Relief: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Relief) |
(→Zobacz też) |
||
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Relief== | ==Relief== | ||
+ | (ang. relief; fr. relief; niem. Relief) | ||
− | + | Pojęcie stosowane w tegumentologii jako przydatne w określaniu formy plastycznej oraz techniki wykonania dekoracji na oprawach wszelkiego typu; | |
− | * | + | * '''a)''' r. jako efekt pracy introligatora lub innego rzemieślnika: kompozycja wydobyta z płaszczyzny tworzywa (np. skóry, metalu, kości słoniowej, papieru) z pozostawieniem w niej tła. W terminologii historyczno-artystycznej rozróżnia się m.in. r. płaski (płaskorzeźbę) i r. wypukły (wypukłorzeźbę), zależne od stopnia wypukłości kompozycji. W oprawach skórzanych, płóciennych oprawach nakładowych czy też okładkach z niektórych gatunków papieru dekoracyjnego głębokość (określana też jako wysokość) i wyrazistość reliefu uzyskanego tłokami, plakietami itp. narzędziami ma decydujące znaczenie dla wyrazu artystycznego i identyfikacji dzieła. Zależna jest m.in. od techniki pracy, rodzaju oraz stanu zachowania tworzywa, w którym dokonano reliefowania. Szczególnie efektowne, wypukłe r. spotyka się na oprawach złotniczych, na których osiągnięto je np. odlewaniem i repusowaniem; |
− | * | + | * '''b)''' r. jako technika – zob.: reliefowe oprawy, płaskorzeźbiona dekoracja |
− | A.W. | + | ==Zobacz też== |
+ | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
+ | [[Reliefowe oprawy]] <br> | ||
+ | [[Modelowane oprawy]] <br> | ||
+ | [[Płaskorzeźbiona dekoracja]] <br> | ||
+ | |||
+ | ==Grafika== | ||
+ | |||
+ | <gallery> | ||
+ | Plik:Relief.jpg | Wyraźny relief wycisku tłoka (stempla) introligatorskiego w skórze na oprawie książkowej | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # de Morant 1981, s. 30; | ||
+ | # Kozakiewicz 1996, s. 345. | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 07:02, 7 maj 2022
Spis treści
Relief
(ang. relief; fr. relief; niem. Relief)
Pojęcie stosowane w tegumentologii jako przydatne w określaniu formy plastycznej oraz techniki wykonania dekoracji na oprawach wszelkiego typu;
- a) r. jako efekt pracy introligatora lub innego rzemieślnika: kompozycja wydobyta z płaszczyzny tworzywa (np. skóry, metalu, kości słoniowej, papieru) z pozostawieniem w niej tła. W terminologii historyczno-artystycznej rozróżnia się m.in. r. płaski (płaskorzeźbę) i r. wypukły (wypukłorzeźbę), zależne od stopnia wypukłości kompozycji. W oprawach skórzanych, płóciennych oprawach nakładowych czy też okładkach z niektórych gatunków papieru dekoracyjnego głębokość (określana też jako wysokość) i wyrazistość reliefu uzyskanego tłokami, plakietami itp. narzędziami ma decydujące znaczenie dla wyrazu artystycznego i identyfikacji dzieła. Zależna jest m.in. od techniki pracy, rodzaju oraz stanu zachowania tworzywa, w którym dokonano reliefowania. Szczególnie efektowne, wypukłe r. spotyka się na oprawach złotniczych, na których osiągnięto je np. odlewaniem i repusowaniem;
- b) r. jako technika – zob.: reliefowe oprawy, płaskorzeźbiona dekoracja
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Reliefowe oprawy
Modelowane oprawy
Płaskorzeźbiona dekoracja
Grafika
Przypisy
- de Morant 1981, s. 30;
- Kozakiewicz 1996, s. 345.
Autor: A.W.