Marmoryzowane oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Przypisy)
 
(Nie pokazano 44 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==Marmoryzowane oprawy==
 
==Marmoryzowane oprawy==
Termin marmoryzacja dotyczy wyłącznie opraw skórzanych, w odróżnieniu od marmurkowania, czyli zdobienia papierów, zob. [[papier dekoracyjny]].  
+
(ang. marbled bindings, marbled leather; fr. reliures marbrées, cuir marbré;  niem. marmorierte Einbände, Marmotierung wł. marmorizzato coperta, marmorizzato cuoio)
  
Marmoryzacja to jedna z technik zdobienia skórzanych obleczeń książek. Technika ta sięga swoimi początkami wieku XVI i wywodzi się z Niemiec. Początkiem techniki było zdobienie skóry poprzez jej nakrapianie, a następnie technika ewoluowała do tworzenia na skórze wyszukanego zdobnictwa. Na genezę marmoryzacji wskazuje się przypadek spowodowany rozlaniem po skórzanej oprawie substancji barwiącej. Inna z hipotez wskazuje na chęć zamaskowania wad skórzanego obleczenia. Technika ta była najbardziej popularna w XVIII w. Była także łączona z tłoczeniem złotem. W ostatniej ćwierci XVIII w. na popularności zdobyło zdobienie opraw poprzez złocone tłoczenie filetą lub radełkiem  z motywem prostego łańcuszka wyznaczającego ramy zwierciadła, które zdobiono marmoryzacją. W XIX w. popularność marmoryzacji nie słabła, a oprócz tradycyjnych zaczęto wprowadzać do barwienia nowe wynalazki, m.in. barwniki anilinowe. Można było także nabyć gotowe skóry barwione, bądź marmoryzowane. Schyłek popularności marmoryzacji przypada na początek XX wieku.
+
Termin marmoryzacja dotyczy wyłącznie opraw skórzanych, w odróżnieniu od marmurkowania, czyli zdobienia papierów, (zob. [[papiery marmurkowe]], [[papiery nakrapiane]]. Marmoryzacja to jedna z technik zdobienia skórzanych obleczeń książek, sięga swoimi początkami wieku XVI i wywodzi się z Niemiec. Początkowo zdobiono skórę poprzez jej nakrapianie, później technika ewoluowała w kierunku tworzenia na skórze wyszukanego zdobnictwa. Na genezę marmoryzacji wskazuje się przypadek spowodowany rozlaniem na skórzanej oprawie substancji barwiącej. Inna z hipotez wskazuje na chęć zamaskowania wad skórzanego obleczenia. Technika ta była najbardziej popularna w XVIII w. Była także łączona z tłoczeniem złotem. W ostatniej ćwierci XVIII w. na popularności zyskało zdobienie opraw poprzez złocone tłoczenie filetą lub radełkiem  z motywem prostego łańcuszka wyznaczającego ramy zwierciadła, które zdobiono marmoryzacją. W XIX w. popularność marmoryzacji nie słabła, a oprócz tradycyjnych zaczęto wprowadzać do barwienia nowo odkryte substancje, m.in. barwniki anilinowe. Można było także nabyć gotowe skóry barwione, bądź marmoryzowane. Schyłek popularności marmoryzacji przypada na początek XX wieku.
W XVIII w., okresie największej popularności tej techniki zdobienia skór, zaczęły powstawać także podręczniki opisujące czynności introligatorskie, w tym marmoryzację skór. Oprócz wskazówek dotyczących uzyskiwana określonych wzorów, można w nich znaleźć także informacje dotyczące substancji barwiących. Substancje te dzielą się na barwniki organiczne i substancje reagujące z kolagenem lub garbnikami w skórze, w dawnych podręcznikach określane jako barwniki lub farby (z niem. Lederfarben)  i bejce lub wytrawy (z niem. Beizen). Pierwsze z nich zamierzony kolor mają już przed naniesieniem na skórę, w drugim przypadku określony kolor uzyskuje się po naniesieniu na nią w wyniku reakcji chemicznych. W przepisach znaleźć można bardzo dużo substancji używanych do nadawania skórom określonej barwy, do najbardziej rozpowszechnionych należą:  
+
 
 +
W XVIII w., okresie największej popularności tej techniki zaczęły powstawać podręczniki opisujące czynności introligatorskie, w tym marmoryzację skór. Oprócz wskazówek dotyczących uzyskiwana określonych wzorów, można w nich znaleźć także informacje dotyczące substancji barwiących. Substancje te dzielą się na barwniki organiczne i substancje reagujące z kolagenem lub garbnikami w skórze, w dawnych podręcznikach określane jako barwniki lub farby (z niem. Lederfarben)  i bejce lub wytrawy (z niem. Beizen). Pierwsze z nich zamierzony kolor mają już przed naniesieniem na skórę, w drugim przypadku określony kolor uzyskuje się po naniesieniu na nią w wyniku reakcji chemicznych. W przepisach znaleźć można bardzo dużo substancji używanych do nadawania skórom określonej barwy, do najbardziej rozpowszechnionych należą:  
 
* czerń -  siarczan żelaza,  czerń octowa,  
 
* czerń -  siarczan żelaza,  czerń octowa,  
 
* brąz - roztwór wodny potażu, wyciąg z zielonych łupin orzecha włoskiego,
 
* brąz - roztwór wodny potażu, wyciąg z zielonych łupin orzecha włoskiego,
Linia 10: Linia 11:
 
*błękit/zieleń – indygo z kwasem siarkowym, grynszpan z octem winnym.
 
*błękit/zieleń – indygo z kwasem siarkowym, grynszpan z octem winnym.
  
Do najbardziej popularnych motywów zdobienia należało: nakrapianie, imitacja drzewa, stemple, imitacja fal, wzory nieregularne. W podręcznikach znajdują się szczegółowe opisy w jaki sposób i przy pomocy jakich narzędzi  uzyskać zamierzoną kompozycję barwną i motyw zdobniczy. Spośród narzędzi wymienia się najczęściej różnego rodzaju pędzle, zajęczą łapkę, kawałek sznurka, gąbkę, szmatki. Przykładowo sposób uzyskania skomplikowanego wzoru drzewa ([[marmurek korzeniowy]], ang. tree calf, niem. Baummarmor), będącego wskaźnikiem najwyższych umiejętności, polegał na wygięciu obleczonych skórą okładek, po łuku do wewnątrz, a następnie zmoczeniu wodą i nanoszeniu potażu (węglan potasu) i koperkwasu (siarczanu żelaza), które spływały do środka łuku tworząc na skórze zamierzony wzór. Najwcześniejszy przykład tego rodzaju zdobienia pochodzi z 1775 r.. Według niektórych autorów początkiem techniki było przypadkowe wygięcie okładek po naniesieniu substancji barwiącej. Następnie technika była doskonalona, a oprawy tak zdobione uzyskiwały 50 % wyższe ceny niż książki oblekane skórą niezdobioną. W 1880 r. wymyślono metodę naśladującą efekt drzewa. Metoda polegała na odbijaniu motywu z matryc tuszem, który nie wpływał negatywnie na skórę, w przeciwieństwie do substancji stosowanych w tradycyjnej technice.
+
Do najbardziej popularnych motywów zdobienia należało: nakrapianie, imitacja korzeni i drzewa, stemple, imitacja fal, wzory nieregularne. W podręcznikach znajdują się szczegółowe opisy w jaki sposób i przy pomocy jakich narzędzi  uzyskać zamierzoną kompozycję barwną i motyw zdobniczy. Spośród narzędzi wymienia się najczęściej różnego rodzaju pędzle, zajęczą łapkę, kawałek sznurka, gąbkę, szmatki.  
Technika marmoryzacji skór spowodowała szereg zniszczeń na skórzanych obleczeniach opraw: spękania w miejscach o ciemnym zabarwieniu, podnoszenie się łusek lica, ubytki. Obecnie, przy pomocy nowoczesnych technik badawczych, podejmuje się badania w zakresie identyfikacji techniki marmoryzacji, diagnostyki zniszczeń, opracowania metodyki ich konserwacji.
+
 
 +
Technika marmoryzacji skór spowodowała szereg zniszczeń na skórzanych obleczeniach opraw: spękania w miejscach o ciemnym zabarwieniu, podnoszenie się łusek lica, ubytki. W 1880 r. wymyślono metodę polegającą na odbijaniu motywu z matryc tuszem, który nie wpływał negatywnie na skórę, w przeciwieństwie do substancji stosowanych w tradycyjnej technice. Obecnie, przy pomocy nowoczesnych technik badawczych, podejmuje się badania w zakresie identyfikacji techniki marmoryzacji, diagnostyki zniszczeń, opracowania metodyki ich konserwacji.
 +
 
 +
===Wzór drzewa (korzeni)===
 +
(ang. tree calf, tree marbled skin, fr. Papier Racines, niem. Äste Marmor, Wurzelmarmor, Baummarmor, )
 +
 
 +
Popularny, a zarazem skomplikowany wzór uzyskiwany metodą marmoryzacji okładek, będący wskaźnikiem najwyższych umiejętności. Polegał na silnym nawilżeniu okładek, co powodowało ich wyginanie do wewnątrz, a następnie nanoszeniu potażu (węglan potasu) i koperkwasu (siarczanu żelaza), które spływały do środka łuku tworząc na skórze zamierzony wzór. Najwcześniejszy przykład tego rodzaju zdobienia pochodzi z 1775 r. Według niektórych autorów początkiem techniki było przypadkowe wygięcie okładek po naniesieniu substancji barwiącej. Następnie technika była doskonalona, a oprawy tak zdobione uzyskiwały 50% wyższe ceny niż książki oblekane skórą niezdobioną. Techniką tą zdobiono także okładki półskórkowe, przy czym dobierano podobny kolor papieru obleczeniowego, tak że po marmoryzacji zacierała się granica pomiędzy materiałami.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
  
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
[[Marmurek korzeniowy]] <br>
 
 
[[Papiery nakrapiane]] <br>
 
[[Papiery nakrapiane]] <br>
  
Linia 22: Linia 28:
  
 
<gallery>
 
<gallery>
 +
File: Nakrapianie okładek.JPG|Marmoryzacja okładek. Rycina z: H. de Haas, De Boekbinder, Dordrecht, 1806, tabl. VI
 
File:Il. 1. Anglia, 1. poł. XVII w.jpg|il.1. Anglia, 1. poł. XVII w.
 
File:Il. 1. Anglia, 1. poł. XVII w.jpg|il.1. Anglia, 1. poł. XVII w.
 
File:Il. 2 anglia 1 pol XVII w.jpg|il.2. Anglia, 1 poł. XVII w.  
 
File:Il. 2 anglia 1 pol XVII w.jpg|il.2. Anglia, 1 poł. XVII w.  
Linia 28: Linia 35:
 
File:11 stadholder bindery johannes stofvoet 1 pol XVIII w.jpg|il. 5. Johannes Stofvoet, Holandia/Haga, 1 pol XVIII  
 
File:11 stadholder bindery johannes stofvoet 1 pol XVIII w.jpg|il. 5. Johannes Stofvoet, Holandia/Haga, 1 pol XVIII  
 
File:11 stofvoet.jpg|il. 6. Johannes Stofvoet, Holandia/Haga, 1 pol XVIII  
 
File:11 stofvoet.jpg|il. 6. Johannes Stofvoet, Holandia/Haga, 1 pol XVIII  
File:12 Eliot i Chapman anglia XVIII.jpg|il. 7. Eliot i Chapman,  
+
File:12 Eliot i Chapman anglia XVIII.jpg | il. 7. Eliot i Chapman, Anglia, 2 poł. XVIII
Anglia, 2 poł. XVIII
+
 
File:12 3 cw. XVIII w oprawa Jonasa Hanway a wykonana przez niezedentyfikowanego introligatora.jpg|il. 8. niezidentyfikowany introligator, Anglia, 2 poł. XVIII w.
 
File:12 3 cw. XVIII w oprawa Jonasa Hanway a wykonana przez niezedentyfikowanego introligatora.jpg|il. 8. niezidentyfikowany introligator, Anglia, 2 poł. XVIII w.
File:12 John Whitaker pocz XIX w..jpg|il. 9.John Whitaker, Anglia, pocz. XIX w.
+
Plik:Marmoryzowane oprawy 2.jpg | il. 9. Europa Zachodnia?, Polska, pocz. XIX w., Biblioteka Polska w Paryżu, fot. A. Wagner
File:12 Francois Mairet 1 pocz XIX.jpg|il. 10. Francois Mairet, Francja, pocz. XIX w.
+
File:12 John Whitaker pocz XIX w..jpg|il. 10.John Whitaker, Anglia, pocz. XIX w.
File:12 mairet2.jpg|il. 11. Francois Mairet, Francja, pocz. XIX w.
+
File:12 Francois Mairet 1 pocz XIX.jpg|il. 11. Francois Mairet, Francja, pocz. XIX w.
File:12 mairet 3.gif|il. 12. Francois Mairet, Francja, pocz. XIX w.
+
File:12 mairet2.jpg|il. 12. Francois Mairet, Francja, pocz. XIX w.
 +
File:IMG 0521.JPG|Polska pocz. XIX w.
 +
File:Korzeniowy.jpg|Wzór korzeniowy, Polska koniec XVIII w.
 +
File:12 mairet 3.gif|il. 13. Francois Mairet, Francja, pocz. XIX w.
 +
Plik:Marmoryzacja opraw 1.jpg | Wzór korzeniowy na oprawie z ok. 1800 r., Biblioteka Polska w Paryżu, fot. A. Wagner
 +
 
 
</gallery>
 
</gallery>
 
 
 
 
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
 
+
# Goddijn P., van Leeuwen I., Schade door leermarmerverven. [w:] Restaurator, nr 23, 1993, s. 58 – 64.
# Dahl S., Dzieje książki, Warszawa-Wrocław-Kraków 1965.
+
# Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 292-293.
#Goddijn P., van Leeuwen I., Schade door leermarmerverven. [w:] Restaurator, nr 23, 1993, s. 58 – 64.
+
# Middleton B.C., A History of English Craft Bookbinding Technique, London 1978, s.135-136.
#Middleton B.C., A History of English Craft Bookbinding Technique, London 1978.
+
# Okrągła D., Skórzane oprawy marmurkowe. Wpływ technologii na stan zachowania. [w:] ochrona zbiorów, z. nr 06, Warszawa 2016, s. 3 – 39.
#Okrągła D., Skórzane oprawy marmurkowe. Wpływ technologii na stan zachowania. [w:] ochrona zbiorów, z. nr 06, Warszawa 2016, s. 3 – 39.
+
# Coating, w: Roberts M.T., Etherington D., Bookbinding and the Conservation of Books. A Dictionary of Descriptive Terminology, online:  https://cool.culturalheritage.org/don/dt/dt3574.html (data dostępu 11.07.2018)
#Pollard G., Potter E., Early bookbinding manuals, Oxford 1984.
+
# Trybuła A., Skóry marmoryzowane – możliwość badań w zakresie identyfikacji techniki wykonania, promotor: dr D. Jutrzenka-Supryn, praca magisterska, maszynopis, ZKPiS UMK Toruń, 2017.
#Roberts M.T., Etherington D., A Dictionary of Descriptive Terminology, http://cool.conservation-us.org/don/  (data dostępu 11.07.2018)
+
#Zaehnsdorf J., The Art. of Bookbinding, Londyn 1890.
+
#Zeidler J.G., Buchbinder Philosophie oder Einleitung in die Buchbinderkunst. Mit sonderbahren Anmerckungen zweyer wohlerfahrener Buchbinder und zugehörigen Kupffern. Halle 1708.
+
  
  
 
----
 
----
Autor: '''P.M.'''
+
Autor: '''M.P.B., E.P.'''

Aktualna wersja na dzień 11:45, 29 maj 2022

Marmoryzowane oprawy

(ang. marbled bindings, marbled leather; fr. reliures marbrées, cuir marbré; niem. marmorierte Einbände, Marmotierung wł. marmorizzato coperta, marmorizzato cuoio)

Termin marmoryzacja dotyczy wyłącznie opraw skórzanych, w odróżnieniu od marmurkowania, czyli zdobienia papierów, (zob. papiery marmurkowe, papiery nakrapiane. Marmoryzacja to jedna z technik zdobienia skórzanych obleczeń książek, sięga swoimi początkami wieku XVI i wywodzi się z Niemiec. Początkowo zdobiono skórę poprzez jej nakrapianie, później technika ewoluowała w kierunku tworzenia na skórze wyszukanego zdobnictwa. Na genezę marmoryzacji wskazuje się przypadek spowodowany rozlaniem na skórzanej oprawie substancji barwiącej. Inna z hipotez wskazuje na chęć zamaskowania wad skórzanego obleczenia. Technika ta była najbardziej popularna w XVIII w. Była także łączona z tłoczeniem złotem. W ostatniej ćwierci XVIII w. na popularności zyskało zdobienie opraw poprzez złocone tłoczenie filetą lub radełkiem z motywem prostego łańcuszka wyznaczającego ramy zwierciadła, które zdobiono marmoryzacją. W XIX w. popularność marmoryzacji nie słabła, a oprócz tradycyjnych zaczęto wprowadzać do barwienia nowo odkryte substancje, m.in. barwniki anilinowe. Można było także nabyć gotowe skóry barwione, bądź marmoryzowane. Schyłek popularności marmoryzacji przypada na początek XX wieku.

W XVIII w., okresie największej popularności tej techniki zaczęły powstawać podręczniki opisujące czynności introligatorskie, w tym marmoryzację skór. Oprócz wskazówek dotyczących uzyskiwana określonych wzorów, można w nich znaleźć także informacje dotyczące substancji barwiących. Substancje te dzielą się na barwniki organiczne i substancje reagujące z kolagenem lub garbnikami w skórze, w dawnych podręcznikach określane jako barwniki lub farby (z niem. Lederfarben) i bejce lub wytrawy (z niem. Beizen). Pierwsze z nich zamierzony kolor mają już przed naniesieniem na skórę, w drugim przypadku określony kolor uzyskuje się po naniesieniu na nią w wyniku reakcji chemicznych. W przepisach znaleźć można bardzo dużo substancji używanych do nadawania skórom określonej barwy, do najbardziej rozpowszechnionych należą:

  • czerń - siarczan żelaza, czerń octowa,
  • brąz - roztwór wodny potażu, wyciąg z zielonych łupin orzecha włoskiego,
  • czerwień – wyciąg z brazyliny i w zależności od przepisu z ałunem, octem, roztworem cyny, kwaśnym piwem, wyciąg z drzewa kampeszowego z ałunem, wywar z koszenili i białych galasówek,
  • żółcień – szafran w etanolu, kurkuma z octem winnym,
  • błękit/zieleń – indygo z kwasem siarkowym, grynszpan z octem winnym.

Do najbardziej popularnych motywów zdobienia należało: nakrapianie, imitacja korzeni i drzewa, stemple, imitacja fal, wzory nieregularne. W podręcznikach znajdują się szczegółowe opisy w jaki sposób i przy pomocy jakich narzędzi uzyskać zamierzoną kompozycję barwną i motyw zdobniczy. Spośród narzędzi wymienia się najczęściej różnego rodzaju pędzle, zajęczą łapkę, kawałek sznurka, gąbkę, szmatki.

Technika marmoryzacji skór spowodowała szereg zniszczeń na skórzanych obleczeniach opraw: spękania w miejscach o ciemnym zabarwieniu, podnoszenie się łusek lica, ubytki. W 1880 r. wymyślono metodę polegającą na odbijaniu motywu z matryc tuszem, który nie wpływał negatywnie na skórę, w przeciwieństwie do substancji stosowanych w tradycyjnej technice. Obecnie, przy pomocy nowoczesnych technik badawczych, podejmuje się badania w zakresie identyfikacji techniki marmoryzacji, diagnostyki zniszczeń, opracowania metodyki ich konserwacji.

Wzór drzewa (korzeni)

(ang. tree calf, tree marbled skin, fr. Papier Racines, niem. Äste Marmor, Wurzelmarmor, Baummarmor, )

Popularny, a zarazem skomplikowany wzór uzyskiwany metodą marmoryzacji okładek, będący wskaźnikiem najwyższych umiejętności. Polegał na silnym nawilżeniu okładek, co powodowało ich wyginanie do wewnątrz, a następnie nanoszeniu potażu (węglan potasu) i koperkwasu (siarczanu żelaza), które spływały do środka łuku tworząc na skórze zamierzony wzór. Najwcześniejszy przykład tego rodzaju zdobienia pochodzi z 1775 r. Według niektórych autorów początkiem techniki było przypadkowe wygięcie okładek po naniesieniu substancji barwiącej. Następnie technika była doskonalona, a oprawy tak zdobione uzyskiwały 50% wyższe ceny niż książki oblekane skórą niezdobioną. Techniką tą zdobiono także okładki półskórkowe, przy czym dobierano podobny kolor papieru obleczeniowego, tak że po marmoryzacji zacierała się granica pomiędzy materiałami.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Papiery nakrapiane

Grafika

Przypisy

  1. Goddijn P., van Leeuwen I., Schade door leermarmerverven. [w:] Restaurator, nr 23, 1993, s. 58 – 64.
  2. Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 292-293.
  3. Middleton B.C., A History of English Craft Bookbinding Technique, London 1978, s.135-136.
  4. Okrągła D., Skórzane oprawy marmurkowe. Wpływ technologii na stan zachowania. [w:] ochrona zbiorów, z. nr 06, Warszawa 2016, s. 3 – 39.
  5. Coating, w: Roberts M.T., Etherington D., Bookbinding and the Conservation of Books. A Dictionary of Descriptive Terminology, online: https://cool.culturalheritage.org/don/dt/dt3574.html (data dostępu 11.07.2018)
  6. Trybuła A., Skóry marmoryzowane – możliwość badań w zakresie identyfikacji techniki wykonania, promotor: dr D. Jutrzenka-Supryn, praca magisterska, maszynopis, ZKPiS UMK Toruń, 2017.



Autor: M.P.B., E.P.