Arabeska narożna: Różnice pomiędzy wersjami
(→Arabeska narożna) |
(→Grafika) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
Plik:Arabeska narożna 5.jpg | Plik:Arabeska narożna 5.jpg | ||
Plik:Arabeska narożna 6.jpg | Plik:Arabeska narożna 6.jpg | ||
+ | Plik:Arabeska narożna 1b.jpg | ||
Plik:Arabeska narożna 13.jpg | Plik:Arabeska narożna 13.jpg |
Wersja z 23:59, 27 lis 2019
Arabeska narożna
Wyciskany z tłoka niewielki (ok. 2-3x1-2cm) motyw o kształcie zbliżonym do wydłużonego trójkąta wypełnionego →arabeską, przystosowany do zdobienia wewnętrznych narożników zwierciadeł okładzin, w których dwoma bokami styka się z ramką bądź tymiż bokami jest w nią wkomponowany. Charakterystyczny dla renesansowych opraw włoskich (zwłaszcza weneckich i rzymskich) z 1 poł. XVI w., a pod ich wpływem także dla dzieł francuskich i niemieckich. Najpóźniej w latach 50. XVI w. pojawił się w introligatorstwie krakowskim, w którym ukazywano go nie tylko w narożnikach zwierciadeł ale i jako składnik charakterystycznych medalionów w typie →mandorla stilizatta. Na dziełach włoskich XVI w. spotyka się też odmianę a. n., w której wewnętrzny – najdłuższy – bok obrysowany jest wklęsło-wypukłą linią; stanowi to uproszczone naśladownictwo maureskowych →ćwierćmedalionów z opraw perskich i arabskich; niekiedy z połączonych 4 wycisków takich tłoków tworzono centralny medalion w typie →schamsa.
Autor: A.W.