Orzeł: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
|||
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Orzeł== | ==Orzeł== | ||
− | (ang. eagle, niem. Adler) | + | (ang. eagle, niem. Adler, fr. aigle) |
+ | |||
+ | Jeden z najpopularniejszych motywów w zdobnictwie opraw średniowiecznych. Wizerunki dwugłowego o. na okrągłych lub czworobocznych tłokach należały do częstych dekoracji opraw bizantyńskich. Na romańskich oprawach XII-XIII w. ukazywany głównie jako atrybut św. Jana Ewangelisty (z aureolą wokół głowy), jedno lub dwugłowy motyw zoomorficzny o różnorakiej symbolice (przeważnie ujęty z boku, z rozłożonymi skrzydłami) oraz motyw heraldyczny (ujęty frontalnie z symetrycznie rozpostartymi skrzydłami). Rozpowszechniony na oprawach gotyckich XV-pocz. XVI w. jako samodzielny motyw na tłokach o najczęściej romboidalnym i okrągłym kształcie. Zazwyczaj podlegał stylizacji heraldycznej: ukazywany frontalne z głową w profilu, z otwartym dziobem i regularnie ukształtowanymi skrzydłami o długich lotkach ułożonych pionowo lub/i ukośnie; w kręgu niemieckim często jako tzw. Doppeladler (orzeł z podwójną głową) nierzadko pod koroną zamkniętą. Jako godło państwowe częsty na oprawach krakowskich 4 ćw. XV – pocz. XVI w. W introligatorstwie renesansowym jego popularność zmalała, odtąd też prezentowany najczęściej jako godło herbowe. W tej funkcji na oprawach włoskich (kon. XVI-XVII) w. oraz francuskich (XVIII w.) wkomponowywany w obręb dekoracji ornamentalnej na okładzinach i grzbiecie. Motyw napoleońskiego o. cesarskiego był typowy dla francuskich opraw empirowych. W historyzującej konwencji przedstawieniowej ukazywany w herbach Królestwa Polskiego lub Rzeczypospolitej Obojga Narodów na wielu oprawach i okładkach wydawniczych książek polskich czasów zaborów (np. oprawy wydawnicze albumu Królowie Polscy Lessera z 1860 r. wykonane w warszawskim warsztacie Adolfa Kantora) oraz oprawach artystycznych (np. z paryskiej pracowni Wincentego Kisiela). Liczne nowatorskie projekty tłoków z herbowym O. Polskim, podlegającym stylistyce art déco lub oficjalnemu wzorcowi godła państwowego, powstały w okresie międzywojennym. Najczęściej w funkcji godła państwowego pojawia się we współczesnej w galanterii introligatorskiej. | ||
− | |||
− | |||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
[[Indeks alfabetyczny]] <br> | [[Indeks alfabetyczny]] <br> | ||
− | |||
[[Zoomorficzne motywy]] <br> | [[Zoomorficzne motywy]] <br> | ||
Linia 34: | Linia 33: | ||
Plik:Orzeł 2b.jpg | Motyw orła heraldycznego na oprawie włoskiej, XVI w. | Plik:Orzeł 2b.jpg | Motyw orła heraldycznego na oprawie włoskiej, XVI w. | ||
Plik:Orzeł 3b.jpg | Motyw orła pruskiego na oprawie z kon. XVIII w. | Plik:Orzeł 3b.jpg | Motyw orła pruskiego na oprawie z kon. XVIII w. | ||
+ | Plik:Orzeł, Przykłady motywu cesarskiego orła napoleońskiego na oprawach francuskich z XIX w., wg Devaux 1977.jpg | Przykłady motywu cesarskiego orła napoleońskiego na oprawach francuskich z XIX w., wg Devaux 1977 | ||
Plik:Orzeł 9.jpg | Motyw orła napoleońskiego na oprawie Almanachu Cesarstwa Francji z 1809 r. | Plik:Orzeł 9.jpg | Motyw orła napoleońskiego na oprawie Almanachu Cesarstwa Francji z 1809 r. | ||
Plik:Orzeł napoleoński.jpg | Herb z orłem napoleońskim na oprawie francuskiej z XIX w. | Plik:Orzeł napoleoński.jpg | Herb z orłem napoleońskim na oprawie francuskiej z XIX w. | ||
Plik:Orzeł 10.jpg | Orzeł Królestwa Polskiego na oprawie Wincentego Kisiela, lata 40. XIX w. | Plik:Orzeł 10.jpg | Orzeł Królestwa Polskiego na oprawie Wincentego Kisiela, lata 40. XIX w. | ||
− | Plik:Orzeł, Kronika Zamku Król. na Wawelu, oprawa Roberta Jahody, LKraków, 1929, Silva Reum, V, 1930, tabl. nie num..jpg | Motywy Orła Polskiego na oprawie Kroniki Zamku Królewskiego na Wawelu, Robert Jahoda, Kraków, 1929, wg "Silva Rerum", V, 1930, tabl. nie num | + | Plik:Orzeł, Kronika Zamku Król. na Wawelu, oprawa Roberta Jahody, LKraków, 1929, Silva Reum, V, 1930, tabl. nie num..jpg | Motywy Orła Polskiego na oprawie Kroniki Zamku Królewskiego na Wawelu, Robert Jahoda, Kraków, 1929, wg "Silva Rerum", V, 1930, tabl. nie num. |
+ | Plik:Orzeł, Okucia z odlewanymi motywami Orła polskiego na oprawie Księgi pamiątkowej GNŻoł., Jan Recmanik, 1930, fot. wg Pokorzyńska 2014.jpg | Okucia z plastycznymi motywami Orła polskiego na oprawie Księgi pamiątkowej Grobu Nieznanego Żołnierza, Jan Recmanik, 1930, fot. wg: Pokorzyńska 2014 | ||
+ | File:JahodaPolskaSztukaWeb.jpg|Orzeł na oprawie art déco, Robert Jahoda wg proj. Franciszka Seiferta | ||
+ | Plik:Orzeł, Orzeł polski w stylizacji art deco na krakowskiej oprawie wydawniczej z 1935 r., fot. wg Łysiak 2004, t. 1.jpg | Orzeł polski w stylizacji art déco na krakowskiej oprawie wydawniczej z 1935 r., fot. wg Łysiak 2004, t. 1 | ||
+ | |||
</gallery> | </gallery> | ||
Linia 44: | Linia 48: | ||
# Chmiel 1917, s. 12-13; | # Chmiel 1917, s. 12-13; | ||
# Lewicka-Kamińska 1956, tabl. 8/il. 2, 10/il. 28, 15/il. 1,7 i in; | # Lewicka-Kamińska 1956, tabl. 8/il. 2, 10/il. 28, 15/il. 1,7 i in; | ||
+ | # Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XXXV, XLV-XLVIII, 28 i in.; | ||
# Krynicka 1967, tabl. I-VII; | # Krynicka 1967, tabl. I-VII; | ||
+ | # Ziesche, Becker 1977, s. 21-22; | ||
+ | # Schwenke, Schunke 1979, tabl. 1-20; | ||
# Krynicka 1980, il. 7a-c, 8-10, 11a i in.; | # Krynicka 1980, il. 7a-c, 8-10, 11a i in.; | ||
# Carvin 1988, nr kat./il. A.110, C.81, M.915; | # Carvin 1988, nr kat./il. A.110, C.81, M.915; | ||
# Federici, Houlis 1988, s. 42-44; | # Federici, Houlis 1988, s. 42-44; | ||
# Devauchelle 1995, s. 170-171; | # Devauchelle 1995, s. 170-171; | ||
− | # Tondel 2007, il. na s. 158-159, tabl. XXXII | + | # Tondel 2007, il. na s. 158-159, tabl. XXXII; |
− | # Czyżak 2016, il. 256-258 | + | # Czyżak 2016, il. 256-258; |
+ | # Pokorzyńska 2021 II, tabl. I/2, VI/2, il. 79-82 i in. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 06:11, 6 maj 2022
Spis treści
Orzeł
(ang. eagle, niem. Adler, fr. aigle)
Jeden z najpopularniejszych motywów w zdobnictwie opraw średniowiecznych. Wizerunki dwugłowego o. na okrągłych lub czworobocznych tłokach należały do częstych dekoracji opraw bizantyńskich. Na romańskich oprawach XII-XIII w. ukazywany głównie jako atrybut św. Jana Ewangelisty (z aureolą wokół głowy), jedno lub dwugłowy motyw zoomorficzny o różnorakiej symbolice (przeważnie ujęty z boku, z rozłożonymi skrzydłami) oraz motyw heraldyczny (ujęty frontalnie z symetrycznie rozpostartymi skrzydłami). Rozpowszechniony na oprawach gotyckich XV-pocz. XVI w. jako samodzielny motyw na tłokach o najczęściej romboidalnym i okrągłym kształcie. Zazwyczaj podlegał stylizacji heraldycznej: ukazywany frontalne z głową w profilu, z otwartym dziobem i regularnie ukształtowanymi skrzydłami o długich lotkach ułożonych pionowo lub/i ukośnie; w kręgu niemieckim często jako tzw. Doppeladler (orzeł z podwójną głową) nierzadko pod koroną zamkniętą. Jako godło państwowe częsty na oprawach krakowskich 4 ćw. XV – pocz. XVI w. W introligatorstwie renesansowym jego popularność zmalała, odtąd też prezentowany najczęściej jako godło herbowe. W tej funkcji na oprawach włoskich (kon. XVI-XVII) w. oraz francuskich (XVIII w.) wkomponowywany w obręb dekoracji ornamentalnej na okładzinach i grzbiecie. Motyw napoleońskiego o. cesarskiego był typowy dla francuskich opraw empirowych. W historyzującej konwencji przedstawieniowej ukazywany w herbach Królestwa Polskiego lub Rzeczypospolitej Obojga Narodów na wielu oprawach i okładkach wydawniczych książek polskich czasów zaborów (np. oprawy wydawnicze albumu Królowie Polscy Lessera z 1860 r. wykonane w warszawskim warsztacie Adolfa Kantora) oraz oprawach artystycznych (np. z paryskiej pracowni Wincentego Kisiela). Liczne nowatorskie projekty tłoków z herbowym O. Polskim, podlegającym stylistyce art déco lub oficjalnemu wzorcowi godła państwowego, powstały w okresie międzywojennym. Najczęściej w funkcji godła państwowego pojawia się we współczesnej w galanterii introligatorskiej.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Zoomorficzne motywy
Grafika
Przypisy
- Chmiel 1917, s. 12-13;
- Lewicka-Kamińska 1956, tabl. 8/il. 2, 10/il. 28, 15/il. 1,7 i in;
- Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XXXV, XLV-XLVIII, 28 i in.;
- Krynicka 1967, tabl. I-VII;
- Ziesche, Becker 1977, s. 21-22;
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 1-20;
- Krynicka 1980, il. 7a-c, 8-10, 11a i in.;
- Carvin 1988, nr kat./il. A.110, C.81, M.915;
- Federici, Houlis 1988, s. 42-44;
- Devauchelle 1995, s. 170-171;
- Tondel 2007, il. na s. 158-159, tabl. XXXII;
- Czyżak 2016, il. 256-258;
- Pokorzyńska 2021 II, tabl. I/2, VI/2, il. 79-82 i in.
Autor: A.W.