Amorek: Różnice pomiędzy wersjami
(→Amorek) |
(→Amorek) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Amorek== | ==Amorek== | ||
− | + | (inne określenia: kupidyn, →putto, błędnie jako →aniołek), wywodzący się z mitologii antycznej motyw uskrzydlonego, pulchnego chłopca trzymającego łuk ze strzałą, bądź strzelającego z niego (Amor, Eros). Jako złocony wycisk z niewielkiego tłoka ukazywany pośrodku okładzin na oprawach włoskich 2 ćw. XVI w., w tym często dzieł autorów klasycznych sprzedawanych studentom z zagranicy. W zdobnictwie introligatorskim baroku wyparty przez wizerunki aniołka o konotacjach religijnych. Pojawił się ponownie na oprawach rokokowych i klasycystycznych: wkomponowany w bogate kompozycje koronkowe i groteskowe na okładzinach i grzbietach opraw. Odtąd stale obecny m.in. na licznych dziewiętnastowiecznych oprawach wydawniczych romansów, ponadto sztambuchów i pamiętników. | |
---- | ---- | ||
A. W. | A. W. | ||
---- | ---- | ||
− | Bibl.: | + | Bibl.: Kozakiewicz 1996, s. 13, 339; Bologna 1998, s. 104. |
==Grafika== | ==Grafika== |
Wersja z 17:28, 15 paź 2020
Amorek
(inne określenia: kupidyn, →putto, błędnie jako →aniołek), wywodzący się z mitologii antycznej motyw uskrzydlonego, pulchnego chłopca trzymającego łuk ze strzałą, bądź strzelającego z niego (Amor, Eros). Jako złocony wycisk z niewielkiego tłoka ukazywany pośrodku okładzin na oprawach włoskich 2 ćw. XVI w., w tym często dzieł autorów klasycznych sprzedawanych studentom z zagranicy. W zdobnictwie introligatorskim baroku wyparty przez wizerunki aniołka o konotacjach religijnych. Pojawił się ponownie na oprawach rokokowych i klasycystycznych: wkomponowany w bogate kompozycje koronkowe i groteskowe na okładzinach i grzbietach opraw. Odtąd stale obecny m.in. na licznych dziewiętnastowiecznych oprawach wydawniczych romansów, ponadto sztambuchów i pamiętników.
A. W.
Bibl.: Kozakiewicz 1996, s. 13, 339; Bologna 1998, s. 104.