Dublura: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
(→Grafika) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
File:56.jpg|Dublura w oprawie Jana Recmanika | File:56.jpg|Dublura w oprawie Jana Recmanika | ||
File:Skanowania0005.jpg|Dublura w oprawie Stefana Radziszewskiego | File:Skanowania0005.jpg|Dublura w oprawie Stefana Radziszewskiego | ||
− | Plik:Dublura 1c.jpg | XIX-wieczna dublura w oprawie starego druku | + | Plik:Dublura 1c.jpg | XIX-wieczna dublura w oprawie starego druku, fot. A.W. |
− | Plik:Dublura 1.jpg | Dublura w oprawie paryskiej Wincentego Kisiela | + | Plik:Dublura 1.jpg | Dublura w oprawie paryskiej Wincentego Kisiela, fot. A.W. |
− | Plik:Dublura 5.jpg| Dublura w paryskiej oprawie z XIX w. | + | Plik:Dublura 5.jpg| Dublura w paryskiej oprawie z XIX w., fot. A.W. |
− | Plik:Dublura 1b.jpg | Dublura w oprawie paryskiej Władysława Dąbrowskiego | + | Plik:Dublura 1b.jpg | Dublura w oprawie paryskiej Władysława Dąbrowskiego, fot. A.W. |
</gallery> | </gallery> |
Wersja z 20:23, 11 lis 2019
Spis treści
Dublura
(podwójna oprawa) (ang. niem. Ledervorsatz, wł. fodera)
Szczególny, bardzo ozdobny rodzaj wyklejki, czyli wyklejenia wewnętrznej strony okładziny (zob. wyklejka), a także strony recto karty przybyszowej (ochronnej, antefolium i postfolium). Klasyczna dublura „dubluje” zewnętrzną stronę okładziny, czyli najczęściej jest wykonana z cienkiej i delikatnej skórki i ozdobiona złoconym tłoczeniem powtarzającym motywy zdobnicze z zewnętrznej strony okładki. Ten rodzaj dekoracji wywodzi się z oprawy islamskiej, a zwłaszcza perskiej, stosowano ją tam już w XIV w., ale najbardziej popularna była w XV – XVIII w. Stosowali ją introligatorzy europejscy już w XV w. (Włochy). Znane są oprawy angielskie z XVI w., w których stosowano dublurę, przy czym najczęściej używano tam białego pergaminu ozdabianego tłoczeniem złotem. We Francji spopularyzowali ją introligatorzy za czasów panowania Ludwika XIV (1643 – 1715) - Le Gascon zastosował ją po raz pierwszy w 1642 r. Stosowano ją tam w oprawach bibliofilskich aż do połowy XVIII w. W żadnym kraju dublura nie osiągnęła takiego artyzmu jak we Francji. Część wewnętrzną okładki wyklejano skórą najwyższej jakości, zdobiono tłoczeniem złotem, a także techniką mozaiki. W XVIII i XIX w. dublura została zmodernizowana. Lustro i sąsiadującą z okładką kartę przybyszową oklejano jedwabiem lub ozdobnym papierem, przy czym lustro otaczano ze wszystkich stron (w tym przegub wewnętrzny) skórzaną bordiurą zdobioną tłoczeniem złotem. W okresie późniejszym dublura została jeszcze bardziej uproszczona. Obecnie nazwę tę stosuje się do ozdobnej wyklejki wyklejającej wewnętrzną stronę okładziny i sąsiadującą z nią kartę przybyszową.
Zobacz też
Grafika
Przypisy
- Przypis 1
Autor: M.P.G.