Nodo: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "==Nodo== (z wł.: węzeł), motyw dekoracyjny w formie romboidalnego lub kwadratowego →węzła, składającego się z przepleceń o rozmaitej formie (od najprostszych...") |
(→Nodo) |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Grafika== | ||
+ | <gallery> | ||
+ | Plik:Nodo 2.jpg | ||
+ | Plik:Nodo 6.jpg | ||
+ | Plik:Nodo 7.jpg | ||
+ | Plik:Nodo 4.jpg | ||
+ | Plik:Nodo 8.jpg | ||
+ | Plik:Nodo 5.jpg | ||
+ | Plik:Nodo 3 - na opr. krakowskiej z 2 dekady XVI w..jpg |
Wersja z 11:50, 14 lis 2019
Nodo
(z wł.: węzeł), motyw dekoracyjny w formie romboidalnego lub kwadratowego →węzła, składającego się z przepleceń o rozmaitej formie (od najprostszych – jedynie w narożach, po skomplikowane układy z wielokrotnymi przepleceniami ułożonymi pod różnym kątem). Wywodzi się z średniowiecznego zdobnictwa islamskiego, z którego w XV w. przeniknął do Włoch, gdzie zyskał dużą popularność w wielu ośrodkach introligatorskich, zarówno na płd. (m.in. Neapol, Rzym) jak i na płn. (m.in. Padwa, Wenecja). Zwielokrotnione i regularne układy n. otoczone ornamentami w geometrycznych ramach ukazywano na oprawach →mudejar; pojedyncze n. często widnieją w centrum lub w narożach zwierciadeł, bądź jako elementy ujmujące od góry i dołu centralny motyw dekoracyjny. W 2 dekadzie XVI w. n. pojawiły się na oprawach krakowskich, jako dekoracja zwierciadeł stosowana wg włoskich formuł kompozycyjnych (np. jako elementy ujmujące centralny motyw superekslibrisu, tudzież zdobienia wewnętrznych naroży zwierciadła); pod koniec 2 ćw. XVI w. zostały wyparte przez modniejsze zdobienia.
Autor: A.W.