Wiązania kodeksów: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 22: Linia 22:
  
 
<gallery>
 
<gallery>
File:Kór wiąz 3.jpg|il. 1. Wiązanie na jedwabne wstążki, rękopis XVI w. Boblioteka PAN w Kórniku (fot. M. Pronobis-Gajdzis)
+
File:Kór wiąz 3.jpg|il. 1. Wiązanie na jedwabne wstążki, rękopis XVI w. Biblioteka PAN w Kórniku (fot. M. Pronobis-Gajdzis)
iąz 3.jpg|il. 1. Wiązanie na jedwabne wstążki, rękopis XVI w. Boblioteka PAN w Kórniku (fot. M. Pronobis-Gajdzis)
+
File:Kór wiąz 6.jpg|il. 2. Wiązanie na bawełniane barwione tasiemki, rękopis XVII w. Biblioteka PAN w Kórniku (fot. M. Pronobis-Gajdzis)
iąz 3.jpg|il. 1. Wiązanie na jedwabne wstążki, rękopis XVI w. Boblioteka PAN w Kórniku (fot. M. Pronobis-Gajdzis)
+
iąz 3.jpg|il. 1. Wiązanie na jedwabne wstążki, rękopis XVI w. Biblioteka PAN w Kórniku (fot. M. Pronobis-Gajdzis)
 
iąz 3.jpg|il. 1. Wiązanie na jedwabne wstążki, rękopis XVI w. Boblioteka PAN w Kórniku (fot. M. Pronobis-Gajdzis)
 
iąz 3.jpg|il. 1. Wiązanie na jedwabne wstążki, rękopis XVI w. Boblioteka PAN w Kórniku (fot. M. Pronobis-Gajdzis)
 
</gallery>
 
</gallery>

Wersja z 20:50, 8 sie 2019

(niem. Schleifenverschluss) Wiązanie kodeksów są rodzajem ich zamknięcia. Pełnią funkcję ochronną nie dopuszczając do rozchylania się okładzin, ale także - jesli sa wykonane z barwnych wstążek - ozdobną. W okresie średniowiecza stosowane były w miękkich oprawach, głównie pergaminowych. W książce renesansowej ich występowanie związane jest ściśle z pojawieniem się tektur jako materiału okładzin. W takich okładzinach nie było możliwe zamontowanie metalowych zapięć. Ich miejsce zajęły zatem jedwabne wstążki(il.1) barwione lniane lub bawełniane tasiemki (il.2), paseczki skórzane (il. 3), a także zwykłe sznurki.

Śródtytuł

Lorem ipsum dolor sit amet rękopis, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Śródtytuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lista

  • Punkt 1
  • Punkt 2
    • Punkt 2.1
    • Punkt 2.2
  • Punkt 2

Zobacz też

Indeks alfabetyczny

Grafika

Przypisy

  1. Adler G., Handbuch Buchverschluss und Buchbeschlag, Wiesbaden, 2010,
  2. Ciesielczyk M., Metalowe zapinki w książkach. Historia i technika, Praca magisterska [promotor: dr H. Rosa], Toruń UMK, 1999, maszynopis.
  3. Dürrfeld E. B., Mit Haken und Osen. Zur Typenbestimmung von Buchschlieβen des 15. bis 17. [w:] „Restauro”, 1993, nr 6, s. 425 - 429
  4. Encyklopedia wiedzy o książce [red. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski], Wrocław, 1971.
  5. Kurpik W, Uwagi o niektórych elementach oprawy i ich roli w ochronie książki, Ochrona Zabytków, 1982, Tom 35 , Numer 3-4 (138-139).
  6. Macchi F., Dizionario Illustrato Della Legature, Milano 2002.
  7. Szirmai J.A., *The Archeology of Medieval Bookbinding*. London -New York 1999.Przypis 1
  8. Zamrzycka J., Introligatorzy toruńscy od XV do XVI/XVII wieku . Typologia cech warsztatowych, praca magisterska UMK, ZKPiS (promotor: dr Małgorzaty Pronobis-Gajdzis), Toruń 2012.

Autor: MPG