Dawid: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
(→Grafika) |
||
Linia 9: | Linia 9: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
Plik:Dawid 4.jpg | Plik:Dawid 4.jpg | ||
− | |||
Plik:Dawid 1b.jpg | Plik:Dawid 1b.jpg | ||
+ | Plik:Dawid 3.jpg | ||
Plik:Dawid 2.jpg | Plik:Dawid 2.jpg | ||
Plik:Dawid 1.jpg | Plik:Dawid 1.jpg |
Wersja z 23:12, 28 lis 2019
Dawid
Starotestamentowy król; popularny w ikonografii opraw średniowiecznych i nowożytnych. W romanizmie ukazywany najczęściej za pomocą tłoków w kształcie →mandorli o wym. ok. 2,5 – 3,5 cm, jako siedzący w płaszczu i z koroną na głowie, podczas gry na harfie, niekiedy z napisem identyfikacyjnym; prawdopodobnie D. ukazuje niewielka grupa tłoków romańskich z królem w środku stylizowanego Drzewa Jessego; z końca XII w. pochodzi tłok z D. w czterolistnym, wczesnogotyckim medalionie. W dojrzałym i późnym gotyku motyw ten ustąpił innym wizerunkom biblijnym, by ponownie zyskać wielką popularność w renesansie. Na oprawach XVI w. ukazywany najczęściej jako jeden z wizerunków staro- i nowotestamentowych na radełkach, a także w scenie modlitwy do Boga Ojca, widniejących na prostokątnych plakietach oraz owalnych i okrągłych medalionach; na tych ostatnich zazwyczaj z łacińskim cytatem z Psalmu 6, widniejącym w otoku. W obu typach przedstawieniowych, funkcjonujących w licznych wariantach i odmianach, powszechny na oprawach polskich od 2 ćw. XVI do 1 ćw. XVII w.
Autor: A.W.