Transfer: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Transfer chemiczny)
 
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
==Transfer grafiki==
+
==Transfer==
Transfer to metoda ozdobienia oprawy skórzanej rysunkiem przez przeniesienie farby ze świeżo wydrukowanej, jeszcze wilgotnej odbitki graficznej (pejzażu, portretu). Technikę wynaleziono w końcu XVIII wieku. Opracowano także transfer z odbitki suchej, wówczas posługiwano się białkiem jaja kurzego. Nakładano je dwukrotnie, a następnie przyklejano odbitkę drukiem do skóry. Po dociśnięciu, zwilżano papier białkiem i ścierano go, aż pozostał tylko rysunek na skórze.
+
(przeniesienie), (ang. transfer)
  
==Kalkomania==
+
Sposób dekorowania polegający na przeniesieniu formy ozdobnej z jednej powierzchni na drugą. Metodą transferu dokonuje się m. in. marmurkowanie papierów.
 +
===Transfer grafiki===
 +
Transfer to metoda ozdobienia oprawy skórzanej rysunkiem przez przeniesienie farby ze świeżo wydrukowanej, jeszcze wilgotnej odbitki graficznej (pejzażu, portretu). Technikę wynaleziono w końcu XVIII wieku. Opracowano także transfer z odbitki suchej, wówczas posługiwano się białkiem jaja kurzego. Nakładano je kilkakrotnie, przy jego użyciu przyklejano odbitkę drukiem do skóry. Po wyschnięciu, nasączano białkiem papier i ścierano go, aż pozostała tylko ilustracja na skórze.
 +
 
 +
===Kalkomania===
 
Kalkomania, czyli specjalnie przygotowane druki na papierze woskowanym pokryte koloidem po zwilżeniu „oddawały” rysunek; metodę tę wykorzystywano do ozdabiania brzegów kart książek. Do prac amatorskich wykorzystywano także letrasetowe pisma. Arkusze z przejrzystego papieru z nadrukowanymi literami "oddawały" je na skutek pocierania.  
 
Kalkomania, czyli specjalnie przygotowane druki na papierze woskowanym pokryte koloidem po zwilżeniu „oddawały” rysunek; metodę tę wykorzystywano do ozdabiania brzegów kart książek. Do prac amatorskich wykorzystywano także letrasetowe pisma. Arkusze z przejrzystego papieru z nadrukowanymi literami "oddawały" je na skutek pocierania.  
  
==Transfer chemiczny==
+
===Transfer chemiczny===
Kompozycje zdobnicze wydrukowane tonerem na papierze przenoszone przy użyciu acetonu i alkoholu. Technikę tę wykorzystuje Jacek Tylkowski.  
+
Przygotowanie kompozycji zdobniczej polega na jej wydrukowaniu tonerem na papierze. Następnie kartki przykładane wydrukowaną stroną do okładki i nasączane mieszaniną rozpuszczalników - acetonu i alkoholu. Powoduje to odspojenie tonera od papierowego podłoża i przeniesienie na okładkę.
 +
 
 +
===Transfer konserwatorski===
 +
Jedna z metod dublowania termozgrzewalnego, gdzie jako środka klejącego używa się folii. Spoiwo zostaje naniesione np. na  papier silikonowany i po wyschnięciu zdjęte. Folię umieszcza się pomiędzy podobraziem płóciennym a płótnem dublującym i zgrzewa. Temperatura zgrzewania uzależniona jest od rodzaju spoiwa. Cechą charakterystyczną techniki jest nie wnikanie spoiwa w głąb podobrazia, występuje tu wyłącznie zjawisko przylegania.
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
  
 
<gallery>
 
<gallery>
File:Bookbinders_2.jpg|Obrazek 1
+
File:Transfer.jpg|Projekt i dekoracja transferowa na oprawie Jacka Tylkowskiego
File:Bookbinders_3.jpg|Obrazek 2
+
 
File:Bookbinders 4.JPG|Obrazek 3
+
File:Thing.jpg|Obrazek 4
+
 
</gallery>
 
</gallery>
 +
 +
==Zobacz też==
 +
 +
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Papiery marmurkowe]] <br>
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
# J.A. Arnett, Bibliopegia or the art of bookbinding in all its branches, London 1835, s. 78-79.
+
# Arnett J.A., Bibliopegia or the art of bookbinding in all its branches, London 1835, s. 78-79.
# W.J.E. Crane,  Bookbinding for amateurs. Being descriptions of the various tools and appliances required and minute instructions for their effective use, London 1885, s. 177-178.
+
# Crane W.J.E.,  Bookbinding for amateurs. Being descriptions of the various tools and appliances required and minute instructions for their effective use, London 1885, s. 177-178.
# W. Rajewska, Introligatorstwo w domu i w szkole, Cieszyn 1924, s. 28.
+
# Rajewska W., Introligatorstwo w domu i w szkole, Cieszyn 1924, s. 28.
# Współczesne polskie introligatorstwo i papiernictwo. Mały słownik encyklopedyczny, pod red. J. Celma-Panek, Wrocław 1986, s. 23.
+
# Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, Warszawa 1995, t.1, s. 54-55.
 +
# Współczesne polskie introligatorstwo i papiernictwo. Mały słownik encyklopedyczny, pod red. J. Celma-Panek, Wrocław 1986, s. 23: Dekalkomania.
  
 
----
 
----
Autor: '''E.P.'''
+
Autor: '''E.P., M.P.B.'''

Aktualna wersja na dzień 06:42, 10 maj 2022

Transfer

(przeniesienie), (ang. transfer)

Sposób dekorowania polegający na przeniesieniu formy ozdobnej z jednej powierzchni na drugą. Metodą transferu dokonuje się m. in. marmurkowanie papierów.

Transfer grafiki

Transfer to metoda ozdobienia oprawy skórzanej rysunkiem przez przeniesienie farby ze świeżo wydrukowanej, jeszcze wilgotnej odbitki graficznej (pejzażu, portretu). Technikę wynaleziono w końcu XVIII wieku. Opracowano także transfer z odbitki suchej, wówczas posługiwano się białkiem jaja kurzego. Nakładano je kilkakrotnie, przy jego użyciu przyklejano odbitkę drukiem do skóry. Po wyschnięciu, nasączano białkiem papier i ścierano go, aż pozostała tylko ilustracja na skórze.

Kalkomania

Kalkomania, czyli specjalnie przygotowane druki na papierze woskowanym pokryte koloidem po zwilżeniu „oddawały” rysunek; metodę tę wykorzystywano do ozdabiania brzegów kart książek. Do prac amatorskich wykorzystywano także letrasetowe pisma. Arkusze z przejrzystego papieru z nadrukowanymi literami "oddawały" je na skutek pocierania.

Transfer chemiczny

Przygotowanie kompozycji zdobniczej polega na jej wydrukowaniu tonerem na papierze. Następnie kartki są przykładane wydrukowaną stroną do okładki i nasączane mieszaniną rozpuszczalników - acetonu i alkoholu. Powoduje to odspojenie tonera od papierowego podłoża i przeniesienie na okładkę.

Transfer konserwatorski

Jedna z metod dublowania termozgrzewalnego, gdzie jako środka klejącego używa się folii. Spoiwo zostaje naniesione np. na papier silikonowany i po wyschnięciu zdjęte. Folię umieszcza się pomiędzy podobraziem płóciennym a płótnem dublującym i zgrzewa. Temperatura zgrzewania uzależniona jest od rodzaju spoiwa. Cechą charakterystyczną techniki jest nie wnikanie spoiwa w głąb podobrazia, występuje tu wyłącznie zjawisko przylegania.

Grafika

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Papiery marmurkowe

Przypisy

  1. Arnett J.A., Bibliopegia or the art of bookbinding in all its branches, London 1835, s. 78-79.
  2. Crane W.J.E., Bookbinding for amateurs. Being descriptions of the various tools and appliances required and minute instructions for their effective use, London 1885, s. 177-178.
  3. Rajewska W., Introligatorstwo w domu i w szkole, Cieszyn 1924, s. 28.
  4. Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, Warszawa 1995, t.1, s. 54-55.
  5. Współczesne polskie introligatorstwo i papiernictwo. Mały słownik encyklopedyczny, pod red. J. Celma-Panek, Wrocław 1986, s. 23: Dekalkomania.

Autor: E.P., M.P.B.