Stópki: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Stópki) |
|||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Stópki== | ==Stópki== | ||
− | stopy, podpory (niem. Stehfüsse) | + | (stopy, podpory) (ang. heels; niem. Stehfüsse; wł. taglio di piede) |
− | Stópki występują na dużych i ciężki kodeksach, głównie księgach śpiewów chórowych, które w trakcie korzystania | + | |
+ | Typ okuć zamocowanych do dolnej krawędzi okładziny, chroniący krawędzie i kanty, tworząc przestrzeń między nimi a powierzchnią oparcia. Stópki występują na dużych i ciężki kodeksach, głównie księgach śpiewów chórowych, które w trakcie korzystania opierały się o krawędź pulpitu. Wykonywane były głównie ze stopów żelaza, umieszczane na krawędziach i w narożnikach. Mogły występować w połączeniu z dolnymi narożnymi listwami (il. 1, 2) lub jako oddzielne elementy przybite do okładzin (il. 3, 4). | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | |||
+ | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
+ | [[Okucia]] <br> | ||
<gallery> | <gallery> | ||
Linia 11: | Linia 17: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | + | # Adler G., Handbuch Buchverschluss und Buchbeschlag, Wiesbaden, 2010, s. 49. | |
− | # Adler G., Handbuch Buchverschluss und Buchbeschlag, Wiesbaden, 2010, | + | # Banasiak M.,Okucia zabytkowych kodeksów – historia, systematyka, terminologia, zagadnienia konserwatorskie, praca magisterska [promotor: dr hab. M. Pronobis-Gajdzis, prof. UMK, Toruń, UMK 2020, wydruk komputerowy, s. 41-42. |
− | # | + | # Szirmai J.A., The Archeology of Medieval Bookbinding, New York 2017, 264-265. |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | # Szirmai J.A., | + | |
− | + | ||
---- | ---- | ||
− | Autor: ''' | + | Autor: '''M.P.B.''' |
Aktualna wersja na dzień 19:50, 8 maj 2022
Stópki
(stopy, podpory) (ang. heels; niem. Stehfüsse; wł. taglio di piede)
Typ okuć zamocowanych do dolnej krawędzi okładziny, chroniący krawędzie i kanty, tworząc przestrzeń między nimi a powierzchnią oparcia. Stópki występują na dużych i ciężki kodeksach, głównie księgach śpiewów chórowych, które w trakcie korzystania opierały się o krawędź pulpitu. Wykonywane były głównie ze stopów żelaza, umieszczane na krawędziach i w narożnikach. Mogły występować w połączeniu z dolnymi narożnymi listwami (il. 1, 2) lub jako oddzielne elementy przybite do okładzin (il. 3, 4).
Zobacz też
Przypisy
- Adler G., Handbuch Buchverschluss und Buchbeschlag, Wiesbaden, 2010, s. 49.
- Banasiak M.,Okucia zabytkowych kodeksów – historia, systematyka, terminologia, zagadnienia konserwatorskie, praca magisterska [promotor: dr hab. M. Pronobis-Gajdzis, prof. UMK, Toruń, UMK 2020, wydruk komputerowy, s. 41-42.
- Szirmai J.A., The Archeology of Medieval Bookbinding, New York 2017, 264-265.
Autor: M.P.B.