Modelowane oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Modelowane oprawy== | ==Modelowane oprawy== | ||
− | Oprawy skórzane z wypukłą dekoracją uzyskaną techniką skóroplastyki (ang. modeled-leather covers). Rysunek był formowany od wewnętrznej strony przez wygniatanie, wybijanie, młotkowanie. Na stronie zewnętrznej rysunek podkreślano nacinaniem, puncowaniem tła, niekiedy także barwieniem. Modelowaną dekorację można zaobserwować na książkach średniowiecznych, np. na pochodzącym z VII w. Ewangeliarzu św. Kutberta (Stonyhurst Gospel), oraz na oprawach koptyjskich z tego okresu. Później technika nie była używana aż do schyłku XIX w. | + | Oprawy skórzane z wypukłą dekoracją uzyskaną techniką skóroplastyki (ang. modeled-leather covers). Rysunek był formowany od wewnętrznej strony przez wygniatanie, wybijanie, młotkowanie. Na stronie zewnętrznej rysunek podkreślano nacinaniem (rycowaniem), puncowaniem tła, niekiedy także barwieniem. Modelowaną dekorację można zaobserwować na książkach średniowiecznych, np. na pochodzącym z VII w. Ewangeliarzu św. Kutberta (Stonyhurst Gospel), oraz na oprawach koptyjskich z tego okresu. Później technika nie była używana aż do schyłku XIX w. |
===Artystyczne oprawy modelowane XIX/XX w.=== | ===Artystyczne oprawy modelowane XIX/XX w.=== | ||
Moda na przestrzenną dekorację opraw w XIX w. spowodowała opracowanie techniki reliefu (relievo) realizowanej maszynowo, zwykle do opraw seryjnych. W przeciwieństwie do niej, modelowanie wykonywano ręcznie, dla pojedynczych egzemplarzy, a prace mają charakter unikatów. | Moda na przestrzenną dekorację opraw w XIX w. spowodowała opracowanie techniki reliefu (relievo) realizowanej maszynowo, zwykle do opraw seryjnych. W przeciwieństwie do niej, modelowanie wykonywano ręcznie, dla pojedynczych egzemplarzy, a prace mają charakter unikatów. | ||
+ | |||
+ | |||
===Lista=== | ===Lista=== | ||
Linia 32: | Linia 34: | ||
# Modeled-leather covers, w: Matt Roberts, Don Etherington, Bookbinding and the conservation of books: a dictionary of descriptive terminology, Washington 1982, http://cool.conservation-us.org/don/dt/dt2253.html | # Modeled-leather covers, w: Matt Roberts, Don Etherington, Bookbinding and the conservation of books: a dictionary of descriptive terminology, Washington 1982, http://cool.conservation-us.org/don/dt/dt2253.html | ||
− | # | + | # Ewa Lorentowicz, Zdobnictwo skóry, „Nasz Dom. Tygodnik Mód i Powieści”, 1913, nr 3, 13, 14, 18, 21, 23, 24. |
---- | ---- | ||
Autor: '''E.P.''' | Autor: '''E.P.''' |
Wersja z 17:29, 28 cze 2018
Spis treści
Modelowane oprawy
Oprawy skórzane z wypukłą dekoracją uzyskaną techniką skóroplastyki (ang. modeled-leather covers). Rysunek był formowany od wewnętrznej strony przez wygniatanie, wybijanie, młotkowanie. Na stronie zewnętrznej rysunek podkreślano nacinaniem (rycowaniem), puncowaniem tła, niekiedy także barwieniem. Modelowaną dekorację można zaobserwować na książkach średniowiecznych, np. na pochodzącym z VII w. Ewangeliarzu św. Kutberta (Stonyhurst Gospel), oraz na oprawach koptyjskich z tego okresu. Później technika nie była używana aż do schyłku XIX w.
Artystyczne oprawy modelowane XIX/XX w.
Moda na przestrzenną dekorację opraw w XIX w. spowodowała opracowanie techniki reliefu (relievo) realizowanej maszynowo, zwykle do opraw seryjnych. W przeciwieństwie do niej, modelowanie wykonywano ręcznie, dla pojedynczych egzemplarzy, a prace mają charakter unikatów.
Lista
- Punkt 1
- Punkt 2
- Punkt 2.1
- Punkt 2.2
- Punkt 2
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
można i tak
link lokalny
Grafika
Przypisy
- Modeled-leather covers, w: Matt Roberts, Don Etherington, Bookbinding and the conservation of books: a dictionary of descriptive terminology, Washington 1982, http://cool.conservation-us.org/don/dt/dt2253.html
- Ewa Lorentowicz, Zdobnictwo skóry, „Nasz Dom. Tygodnik Mód i Powieści”, 1913, nr 3, 13, 14, 18, 21, 23, 24.
Autor: E.P.