Papiery z Herrnhut: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 3: Linia 3:
  
 
==Historia==
 
==Historia==
W 1765 roku grupa sióstr należąca do wspólnoty religijnej Braci Morawskich w Herrnhut (Saksonia) utworzyła manufakturę wytwarzającą papiery dekoracyjne w technice klajstrowej. Przypuszcza się, że inicjatorem założenia manufaktury był introligator David Hans, który dołączył do wspólnoty w 1731 roku. Siostry stworzyły tak charakterystyczny indywidualny styl, że nie sposób pomylić tych papierów z innymi. Charakterystyczna była nie tylko kolorystyka ale także wzornictwo.
+
W 1765 roku grupa sióstr należąca do wspólnoty religijnej Braci Morawskich w Herrnhut (Saksonia) utworzyła manufakturę wytwarzającą papiery dekoracyjne w technice klajstrowej. Przypuszcza się, że inicjatorem założenia manufaktury był introligator David Hans, który dołączył do wspólnoty w 1731 roku. Siostry stworzyły tak charakterystyczny indywidualny styl, że nie sposób pomylić tych papierów z innymi. Charakterystyczna była nie tylko ich kolorystyka (kompozycje barwne na bazie błękitu pruskiego, jasnego i ciemnego karminu oraz oliwkowej zieleni) ale także wzornictwo uzyskane przy pomocy specjalnych grzebieni (il. 1).
 
+
Początkowo papiery z Herrnhut zyskały dużą popularność we wschodnich i centralnych Niemczech, z czasem rozprzestrzeniły się na terenie całej Europy. Od 1766 r. manufaktura, za sprawą brata Andreasa Schloezera, została przeniesiona do Fulneck w Wielkiej Brytanii. W statucie założenia manufaktury istniał zapis zobowiązujący do zachowania tajemnicy wytwarzania tych papierów. Przez pierwsze trzy lata istnienia manufaktury papiery z  Fulneck (il. 2) mogły być sprzedawane jedynie w sklepie należącym do zgromadzenia, potem były eksportowane do wielu innych miejsc na terenie Wielkiej Brytanii. Około 1780 produkcja papierów w Fulneck znacznie zmalała, a w 1799 roku całkowicie zaniechano tam ich wytwarzania. Natomiast wraz z emigrującymi do USA Braćmi Morawskimi powstały manufaktury przy wspólnotach w Pensylwanii i Karolinie Północnej.
Początkowo papiery z Herrnhut zyskały dużą popularność we wschodnich i centralnych Niemczech, gdzie używane były w pracowniach introligatorskich. Z czasem, w ciągu pięćdziesięciu lat funkcjonowania manufaktury, papiery te rozprzestrzeniły się na terenie całej Europy. Za sprawą pochodzącego ze wspólnoty w Herrnhut brata Andreasa Schloezera tradycja wytwarzania papierów przeniosła się do ośrodka w Wielkiej Brytanii. Od 1766 roku w Fulneck, blisko Leeds kontynuowana była przez siostry ze zgromadzenia Braci Morawskich pod przewodnictwem siostry Margaret Woodhouse (Il. 50). Sposób wytwarzania papierów był pilnie strzeżony, w statucie założenia manufaktury w Fulneck znajdował się zapis zobowiązujący Andreasa Schloezera, aby nie pokazywał nikomu, oprócz osób dopuszczonych do „Tajemnicy”, jak się wykonuje tego rodzaju papiery. Przez pierwsze trzy lata istnienia manufaktury w Fulneck papiery klajstrowe mogły być sprzedawane jedynie w sklepie należącym do zgromadzenia. Zapisy pochodzące z księgi sprzedaży, świadczą o tym, że po upływie trzech lat papiery dekoracyjne wytwarzane w Fulneck były eksportowane do wielu innych sklepów na terenie Wielkiej Brytanii. Około 1780 produkcja papierów znacznie zmalała, w 1799 roku całkowicie zamarła341.
+
Tradycja wytwarzania papieru z Herrnhut przeniosła się także do USA wraz z emigrującymi braćmi morawskimi, którzy zakładali swoje wspólnoty w Pensylwanii i Karolinie Północnej342
+
  
 
==Technika wykonania==
 
==Technika wykonania==
Wykonuje się ten papier w sposób następujący: na papier nakłada się warstwę klajstru, a następnie natychmiast przygotowaną wcześniej warstwę silnie zabarwionego klajstru. Następnie rzemieślnik wybiera kawałek drewna o krawędzi wyciętej w odpowiedni kształt i prowadzi go po powierzchni papieru tak, aby uzyskać zaplanowany wzór. W wyniku tej czynności kolorowa warstwa klajstru zostaje zdjęta z powierzchni papieru i ukazuje się biały wzór: wijący się, ząbkowany lub w kratkę. W przestrzeniach między liniami można odbić drewniane stemple, które zabiorą kolor lub posmarowane klajstrem w innym kolorze. Można również użyć gąbeczek, które zabierając warstwę klajstru wytworzą odbicia w kształcie uroczych chmurek. Często rzemieślnik może użyć własnych palców zamiast drewnianych narzędzi”
+
Na papier nakłada się jedną po drugiej warstwę "czystego" i następnie zabarwionego klajstru. Następnie wybrane narzędzie, tj. grzebień, wałek, matrycę, gąbeczki przeciąga się po powierzchni papieru tak, aby uzyskać zaplanowany wzór. W ten sposób kolorowa warstwa klajstru zostaje zdjęta i ukazuje się biały wzór: wijący się, ząbkowany lub w kratkę. W przestrzeniach między liniami można odbić drewniane stemple, które "zabiorą" kolorowy klajster lub można posmarować je klajstrem w innym kolorze.  
  
 
===Lista===
 
===Lista===
Linia 26: Linia 24:
  
 
<gallery>
 
<gallery>
File:Bookbinders_2.jpg|Obrazek 1
+
File:Bookbinders_2.jpg|il. 1. Obleczenie książki z papieru z Herrnhut.
File:Bookbinders_3.jpg|Obrazek 2
+
File:Bookbinders_3.jpg|il. 2. Papier klajstrowy z Fulneck (1766?)
  
 
</gallery>
 
</gallery>
Linia 33: Linia 31:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
# Cloonan, 1991, s. 67. 336
+
# Cloonan M. V. Early bindings in Paper a Brief History of Hand-Made Paper-Covered Books with Multilingual Glossary, 1990.
# Schmoller, 2008, s
+
# Schmoller T., To Brighten Things Up: the Schmoller Collection of Decorated Papers, Manchester, 2008.
# Sutter, 1994,
+
# Sutter S., Wrapped in Color: A Survey of Paste Paper Bookbindings, Chicago, 1994.
# Wolfe, 1990, s. 25. 337  s. [6-7].
+
# Wolfe R. J., Marbled Papers: Its History, Techniques and Patterns, Filadelfia, 1990.
#
+
 
  
 
----
 
----
Autor: '''E.P.'''
+
Autor: '''MPG E.S.'''

Wersja z 10:29, 5 kwi 2019

papier z Herrnhut, ang. Herrnhut paper, niem. Herrnhuter Kleisterpapier, Herrenhüter Papier

Historia

W 1765 roku grupa sióstr należąca do wspólnoty religijnej Braci Morawskich w Herrnhut (Saksonia) utworzyła manufakturę wytwarzającą papiery dekoracyjne w technice klajstrowej. Przypuszcza się, że inicjatorem założenia manufaktury był introligator David Hans, który dołączył do wspólnoty w 1731 roku. Siostry stworzyły tak charakterystyczny indywidualny styl, że nie sposób pomylić tych papierów z innymi. Charakterystyczna była nie tylko ich kolorystyka (kompozycje barwne na bazie błękitu pruskiego, jasnego i ciemnego karminu oraz oliwkowej zieleni) ale także wzornictwo uzyskane przy pomocy specjalnych grzebieni (il. 1). Początkowo papiery z Herrnhut zyskały dużą popularność we wschodnich i centralnych Niemczech, z czasem rozprzestrzeniły się na terenie całej Europy. Od 1766 r. manufaktura, za sprawą brata Andreasa Schloezera, została przeniesiona do Fulneck w Wielkiej Brytanii. W statucie założenia manufaktury istniał zapis zobowiązujący do zachowania tajemnicy wytwarzania tych papierów. Przez pierwsze trzy lata istnienia manufaktury papiery z Fulneck (il. 2) mogły być sprzedawane jedynie w sklepie należącym do zgromadzenia, potem były eksportowane do wielu innych miejsc na terenie Wielkiej Brytanii. Około 1780 produkcja papierów w Fulneck znacznie zmalała, a w 1799 roku całkowicie zaniechano tam ich wytwarzania. Natomiast wraz z emigrującymi do USA Braćmi Morawskimi powstały manufaktury przy wspólnotach w Pensylwanii i Karolinie Północnej.

Technika wykonania

Na papier nakłada się jedną po drugiej warstwę "czystego" i następnie zabarwionego klajstru. Następnie wybrane narzędzie, tj. grzebień, wałek, matrycę, gąbeczki przeciąga się po powierzchni papieru tak, aby uzyskać zaplanowany wzór. W ten sposób kolorowa warstwa klajstru zostaje zdjęta i ukazuje się biały wzór: wijący się, ząbkowany lub w kratkę. W przestrzeniach między liniami można odbić drewniane stemple, które "zabiorą" kolorowy klajster lub można posmarować je klajstrem w innym kolorze.

Lista

  • Punkt 1
  • Punkt 2
    • Punkt 2.1
    • Punkt 2.2
  • Punkt 2

Zobacz też

Indeks alfabetyczny

Grafika

Przypisy

  1. Cloonan M. V. Early bindings in Paper a Brief History of Hand-Made Paper-Covered Books with Multilingual Glossary, 1990.
  2. Schmoller T., To Brighten Things Up: the Schmoller Collection of Decorated Papers, Manchester, 2008.
  3. Sutter S., Wrapped in Color: A Survey of Paste Paper Bookbindings, Chicago, 1994.
  4. Wolfe R. J., Marbled Papers: Its History, Techniques and Patterns, Filadelfia, 1990.



Autor: MPG E.S.