Reliefowe oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 3: Linia 3:
 
Na uzyskanie trójwymiarowych, przestrzennych efektów okładki pozwalała technika reliefu (relievo) zwana też „rzeźbieniem w tekturze”. Technika opracowana w latach 1846-1850 przez Fredericka Leake’a pierwotnie służyła do wykonywania skórzanych paneli przeznaczonych do dekoracji ścian (patent uzyskany w 1842 roku). Pierwsze oprawy w stylu nawiązującym do średniowiecznych opraw monastycznych, zrealizowane do bogato ilustrowanych edycji Owena Jonsa zaprezentowane na Wielkiej Wystawie Londyńskiej w 1851 roku zostały nagrodzone medalem, a technika zyskała sobie wielką popularność. Oprawy reliefowe wykonywano jako oprawy wydawnicze aż do pierwszych lat po I wojnie światowej, a dorywczo także i później.
 
Na uzyskanie trójwymiarowych, przestrzennych efektów okładki pozwalała technika reliefu (relievo) zwana też „rzeźbieniem w tekturze”. Technika opracowana w latach 1846-1850 przez Fredericka Leake’a pierwotnie służyła do wykonywania skórzanych paneli przeznaczonych do dekoracji ścian (patent uzyskany w 1842 roku). Pierwsze oprawy w stylu nawiązującym do średniowiecznych opraw monastycznych, zrealizowane do bogato ilustrowanych edycji Owena Jonsa zaprezentowane na Wielkiej Wystawie Londyńskiej w 1851 roku zostały nagrodzone medalem, a technika zyskała sobie wielką popularność. Oprawy reliefowe wykonywano jako oprawy wydawnicze aż do pierwszych lat po I wojnie światowej, a dorywczo także i później.
  
===Technika wykonania===
+
==Technika wykonania==
Polegała ona na wypukłym wytłaczaniu przy użyciu matrycy i patrycy skóry naklejonej na cienką tekturkę. Wykorzystując metodę do wykonywania okładek książkowych spodnie zagłębienie wypełniano masą gipsową lub woskową zmieszaną z trocinami, kredą itp. i podklejano drugą warstwą tektury. Dla wysokich i wypukłych elementów dekoracji wykonywano wcześniej odrębne odciski z tejże masy, wklejano je pomiędzy tekturę i skórę i całość ponownie wytłaczano.  
+
Wykonanie reliefu polegało na wypukłym wytłaczaniu skóry naklejonej na cienką tekturkę. Do tłoczenia wykorzystywano matrycy z wklęsło grawerowanym rysunkiem. Pod wytłaczany użytek podkładano tekturową podkładkę. Po wytłoczeniu spodnie zagłębienie wypełniano masą gipsową zmieszaną z trocinami, miałem tekturowym itp. Po osłonięciu masy celofanem kilkakrotnie powtarzano tłoczenie, aż do zaschnięcia masy. Do tłoczenia wykorzystywano miękkich tektur, a skórę przed wytłaczaniem wilżono. Niekiedy wykonywano okladki z twardych tektur, wówczas niezbędna była metalowa partyca.
===Polskie oprawy reliefowe===
+
Wykorzystując metodę do wykonywania okładek książkowych, po dokonaniu tłoczenia, na spodnią stronę podklejano drugą warstwą tektury. Inna metoda przewidywała wykonanie wcześniej odrębnych odcisków z masy gipsowej, te wklejano pomiędzy tekturę i skórę i całość ponownie wytłaczano. Tym sposobem przygotowywano szczególnie wysokie i wypukłe elementy dekoracji.
 +
 
 +
==Polskie oprawy reliefowe==
  
 
===Lista===
 
===Lista===
Linia 28: Linia 30:
 
# Papier-mâché & „Relievo” Bindings, [w:] The Library Incubator as Project,  http://www.libraryasincubatorproject.org/?p=9177
 
# Papier-mâché & „Relievo” Bindings, [w:] The Library Incubator as Project,  http://www.libraryasincubatorproject.org/?p=9177
 
# Z. Zjawiński, Introligatorstwo, Warszawa 1966, s.132.
 
# Z. Zjawiński, Introligatorstwo, Warszawa 1966, s.132.
 +
# E. Pokorzyńska, Nowatorstwo w introligatorstwie w XIX wieku, w:Książka i technologie, pod red. D. Kuźminy i M. Ochmańskiego, Warszawa 2016, s. 79.
  
 
----
 
----
 
Autor: '''E.P.'''
 
Autor: '''E.P.'''

Wersja z 10:56, 13 mar 2018

Oprawy reliefowe

Jednym z nowatorskich nurtów w introligatorstwie XIX wiecznym był przestrzenność, rzeźbiarskość opraw. Obok dekoracji jednostkowych, wykonywanych techniką snycerstwa w drzewie, poszukiwano rozwiązań do zastosowania seryjnego, maszynowego. Na uzyskanie trójwymiarowych, przestrzennych efektów okładki pozwalała technika reliefu (relievo) zwana też „rzeźbieniem w tekturze”. Technika opracowana w latach 1846-1850 przez Fredericka Leake’a pierwotnie służyła do wykonywania skórzanych paneli przeznaczonych do dekoracji ścian (patent uzyskany w 1842 roku). Pierwsze oprawy w stylu nawiązującym do średniowiecznych opraw monastycznych, zrealizowane do bogato ilustrowanych edycji Owena Jonsa zaprezentowane na Wielkiej Wystawie Londyńskiej w 1851 roku zostały nagrodzone medalem, a technika zyskała sobie wielką popularność. Oprawy reliefowe wykonywano jako oprawy wydawnicze aż do pierwszych lat po I wojnie światowej, a dorywczo także i później.

Technika wykonania

Wykonanie reliefu polegało na wypukłym wytłaczaniu skóry naklejonej na cienką tekturkę. Do tłoczenia wykorzystywano matrycy z wklęsło grawerowanym rysunkiem. Pod wytłaczany użytek podkładano tekturową podkładkę. Po wytłoczeniu spodnie zagłębienie wypełniano masą gipsową zmieszaną z trocinami, miałem tekturowym itp. Po osłonięciu masy celofanem kilkakrotnie powtarzano tłoczenie, aż do zaschnięcia masy. Do tłoczenia wykorzystywano miękkich tektur, a skórę przed wytłaczaniem wilżono. Niekiedy wykonywano okladki z twardych tektur, wówczas niezbędna była metalowa partyca. Wykorzystując metodę do wykonywania okładek książkowych, po dokonaniu tłoczenia, na spodnią stronę podklejano drugą warstwą tektury. Inna metoda przewidywała wykonanie wcześniej odrębnych odcisków z masy gipsowej, te wklejano pomiędzy tekturę i skórę i całość ponownie wytłaczano. Tym sposobem przygotowywano szczególnie wysokie i wypukłe elementy dekoracji.

Polskie oprawy reliefowe

Lista

  • Punkt 1
  • Punkt 2
    • Punkt 2.1
    • Punkt 2.2
  • Punkt 2

Grafika

Przypisy

  1. Papier-mâché & „Relievo” Bindings, [w:] The Library Incubator as Project, http://www.libraryasincubatorproject.org/?p=9177
  2. Z. Zjawiński, Introligatorstwo, Warszawa 1966, s.132.
  3. E. Pokorzyńska, Nowatorstwo w introligatorstwie w XIX wieku, w:Książka i technologie, pod red. D. Kuźminy i M. Ochmańskiego, Warszawa 2016, s. 79.

Autor: E.P.