Fryz arkadkowy: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 4: | Linia 4: | ||
Ornament wywodzący się z romańskiej i gotyckiej dekoracji architektonicznej, w formie rzędu stykających się ostrołukowych arkadek, często o dekoracji maswerkowej, wzbogacanej liliami bądź kwiatonami u nasady łuków. Spopularyzowany w introligatorstwie późnogotyckim, głównie w kręgu niemieckim 4 ćw. XV i pocz. XVI w. W klasycznej wersji wyciskany z jednego lub dwóch-trzech tłoków (rzadziej z radełka) i ukazywany w jednym pasie u góry, nad zwierciadłem przedniej okładziny (zwłaszcza na oprawach tzw. kobergerowskich). Szybko wprowadzony do ram otaczających zwierciadło; w takiej wersji uległ licznym modyfikacjom, które doprowadziły do wykształcenia się w renesansowym introligatorstwie →palmetowo-arkadkowego oraz →łuskowego ornamentu. | Ornament wywodzący się z romańskiej i gotyckiej dekoracji architektonicznej, w formie rzędu stykających się ostrołukowych arkadek, często o dekoracji maswerkowej, wzbogacanej liliami bądź kwiatonami u nasady łuków. Spopularyzowany w introligatorstwie późnogotyckim, głównie w kręgu niemieckim 4 ćw. XV i pocz. XVI w. W klasycznej wersji wyciskany z jednego lub dwóch-trzech tłoków (rzadziej z radełka) i ukazywany w jednym pasie u góry, nad zwierciadłem przedniej okładziny (zwłaszcza na oprawach tzw. kobergerowskich). Szybko wprowadzony do ram otaczających zwierciadło; w takiej wersji uległ licznym modyfikacjom, które doprowadziły do wykształcenia się w renesansowym introligatorstwie →palmetowo-arkadkowego oraz →łuskowego ornamentu. | ||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | |||
+ | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' | ||
'''od Agnieszki: (Nie przypominam sobie, czy w którymś z haseł termin "oprawy kobergerowskie" został objaśniony. Czy wyjaśnienie byłoby konieczne?)''' | '''od Agnieszki: (Nie przypominam sobie, czy w którymś z haseł termin "oprawy kobergerowskie" został objaśniony. Czy wyjaśnienie byłoby konieczne?)''' |
Wersja z 00:37, 9 wrz 2020
Fryz arkadkowy
(arkatura)
Ornament wywodzący się z romańskiej i gotyckiej dekoracji architektonicznej, w formie rzędu stykających się ostrołukowych arkadek, często o dekoracji maswerkowej, wzbogacanej liliami bądź kwiatonami u nasady łuków. Spopularyzowany w introligatorstwie późnogotyckim, głównie w kręgu niemieckim 4 ćw. XV i pocz. XVI w. W klasycznej wersji wyciskany z jednego lub dwóch-trzech tłoków (rzadziej z radełka) i ukazywany w jednym pasie u góry, nad zwierciadłem przedniej okładziny (zwłaszcza na oprawach tzw. kobergerowskich). Szybko wprowadzony do ram otaczających zwierciadło; w takiej wersji uległ licznym modyfikacjom, które doprowadziły do wykształcenia się w renesansowym introligatorstwie →palmetowo-arkadkowego oraz →łuskowego ornamentu.
Zobacz też
Autor: A.W.
od Agnieszki: (Nie przypominam sobie, czy w którymś z haseł termin "oprawy kobergerowskie" został objaśniony. Czy wyjaśnienie byłoby konieczne?)