popularny w trzech pierwszych dekadach XVIII w. Podstawą była oprawa z naturalnej skóry cielęcej. Kompozycję tworzą trzy koncentryczne panele, utworzone z trzech prostokątnych ramek wytłoczonych na ślepo lub złoconych przy użyciu linii lub wąskiego ornamentu. Skóra w poszczególnych panelach była marmoryzowana, przez natryskiwanie bejcą w różnym nasileniu, dając efekt wielobarwności. Zwierciadło (panel wewnętrzny) obwiedziony był zdobniejszą ramką niż pozostałe. W narożach środkowego panelu wytłaczano ukośny łącznik pomiędzy ramkami, tworząc wrażenie głębi, na jego przedłużeniu na panelu zewnętrznym zwykle umieszczano romboidalny (kwiatowy) ozdobnik.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==

Wersja z 18:12, 18 paź 2020

Cambridge panel

Styl dekoracyjny opraw angielskich stosowany od 1690, szczególnie popularny w trzech pierwszych dekadach XVIII w. Podstawą była oprawa z naturalnej skóry cielęcej. Kompozycję tworzą trzy koncentryczne panele, utworzone z trzech prostokątnych ramek wytłoczonych na ślepo lub złoconych przy użyciu linii lub wąskiego ornamentu. Skóra w poszczególnych panelach była marmoryzowana, przez natryskiwanie bejcą w różnym nasileniu, dając efekt wielobarwności. Zwierciadło (panel wewnętrzny) obwiedziony był zdobniejszą ramką niż pozostałe. W narożach środkowego panelu wytłaczano ukośny łącznik pomiędzy ramkami, tworząc wrażenie głębi, na jego przedłużeniu na panelu zewnętrznym zwykle umieszczano romboidalny (kwiatowy) ozdobnik.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny

Grafika

Przypisy

  1. Pearson D., English bookbinding styles, 1450-1800: a handbook, London, New Castle 2005, s. 76, 139.

Autor: E.P.