Orzeł: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Orzeł)
(Grafika)
 
(Nie pokazano 29 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==Orzeł==
 
==Orzeł==
Jeden z najpopularniejszych motywów w zdobnictwie opraw średniowiecznych. Na romańskich oprawach XII-XIII w. ukazywany głównie jako atrybut św. Jana Ewangelisty (z aureolą wokół głowy), jedno lub dwugłowy motyw zoomorficzny o różnorakiej symbolice (przeważnie ujęty z boku, z rozłożonymi skrzydłami) oraz motyw heraldyczny (ujęty frontalnie z symetrycznie rozpostartymi skrzydłami), na niewielkich, okrągłych i kwadratowych, tłokach. Szeroko rozpowszechniony na oprawach gotyckich XV-pocz. XVI w. jako samodzielny motyw na tłokach o najczęściej romboidalnym i okrągłym kształcie. Zazwyczaj podlegał stylizacji heraldycznej: ukazywany frontalne z głową w profilu, z otwartym dziobem i regularnie ukształtowanymi skrzydłami o długich lotkach ułożonych pionowo lub/i ukośnie; w kręgu niemieckim często jako tzw. Doppeladler (orzeł z podwójną głową) nierzadko pod koroną zamkniętą. Jako godło państwowe częsty na oprawach krakowskich 4 ćw. XV – pocz. XVI w. (np. Monogramisty IL vel Jana z Litwy), na których wyciskany z tłoków na ślepo lub złotem w narożach okładzin lub w zwierciadle. W introligatorstwie renesansowym jego popularność gwałtownie zmalała, odtąd też prezentowany najczęściej jako godło herbowe, np. w superekslibrisach królów Polski z XVI-XVIII w. i herbach państwowych na oprawach ksiąg urzędowych. W historyzującej konwencji przedstawieniowej ukazywany w herbach Królestwa Polskiego lub Rzeczypospolitej Obojga Narodów na wielu oprawach i okładkach wydawniczych książek polskich czasów zaborów (np. oprawy wydawnicze albumu Królowie Polscy Lessera z 1860 r. wykonane w warszawskim warsztacie Adolfa Kantora) oraz oprawach artystycznych (np. z paryskiej pracowni Wincentego Kisiela). Liczne nowatorskie projekty tłoków z herbowym O. Polskim, podlegającym stylistyce art deco lub oficjalnemu wzorcowi godła państwowego, powstały w okresie międzywojennym. Najczęściej w funkcji godła państwowego pojawia się we współczesnej w galanterii introligatorskiej. 
+
(ang. eagle, niem. Adler, fr. aigle)
----
+
Autor: '''A.W.'''
+
  
 +
Jeden z najpopularniejszych motywów w zdobnictwie opraw średniowiecznych. Wizerunki dwugłowego o. na okrągłych lub czworobocznych tłokach należały do częstych dekoracji opraw bizantyńskich. Na romańskich oprawach XII-XIII w. ukazywany głównie jako atrybut św. Jana Ewangelisty (z aureolą wokół głowy), jedno lub dwugłowy motyw zoomorficzny o różnorakiej symbolice (przeważnie ujęty z boku, z rozłożonymi skrzydłami) oraz motyw heraldyczny (ujęty frontalnie z symetrycznie rozpostartymi skrzydłami). Rozpowszechniony na oprawach gotyckich XV-pocz. XVI w. jako samodzielny motyw na tłokach o najczęściej romboidalnym i okrągłym kształcie. Zazwyczaj podlegał stylizacji heraldycznej: ukazywany frontalne z głową w profilu, z otwartym dziobem i regularnie ukształtowanymi skrzydłami o długich lotkach ułożonych pionowo lub/i ukośnie; w kręgu niemieckim często jako tzw. Doppeladler (orzeł z podwójną głową) nierzadko pod koroną zamkniętą. Jako godło państwowe częsty na oprawach krakowskich 4 ćw. XV – pocz. XVI w. W introligatorstwie renesansowym jego popularność zmalała, odtąd też prezentowany najczęściej jako godło herbowe. W tej funkcji na oprawach włoskich (kon. XVI-XVII) w. oraz francuskich (XVIII w.) wkomponowywany w obręb dekoracji ornamentalnej na okładzinach i grzbiecie. Motyw napoleońskiego o. cesarskiego był typowy dla francuskich opraw empirowych. W historyzującej konwencji przedstawieniowej ukazywany w herbach Królestwa Polskiego lub Rzeczypospolitej Obojga Narodów na wielu oprawach i okładkach wydawniczych książek polskich czasów zaborów (np. oprawy wydawnicze albumu Królowie Polscy Lessera z 1860 r. wykonane w warszawskim warsztacie Adolfa Kantora) oraz oprawach artystycznych (np. z paryskiej pracowni Wincentego Kisiela). Liczne nowatorskie projekty tłoków z herbowym O. Polskim, podlegającym stylistyce art déco lub oficjalnemu wzorcowi godła państwowego, powstały w okresie międzywojennym. Najczęściej w funkcji godła państwowego pojawia się we współczesnej w galanterii introligatorskiej.
 +
 +
==Zobacz też==
 +
 +
[[Indeks alfabetyczny]] <br>
 +
[[Zoomorficzne motywy]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
 
<gallery>
 
<gallery>
Plik:Orzeł 1.jpg
+
Kogut 1.jpg | Motywy orła heraldycznego naprzemienne z motywami koguta wkomponowane w wić roślinną na oprawie nacinanej, Śląsk?, Łużyce?, 1 poł. XIv w., BUMK Toruń, fot. T. Kurek
Plik:Orzeł 5.jpg
+
Plik:Orzeł, długłowy orzeł cesarski na oprawie bizantyńskiej, wg Federici, Houlis 1988, s. 117.jpg | Dwugłowy orzeł cesarski na oprawie bizantyńskiej, wg Federici, Houlis 1988
Plik:Orzeł 3.jpg
+
Plik:Orzeł, dwugłowe orły na tłokach opr. bizantyńskich, wg Federici, Houlis 1988 s. 42.jpg | Przykłady tłoków z dwugłowymi orłami cesarskimi na oprawach bizantyńskich, wg Federici, Houlis 1988
Plik:Orzeł 6.jpg
+
Plik:Orzeł 1.jpg | Tłok z orłem heraldycznym w czterolistnym medalionie maswerkowym na oprawie gotyckiej, Kolonia, XIV w., Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu, fot. A. Wagner
Plik:Orzeł 2.jpg
+
 
Plik:Orzeł 4.jpg
+
Plik:Orzeł, Motyw Orła w herbie jak element dekoracji grzbietu oprawy krakowskiej, lata 60.70 XV w., BJ,.jpg | Wycisk tłoka z orłem w herbie jako element dekoracji grzbietu oprawy krakowskiej, lata 60.70 XV w., BJ Kraków, fot. A. Wagner
Plik:Orzeł 8.jpg
+
 
Plik:Orzeł 9.jpg
+
Plik:Orzeł 6.jpg | Wycisk tłoka z orłem w herbie na oprawie wrocławskiej z 2 poł. XV w., Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu, fot. A. Wagner 
Plik:Orzeł 10.jpg
+
 
 +
 
 +
Plik:Orzeł, opr. wrocławska lub praska, między 1483 a 1516, wg Voit 2020, nr kat. 10.jpg | Motywy orła heraldycznego na oprawie wrocławskiej lub praskiej, między 1483 a 1516, wg Voit 2020
 +
Plik:Orzeł 3.jpg | Wycisk tłoka z ołem heraldycznym, 2 poł. XV w.
 +
Plik:Orzeł 4.jpg | Wycisk tłoka z dwugłowym orłem heraldycznym, 2 poł. XV w.
 +
 
 +
Plik:Orzeł 8.jpg | Dekoracja oprawy gotyckiej ze zwielokrotnionych motywów dwugłowego orła heraldycznego, 2 poł. XV w.
 +
Plik:Orzeł 5.jpg | Wycisk tłoka z motywem orła, 2 poł. XV w.
 +
Plik:Orzeł, opr. 2 poł. XV w..jpg | Wycisk tłoka z motywem orła heraldycznego, 2 poł. XV w. 
 +
Plik:Orzeł 1, ok. 1520b.jpg | Wycisk tłoka z motywem orła heraldycznego, Kraków, ok. 1520 r.
 +
Plik:Orzeł 2.jpg | Wyciski prostokątnego tłoka z  charakterystycznym motywem orła, Kraków, 4 ćw. XV w.
 +
Plik:Orzeł, Jan Biały, Piekarski 1927, il. 5.jpg | Orzeł jako godło Królestwa Polskiego w medalionie na oprawie Jana Białego, 1 poł. XVI w., wg: Piekarski 1927
 +
Plik:Orzeł 2b.jpg | Motyw orła heraldycznego na oprawie włoskiej, XVI w.
 +
Plik:Orzeł 3b.jpg | Motyw orła pruskiego na oprawie z kon. XVIII w.
 +
Plik:Orzeł, Przykłady motywu cesarskiego orła napoleońskiego na oprawach francuskich z XIX w., wg Devaux 1977.jpg | Przykłady motywu cesarskiego orła napoleońskiego na oprawach francuskich z XIX w., wg Devaux 1977
 +
Plik:Orzeł 9.jpg | Motyw orła napoleońskiego na oprawie Almanachu Cesarstwa Francji z 1809 r.
 +
Plik:Orzeł napoleoński.jpg | Herb z orłem napoleońskim na oprawie francuskiej z XIX w.
 +
Plik:Orzeł 10.jpg | Orzeł Królestwa Polskiego na oprawie Wincentego Kisiela, lata 40. XIX w.
 +
Plik:Orzeł, Kronika Zamku Król. na Wawelu, oprawa Roberta Jahody, LKraków, 1929, Silva Reum, V, 1930, tabl. nie num..jpg | Motywy Orła Polskiego na oprawie Kroniki Zamku Królewskiego na Wawelu, Robert Jahoda, Kraków, 1929, wg "Silva Rerum", V, 1930, tabl. nie num.
 +
Plik:Orzeł, Okucia z odlewanymi motywami Orła polskiego na oprawie Księgi pamiątkowej GNŻoł., Jan Recmanik, 1930, fot. wg Pokorzyńska 2014.jpg | Okucia z plastycznymi motywami Orła polskiego na oprawie Księgi pamiątkowej Grobu Nieznanego Żołnierza, Jan Recmanik, 1930, fot. wg: Pokorzyńska 2014
 +
File:JahodaPolskaSztukaWeb.jpg|Orzeł na oprawie art déco, Robert Jahoda wg proj. Franciszka Seiferta
 +
Plik:Orzeł, Orzeł polski w stylizacji art deco na krakowskiej oprawie wydawniczej z 1935 r., fot. wg Łysiak 2004, t. 1.jpg | Orzeł polski w stylizacji art déco na krakowskiej oprawie wydawniczej z 1935 r., fot. wg Łysiak 2004, t. 1
 +
 
 +
</gallery>
 +
 
 +
==Przypisy==
 +
 
 +
# Chmiel 1917, s. 12-13;
 +
# Lewicka-Kamińska 1956, tabl. 8/il. 2, 10/il. 28, 15/il. 1,7 i in;
 +
# Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XXXV, XLV-XLVIII, 28 i in.;
 +
# Krynicka 1967, tabl. I-VII;
 +
# Ziesche, Becker 1977, s. 21-22;
 +
# Schwenke, Schunke 1979, tabl. 1-20;
 +
# Krynicka 1980, il. 7a-c, 8-10, 11a i in.;
 +
# Carvin 1988, nr kat./il. A.110, C.81, M.915;
 +
# Federici, Houlis 1988, s. 42-44;
 +
# Devauchelle 1995, s. 170-171;
 +
# Tondel 2007, il. na s. 158-159, tabl. XXXII;
 +
# Czyżak 2016, il. 256-258;
 +
# Pokorzyńska 2021 II, tabl. I/2, VI/2, il. 79-82 i in.
 +
 
 +
----
 +
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 06:11, 6 maj 2022

Orzeł

(ang. eagle, niem. Adler, fr. aigle)

Jeden z najpopularniejszych motywów w zdobnictwie opraw średniowiecznych. Wizerunki dwugłowego o. na okrągłych lub czworobocznych tłokach należały do częstych dekoracji opraw bizantyńskich. Na romańskich oprawach XII-XIII w. ukazywany głównie jako atrybut św. Jana Ewangelisty (z aureolą wokół głowy), jedno lub dwugłowy motyw zoomorficzny o różnorakiej symbolice (przeważnie ujęty z boku, z rozłożonymi skrzydłami) oraz motyw heraldyczny (ujęty frontalnie z symetrycznie rozpostartymi skrzydłami). Rozpowszechniony na oprawach gotyckich XV-pocz. XVI w. jako samodzielny motyw na tłokach o najczęściej romboidalnym i okrągłym kształcie. Zazwyczaj podlegał stylizacji heraldycznej: ukazywany frontalne z głową w profilu, z otwartym dziobem i regularnie ukształtowanymi skrzydłami o długich lotkach ułożonych pionowo lub/i ukośnie; w kręgu niemieckim często jako tzw. Doppeladler (orzeł z podwójną głową) nierzadko pod koroną zamkniętą. Jako godło państwowe częsty na oprawach krakowskich 4 ćw. XV – pocz. XVI w. W introligatorstwie renesansowym jego popularność zmalała, odtąd też prezentowany najczęściej jako godło herbowe. W tej funkcji na oprawach włoskich (kon. XVI-XVII) w. oraz francuskich (XVIII w.) wkomponowywany w obręb dekoracji ornamentalnej na okładzinach i grzbiecie. Motyw napoleońskiego o. cesarskiego był typowy dla francuskich opraw empirowych. W historyzującej konwencji przedstawieniowej ukazywany w herbach Królestwa Polskiego lub Rzeczypospolitej Obojga Narodów na wielu oprawach i okładkach wydawniczych książek polskich czasów zaborów (np. oprawy wydawnicze albumu Królowie Polscy Lessera z 1860 r. wykonane w warszawskim warsztacie Adolfa Kantora) oraz oprawach artystycznych (np. z paryskiej pracowni Wincentego Kisiela). Liczne nowatorskie projekty tłoków z herbowym O. Polskim, podlegającym stylistyce art déco lub oficjalnemu wzorcowi godła państwowego, powstały w okresie międzywojennym. Najczęściej w funkcji godła państwowego pojawia się we współczesnej w galanterii introligatorskiej.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Zoomorficzne motywy

Grafika

Przypisy

  1. Chmiel 1917, s. 12-13;
  2. Lewicka-Kamińska 1956, tabl. 8/il. 2, 10/il. 28, 15/il. 1,7 i in;
  3. Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XXXV, XLV-XLVIII, 28 i in.;
  4. Krynicka 1967, tabl. I-VII;
  5. Ziesche, Becker 1977, s. 21-22;
  6. Schwenke, Schunke 1979, tabl. 1-20;
  7. Krynicka 1980, il. 7a-c, 8-10, 11a i in.;
  8. Carvin 1988, nr kat./il. A.110, C.81, M.915;
  9. Federici, Houlis 1988, s. 42-44;
  10. Devauchelle 1995, s. 170-171;
  11. Tondel 2007, il. na s. 158-159, tabl. XXXII;
  12. Czyżak 2016, il. 256-258;
  13. Pokorzyńska 2021 II, tabl. I/2, VI/2, il. 79-82 i in.

Autor: A.W.