Rectangular style: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Zobacz też)
(Przypisy)
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 15: Linia 15:
  
 
<gallery>
 
<gallery>
File:Bookbinders_2.jpg|Obrazek 1
+
Plik:Rectangular style, Oprawa z dekoracją rectangular style z monogramami króla Karola II, warsztat S. Mearne, po 1682, repr. wg Nixon, Foot 1992.jpg | Oprawa z dekoracją ''rectangular style'' z monogramami króla Karola II, warsztat Samuela Mearne, po 1682, repr. wg Nixon, Foot 1992
  
 +
Plik:Rectangular style, Oprawa z dekoracją rectangular style z monogramami króla Karola II i dodanym później herbem Jerzego III, repr. wg Nixon, Foot 1992.jpg | Oprawa z dekoracją ''rectangular sty''le z monogramami króla Karola II i dodanym później herbem Jerzego III, repr. wg Nixon, Foot 1992
 +
 +
Plik:Rectangular style, Oprawa z dekoracją rectangular style, tzw. Centre-Rectangle Binder, l. 70. XVII w., repr. wg Maggs Bros, cat. 1075.jpg | Oprawa z dekoracją ''rectangular style'', tzw. Centre-Rectangle Binder, l. 70. XVII w., repr. wg Maggs Bros, cat. 1075
 +
 +
Plik:Rectangular style, Oprawa z dekoracją rectangular style z herbem króla Karola II, Szkocja, 1680, repr. wg Maggs Bros, cat. 1075.jpg | Oprawa z dekoracją ''rectangular style'' z herbem króla Karola II, Szkocja, 1680, repr. wg Maggs Bros, cat. 1075
  
 
</gallery>
 
</gallery>
Linia 22: Linia 27:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
#  
+
# Maggs Bros Ltd. 1987, kat. 67, 82 i in.;
 +
# Mazal 1991, kat. 240;
 +
# Nixon, Foot 1992, il. 52, 60 i in.;
 +
# Macchi F. i L. 2002, s. 392.
  
  
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 19:49, 18 sie 2022

(ang. prostokątny styl)

Styl dekoracji barokowych opraw wyspiarskich za rządów króla Karola II (lata 1649 [właściwie: 1660] – 1685, zob. restauracji styl), zapoczątkowany w l. 60. XVII w. i kontynuowany do pocz. XVIII w. Jego wyróżnikiem jest kompozycja okładzin złożona z dwóch lub więcej ram o prostokątnym kształcie, zazwyczaj łączonych ze sobą w narożach za pomocą linii lub ornamentów (co wywołuje iluzję stykania się poziomych i pionowych listew ram ze zwierciadłem). Pomiędzy ramami często występują znaczne różnice w grubości i bogactwie formalnym: od najprostszych – z pojedynczych lub zwielokrotnionych linii, po szerokie pasy z ornamentami floralnymi lub filigranowymi. Owe kluczowe elementy struktury kompozycyjnej wzbogacone są drobniejszymi motywami o zazwyczaj filigranowej formie, regularnie rozmieszczonymi w narożach ram oraz na pionowej i poziomej osi okładziny. W centrum zwierciadła chętnie ukazywano herb posesora księgi, zaś w polach kompartymentów na grzbiecie – analogiczne motywy jak na okładzinach. Skromniejsze przykłady takich dzieł odznaczają się obfitością pustej powierzchni między dekoracjami, co upodabnia je do francuskich opraw à la Duseuil. Z kolei w bogatszych wariantach kompozycyjnych dekoracja ornamentalna wypełnia większą część pól między ramami, co wraz z geometrycznymi akcentami jest pokrewne stylowi cottage (cottage roof). Za inicjatora i najwybitniejszego twórcę dzieł w tym stylu uważa się Samuela Mearne († 1683), realizującego m.in. pokaźne zlecenia z Royal Library w Londynie. Jego rozwiązania formalne kontynuowali na wyspach brytyjskich liczni uczniowie i naśladowcy.


Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Cottage styl
à la Duseuil oprawy
Restauracji styl

Grafika

Przypisy

  1. Maggs Bros Ltd. 1987, kat. 67, 82 i in.;
  2. Mazal 1991, kat. 240;
  3. Nixon, Foot 1992, il. 52, 60 i in.;
  4. Macchi F. i L. 2002, s. 392.



Autor: A.W.