Arabeska narożna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "==Arabeska narożna== Wyciskany z tłoka niewielki (ok. 2-3x1-2cm) motyw o kształcie zbliżonym do wydłużonego trójkąta wypełnionego →arabeską, przystosowany do...")
 
(Arabeska narożna)
Linia 3: Linia 3:
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''
 +
 +
 +
==Grafika==
 +
 +
<gallery>
 +
Plik:Arabeska narożna 9.jpg
 +
Plik:Arabeska narożna 2.jpg
 +
Plik:Arabeska narożna 17.jpg
 +
Plik:Arabeska narożna 16.jpg
 +
Plik:Arabeska narożna 1.jpg
 +
Plik:Arabeska narożna 4.jpg
 +
Plik:Arabeska narożna 5.jpg
 +
Plik:Arabeska narożna 6.jpg
 +
Plik:Arabeska narożna 13.jpg

Wersja z 17:50, 11 lis 2019

Arabeska narożna

Wyciskany z tłoka niewielki (ok. 2-3x1-2cm) motyw o kształcie zbliżonym do wydłużonego trójkąta wypełnionego →arabeską, przystosowany do zdobienia wewnętrznych narożników zwierciadeł okładzin, w których dwoma bokami styka się z ramką bądź tymiż bokami jest w nią wkomponowany. Charakterystyczny dla renesansowych opraw włoskich (zwłaszcza weneckich i rzymskich) z 1 poł. XVI w., a pod ich wpływem także dla dzieł francuskich i niemieckich. Najpóźniej w latach 50. XVI w. pojawił się w introligatorstwie krakowskim, w którym ukazywano go nie tylko w narożnikach zwierciadeł ale i jako składnik charakterystycznych medalionów w typie →mandorla stilizatta. Na dziełach włoskich XVI w. spotyka się też odmianę a. n., w której wewnętrzny – najdłuższy – bok obrysowany jest wklęsło-wypukłą linią; stanowi to uproszczone naśladownictwo maureskowych →ćwierćmedalionów z opraw perskich i arabskich; niekiedy z połączonych 4 wycisków takich tłoków tworzono centralny medalion w typie →schamsa.


Autor: A.W.


Grafika