Rozeta wirująca: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "==Rozeta wirująca== Odmiana motywu →rozety, odznaczająca się zagiętymi we wspólnym kierunku płatkami, skupionymi wokół centralnego punktu i najczęściej otocz...")
 
(Rozeta wirująca)
Linia 3: Linia 3:
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''
 +
 +
 +
==Grafika==
 +
<gallery>
 +
Plik:Feuerrad 6.jpg
 +
Plik:Feuerrad 5.jpg
 +
Plik:Feuerrad 4.jpg
 +
Plik:Feuerrad 7.jpg
 +
Plik:Feuerrad 2.jpg
 +
Plik:Feuerrad 3.jpg
 +
Plik:Feuerrad 8.jpg

Wersja z 14:42, 15 lis 2019

Rozeta wirująca

Odmiana motywu →rozety, odznaczająca się zagiętymi we wspólnym kierunku płatkami, skupionymi wokół centralnego punktu i najczęściej otoczonymi pierścieniem. Ułożenie płatków tworzy wrażenie wirowania całej rozety, zwłaszcza w przypadku jej wariantów z licznymi, wąskimi i długimi płatkami ze zgrubieniami na końcach. W tegumentologii niemieckiej traktowana jako specyficzny motyw naśladujący ludowe „ogniste koło” (Feuerrad), czyli pokaźną obręcz, lub koło wypełnione słomą, którą podpala się i stacza z góry m.in. podczas Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy i innych świąt w niektórych regionach Europy (w tym niegdyś na Dolnym Śląsku). Motyw ten był popularny w gotyckim introligatorstwie niemieckim, skąd najpewniej przeniknął do Krakowa; tam między schyłkiem XV w. a pierwszymi dekadami XVI w. tłoki z różnymi wersjami r. w. były stosowane przez takich mistrzów jak Joannes de Lituania i anonim pracujący dla Mikołaja Czepiela. Tłokiem z typową r. w. posługiwał się też królewiecki, późnogotycki Mistrz Marii. Pod koniec XV w. okazałe r. w. ze zwielokrotnionych wycisków paru tłoków (prezentowane głównie w zwierciadłach okładzin) stosował w Krakowie Walenty z Pilzna i Introligator Młota i Krzyża.


Autor: A.W.


Grafika