Papiery nakrapiane: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 12: Linia 12:
  
 
File:Krop5.jpg|il. 1. Papier dekoracyjny nakrapiany, obleczenie; Biblioteka PAN w Kórniku, sygn.: 113675, Frezier, Amadée François Traité des feux d'artifice pour le spectacle, Paris, Chez D. Jollet, 1706, 12° (fot. E. Siemieniako)
 
File:Krop5.jpg|il. 1. Papier dekoracyjny nakrapiany, obleczenie; Biblioteka PAN w Kórniku, sygn.: 113675, Frezier, Amadée François Traité des feux d'artifice pour le spectacle, Paris, Chez D. Jollet, 1706, 12° (fot. E. Siemieniako)
File:Bookbinders_2.jpg|il. 2. Pędzel z długim włosiem.
+
File:Krop2.jpg|il. 2. Pędzel z długim włosiem.
 
File:Bookbinders_2.jpg|il. 3. Szczotka z krótkim włosiem.
 
File:Bookbinders_2.jpg|il. 3. Szczotka z krótkim włosiem.
 
File:Bookbinders_2.jpg|il. 4. Sitko służące do nakrapiania.
 
File:Bookbinders_2.jpg|il. 4. Sitko służące do nakrapiania.

Wersja z 10:46, 10 kwi 2019

papier nakrapiany, inna nazwa: francuski papier skórzany (ang. sprinkled paper, plover‟s egg, niem. Sprenklenpapier, Frantz Leder Papier) - rodzaj papieru dekoracyjnego wykonywanego sposobem rzemieślniczym w warsztatach introligatorskich. W założeniu imitujący lico skóry. Tło papieru nakrapianego zazwyczaj było jasnobrązowe, a zdobiące go kropki były ciemniejsze, np. czarne, brunatne, brązowe (il. 1).

Historia

Papiery nakrapiane pojawiły się w Europie około 1580 r. W założeniu papiery te miały imitować lico skóry. We wzorniku papierów dekoracyjnych Georga Christopha Stoy‟a z 1730 r. niemiecka nazwa "Frantz Leder Papier", nawiązywała do ich podobieństwa do skór. Jednak w języku angielskim była na te papiery stosowana również nazwa "plover‟s egg", nadana ze względu na podobieństwo papieru nakrapianego do ptasiego jaja (siewki).

Technika wykonania

Wykonanie papieru nakrapianego polegało na nakropieniu pędzlem farb w różnych kolorach, np. czarnym, czerwonym lub brązowym na powierzchnię arkusza papieru. Nakropienie można było wykonać pędzlem o długim włosiu (il. 2) zanurzonymi w farbie poprzez uderzanie nimi w specjalną metalową podkładkę (il. 3). Można było użyć również szczotki o krótkim włosiu (il. 4)i wykonać nakrapianie pocierając włosie metalową blaszką, palcem lub specjalnym sitkiem (il. 5).

Grafika

Przypisy

  1. Diehl Edith, Bookbinding: Its Background and Technique, Nowy Jork, 1980.
  2. Haemmerle A. von, Buntpapiere: Herrkomen, Geshichte, Techniken, Beziehungenzur Kunst, Monachium, 1961.
  3. Krauze S., Rinck J., Buntpapier – ein Bestimmungsbuch, Decorated Papers – a Guidebook, Sierpapier – een Gids, Stuttgart, 2016.
  4. LoB: http://www.ligatus.org.uk/lob/concept/3988 [dostęp: 18. 08. 2018 r.].
  5. Sutter S., Wrapped in Color: A Survey of Paste Paper Bookbindings, Chicago, 1994.
  6. Tomaszewski J., Dudek K., Ręcznie zdobione papiery introligatorskie , Kraków 2002.
  7. Windyka T., Papiery wzorzyste. Katalog zbiorów Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju, Duszniki Zdrój, 2002.

Autor: MPG, E.S.