Papier marmurkowy narzędziowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 12: Linia 12:
  
 
<gallery>
 
<gallery>
File:Bookbinders_2.jpg|il. 1. Papier marmurkowy ślimakowy.
+
File:21mar.jpg|il. 1. Papier marmurkowy ślimakowy.
 
File:Bookbinders_3.jpg|il. 2. Narzędzie do wykonania wzoru ślimakowego regularnego.
 
File:Bookbinders_3.jpg|il. 2. Narzędzie do wykonania wzoru ślimakowego regularnego.
 
File:Bookbinders_2.jpg|il. 3. Grzebień do wykonania wzoru. File:Bookbinders_2.jpg|il. 4. Wykonanie marmurka grzebieniowego.
 
File:Bookbinders_2.jpg|il. 3. Grzebień do wykonania wzoru. File:Bookbinders_2.jpg|il. 4. Wykonanie marmurka grzebieniowego.

Wersja z 15:58, 8 kwi 2019

papier marmurkowy narzędziowy (ang. drawn marbled paper, niem. das Gezogener Marmor, Getrokken Marmers) - rodzaj papieru dekoracyjnego wykonanego w technice marmurkowania.

Rodzaje

  • papier marmurkowy ślimakowy (ang.curl/ snail marble, niem. Schneckenmarmor, fr. papier marbre coquille/ turniquet
  • papier marmurkowy grzebieniowy (ang combed marble, niem.das Kamm-Marmorpapier, fr.papier marbre peigne)

Technika wykonania

  • W przpadku marmurków ślimakowych narzucanie kolorów na grunt odbywa się jak w przypadku marmurka tureckiego, jednak do opracowania powierzchni farb i uzyskania różnego rodzaju wzorów używa się specjalnych narzędzi. Najprostszymi narzędziami są patyczki, rysiki lub sztyfty. Pozwalają one na uzyskanie różnych modyfikacji plam lub rysowanie tzw. ślimaków. Do wykonania bardzo regularnie rozmieszczonych ślimaków, zwanych także wicherkami lub spiralkami (il. 1) używa się narzędzia z zamocowanymi w nim ząbkami, które swoją konstrukcją przypomina bronę (il. 2).
  • Marmurki grzebieniowe wykonuje się grzebieniami o różnym rozstawie ząbków (il. 3.), którymi rysuje się po powierzchni gruntu różnymi sposobami, np. prowadząc grzebień od jednego brzegu kuwety do drugiego (il. 4)). Uzyskuje się w ten sposób charakterystyczne wzory (il. 5)

Grafika

Przypisy

  1. Chambers Anna, Marmoriertes Papier, Bern, Stuttgart, Haupt, 1988, s. 75.
  2. Semkowicz A., Introligatorstwo: z krótkim zarysem historii zdobnictwa opraw i 89 rycinami w tekście, Kraków, 1948.
  3. Woolnough C., The Whole Art of Marbling as Applied to Paper, Book Edges, etc., Londyn, 1881.

Autor: MPG E.S.