Arabeska narożna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Arabeska narożna)
(Grafika)
Linia 16: Linia 16:
 
Plik:Arabeska narożna 5.jpg
 
Plik:Arabeska narożna 5.jpg
 
Plik:Arabeska narożna 6.jpg
 
Plik:Arabeska narożna 6.jpg
 +
Plik:Arabeska narożna 1b.jpg
 
Plik:Arabeska narożna 13.jpg
 
Plik:Arabeska narożna 13.jpg

Wersja z 23:59, 27 lis 2019

Arabeska narożna

Wyciskany z tłoka niewielki (ok. 2-3x1-2cm) motyw o kształcie zbliżonym do wydłużonego trójkąta wypełnionego →arabeską, przystosowany do zdobienia wewnętrznych narożników zwierciadeł okładzin, w których dwoma bokami styka się z ramką bądź tymiż bokami jest w nią wkomponowany. Charakterystyczny dla renesansowych opraw włoskich (zwłaszcza weneckich i rzymskich) z 1 poł. XVI w., a pod ich wpływem także dla dzieł francuskich i niemieckich. Najpóźniej w latach 50. XVI w. pojawił się w introligatorstwie krakowskim, w którym ukazywano go nie tylko w narożnikach zwierciadeł ale i jako składnik charakterystycznych medalionów w typie →mandorla stilizatta. Na dziełach włoskich XVI w. spotyka się też odmianę a. n., w której wewnętrzny – najdłuższy – bok obrysowany jest wklęsło-wypukłą linią; stanowi to uproszczone naśladownictwo maureskowych →ćwierćmedalionów z opraw perskich i arabskich; niekiedy z połączonych 4 wycisków takich tłoków tworzono centralny medalion w typie →schamsa.


Autor: A.W.


Grafika