Oprawa książki: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Historia)
 
(Nie pokazano 38 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 +
==Oprawa książki==
 
==Oprawa jako proces==
 
==Oprawa jako proces==
Pod pojęciem oprawianie należy rozumieć nie tylko wykonanie okładki, lecz całego wyrobu, w którym okładka stanowi tylko jeden z elementów oprawy. Oprawianie rozpoczyna się od łączenia składek w blok, a kończy na uzyskaniu produktu finalnego, tj książki.
+
(oprawianie) (ang. binding, forwarding; niem. Einbinden; fr. reliure, wł. legatura)
 +
 
 +
Pod pojęciem oprawianie należy rozumieć nie tylko wykonanie okładki, lecz całego wyrobu, w którym okładka stanowi tylko jeden z elementów oprawy.  
 +
 
 +
Oprawianie rozpoczyna się od przygotowania składek (rozcinanie, falcowanie, prasowanie) przez kompletowanie, łączenie składek w blok, obróbkę grzbietu i krawędzi a wreszcie wykonanie okładki i i jej ozdobienie; kończy się na uzyskaniu produktu finalnego, tj. książki w formie kodeksu.
  
 
==Oprawa jako element kodeksu==
 
==Oprawa jako element kodeksu==
 +
(ang. bookcover/book cover, cover, binding, niem. Bucheinband, wł. coperta)
 +
 
Oprawa książki (okładka) – element kodeksu pełniący rolę ochronną względem bloku, ale także niejednokrotnie ozdobną. Na oprawę bloku książki w formie kodeksu składają się elementy  okładek (przedniej i tylnej) oraz grzbietu. W przypadku starych druków zwyczajowo mówi się o oprawie książki i obu okładzinach a nie okładkach.
 
Oprawa książki (okładka) – element kodeksu pełniący rolę ochronną względem bloku, ale także niejednokrotnie ozdobną. Na oprawę bloku książki w formie kodeksu składają się elementy  okładek (przedniej i tylnej) oraz grzbietu. W przypadku starych druków zwyczajowo mówi się o oprawie książki i obu okładzinach a nie okładkach.
  
==Budowa oprawy/okładek==
+
===Budowa oprawy/okładki===
Na budowę okładek składają się okładziny i oklejający je materiał. Od strony wewnętrznej (bloku) jest to wyklejka, a od strony zewnętrznej obleczenie. Grzbiet oprawy tworzy najczęściej wyłącznie materiał obleczeniowy (zob. grzbiet zwarty), w oprawach z wolnym grzbietem (zob. grzbiet wolny) jest to ponadto grzbietówka (zob. grzbietówka).  
+
Na budowę oprawy składają się okładziny i grzbiet oprawy. Na okładziny składają się okładzinówki (zob. okładzinówka)i oklejający je materiał. Od strony wewnętrznej (bloku) jest to wyklejka, a od strony zewnętrznej obleczenie. Grzbiet oprawy tworzy najczęściej wyłącznie materiał obleczeniowy (zob. grzbiet zwarty), w oprawach z wolnym grzbietem (zob. grzbiet wolny) jest to ponadto grzbietówka (zob. grzbietówka).  
  
==Rodzaje opraw/okładek==
+
===Rodzaje opraw/okładek===
 
Według konstrukcji oprawy dzielą się na:  
 
Według konstrukcji oprawy dzielą się na:  
 
* o. nieorganiczne,  
 
* o. nieorganiczne,  
 
* o. półorganiczne,  
 
* o. półorganiczne,  
 
* o. organiczne.  
 
* o. organiczne.  
Według wyglądu oprawy dzielą się na:
+
Ze względu na rodzaj okładzin wyróżnia się:
* o. w pełną skórę ( w tym oprawy sakwowe i płaszczowe),
+
* Oprawy miękkie
* o. w półskórek ( wtym oprawy mnisze/klasztorne),
+
* o. pergaminowe, o. półpergaminowe, o. w pełna tkaninę (w tym płótno), o. w półpłótno o. w cały papier oraz ich  odmiany, np. , mnisze.
+
 
+
*
+
*
+
*
+
*
+
* Oprawa mnisza (klasztorna) – oprawa, w której skóra obleka wyłącznie grzbiet i fragment drewnianych okładzin (najczęściej 1/3 do ½ ich powierzchni); powszechnie przyjmuje się, że oprawy te wykonywane były w warsztatach klasztornych a obleczenie skórą jedynie fragmentów okładzin wynikało ze względów wyłącznie oszczędnościowych.
+
* Oprawa pergaminowa – typ oprawy, którą wyróżnia użyty materiał i specyficzna technika zawieszenia oprawy przy bloku. Cała oprawa obleczona jest pergaminem, a wystające poza krawędzie okładzin jego fragmenty są podwinięte do środka lub też są uformowane w charakterystyczny dla tego typu opraw sposób tworząc na jednej lub trzech krawędziach okładki, charakterystyczny [[yapp]]. Najstarsze o. p. były szyte wraz z blokiem ściegiem łańcuszkowym lub podłużnym, były to oprawy miękkie, kopertowe, czyli posiadały klapę nachodzącą przez krawędź przednią bloku książki na górną okładkę. Możliwość wykonania trwałych sztywnych zagięć, najpierw klapy, potem japu było cechą zdecydowanie dodatnią. Zastosowany na trzech krawędziach yapp był znakomitym wynalazkiem, taka oprawa doskonale chroni blok książki. Miękka kopertowa o.p. była w średniowieczu szczególnie popularna w środowiskach uniwersyteckich, co związane było z dogodnością ich przenoszenia (niska waga, doskonała ochrona bloku). Oprawy te mają zawsze płaskie grzbiety. Przeszywany wraz z blokiem pergaminowy grzbiet oprawy narażony był na uszkodzenia mechaniczne, w związku z tym na grzbiety dokładano często dodatkowe usztywnienie, najczęściej była to gruba skóra garbowana roślinnie, ale podkładano też cienkie deseczki. Na grzbietach tych opraw wykonywano ozdobne ściegi, mocowano tez drewniane bądź skórzane guziki, o które zawijano skórzane rzemienie mocowane w klapie. Grzbiety tych opraw, oprócz swojej funkcji broszurującej spełniały też funkcję ozdobną. 
+
W okresie późnego średniowiecza używano chętnie pergaminu do opraw ksiąg archiwalnych, często barwiono go, zależnie od działu akt. Pergaminu używano także jako rodzaj tymczasowej obwoluty (zob. obwoluta), która chroniła blok książki przed zniszczeniem do momentu oprawienia go w trwałą oprawę. W XVI w. wprowadzono oprawę pergaminową w rodzaju obwoluty jako ochronę dla zabieranych w podróż bogato oprawnych książek.  W XVII w. pergamin stał się w pełni samoistnym materiałem obleczeniowym opraw. Naciągany był zarówno na tektury - tzw. twarda oprawa (upowszechniona w XVIII w.), ale również przyklejano go bezpośrednio do wyklejki, co obniżało znacznie wagę książki.  W XVI - XVIII w. bardzo popularne na południu Europy były oprawy pergaminowe z japem. Oprawy te były bardzo trwałe i znakomicie chroniły bloki książek prze uszkodzeniami mechanicznymi. W Niemczech i Niderlandach w XVII i XVIII w. pergamin używany na obleczenie był gruby, w kolorze kości słoniowej i polerowany na wysoki połysk. W XVII w. chętnie barwiono oprawy pergaminowe na kolor czerwony i zielony. Pomysł zaczerpnięto niewątpliwie z archiwalnych ksiąg średniowiecznych, przy czym w tych oprawach kolor pergaminu miał znaczenie wyłącznie artystyczne. Pod koniec XVIII w. angielski introligator James Edwards wprowadził obleczenie z przejrzystego pergaminu, pod który podkładano dowolną ilustrację . Charakterystyczne dla opraw pergaminowych jest stosunkowa niewielka ilość zdobień, wynika to z szlachetności tego materiału i podkreślenia jego pięknej struktury. Najlepsze do opraw były pergaminy cielęce, a następnie kozie. W XIX w. pergamin, jako materiał obleczeniowy opraw wyszedł praktycznie z użycia, stosowano go sporadycznie do oprawiania cenniejszych książek. Późniejsze o.p. pod względem konstrukcyjnym są to oprawy z wolnym grzbietem i przegubem, a zwięzy pergaminowe są przewleczone w przegubie przez system otworów (wpustowe i wypustowe) i widoczne na zewnątrz oprawy. Widoczne w przegubie pergaminowe paseczki nie świadczą o tym, że są one zwięzami prawdziwymi. Nierzadko jest tak, że widoczne w przegubie paseczki pergaminowe są zwięzami fałszywymi doklejonymi do grzbietówki, a książka jest uszyta na zwięzy np. sznurkowe i w innej ilości niż wskazują na to widoczne w przegubie paseczki. Podobnie jak zwięzy, w tego typu oprawach, przez przegub są też przewleczone rdzenie kapitałek. Rdzenie te są najczęściej wykonane z pasków pergaminowych jednak nieco węższych niż zwięzy (fałszywe bądź prawdziwe). Niestety pergaminowe zwięzy mają słaba odporność na zginanie. Są  kruche i łamliwe, nie wytrzymują obciążenia dużą pracą w przegubach. Zwięzy pergaminowe ulegają przerwaniu o wiele częściej niż zwięzy sznurkowe, a także rzemienne.
+
* o. półpergaminowe – oprawa, w której pergamin został użyty do obleczenia grzbietu i fragmentów okładzin oraz narożników. Typ oprawy bardzo popularny w o XVIII w. w połaczeniu z papierem ozdobnym w technice klajstrowej.
+
* o. tymczasowa (Interim ligatura, kartonaż, broszura angielska) – książka, której oprawa jest papierowa bądź kartonowa
+
* o. w pełna tkaninę (w tym płótno),
+
* o. w półpłótno
+
* o. w cały papier
+
ze względu na zdobienie wyróżnia się:
+
o. nacinaną (ledersznyt) (zob. techniki introligatorskie zdobienia oprawy książki)
+
Ze względu na miejsce powstania oprawy wyróżnia się:
+
* Oprawę nakładową (wydawniczą) – jednakowa dla wszystkich egzemplarzy danego wydania dzieła, sporządzona na koszt i zamówienie wydawcy. Pojawiła się już pod koniec XV w., (Aldus Manutius)
+
* Oprawę introligatorską
+
* Oprawę złotniczą
+
Ponadto ze względu na rodzaj okładzin wyróżnia się:
+
*Oprawy miękkie
+
 
* Oprawy półtwarde (półsztywne)
 
* Oprawy półtwarde (półsztywne)
 
* Oprawy twarde (sztywne)
 
* Oprawy twarde (sztywne)
==Bibliografia==
+
Według rodzaju obleczenia oprawy dzielą się na:
# Mozdżonek P., Introligatorstwo przemysłowe. Pojęcia ogólne. "Wydawca" 2002, nr 2.
+
* o. w pełną skórę ( w tym oprawy sakwowe i płaszczowe),  
 +
* o. w półskórek ( w tym oprawy mnisze),
 +
* o. pergaminowe,  
 +
* o. półpergaminowe,
 +
* o. w pełną tkaninę (w tym płótno),
 +
* o. w półpłótno,
 +
* o. w cały papier (w tym oprawy tymczasowe)
 +
* inne (gł. z tworzyw sztucznych).
 +
Ze względu na →zdobnictwo opraw wyróżnia się:
 +
* o. nacinaną (ledersznyt)
 +
* o. tłoczoną (wyciskaną)
 +
* o. mozaikową
 +
* o. marmoryzowaną
 +
* o. malowaną
 +
* o. haftowaną
 +
* o. złotniczą
 +
* o. płaskorzeźbioną
 +
* o. reliefową i in.
  
 +
===Historia===
 +
Wraz z wyłonieniem się u schyłku starożytności nowej formy książki, tj kodeksu pojawiło się zagadnienie jego oprawy. Najdawniejsze kodeksy nie zachowały się do naszych czasów, zatem wiedza na temat ich opraw ma charakter hipotetyczny. Rzymianie najprawdopodobniej oprawiali pergaminowe rękopisy w ochronne deseczki. Innym sposobem mogło być zszywanie bloków w prosty sposób i zawijanie ich w pergaminową obwolutę. Dopiero najstarsze zachowane kodeksy z III i IV w.n.e., znalezione na terenie Egiptu i Grecji, dają pojęcie o sposobie oprawiania. Prawie wszystkie bloki tych kodeksów były papirusowe, a chronione były drewnianymi okladkami. Przez deseczki przechodziły rzemienie lub sznurki które łączyły blok z okładkami. Zazwyczaj deseczki zdobiono nieskomplikowanym ornamentem, aczkolwiek znane są przykłady opraw koptyjskich z VI - VIII w. bogato zdobionych techniką nacinania i wycinania skóry. Można przypuszczać, że tak mistrzowskie zdobienia poprzedzał długi okres rozwoju sztuki introligatorskiej.
  
===Lista===
+
W okresie średniowiecza okładkę stanowiły zazwyczaj drewniane okładziny, często wtórnie wykorzystane w tym celu, obleczone skórą. Później sporządzano specjalnie do każdej książki odpowiednie deszczułki. Duże i ciężkie książki obleczone skórą zabezpieczano przed zniszczeniem metalowymi okuciami, często z guzami i zapięciami. Obok opraw będących wynikiem rzemiosła introligatorskiego popularne były w tym okresie oprawy klejnotowe, wykonane z metali i kamieni szlachetnych, będących efektem pracy złotników. W Europie używano na okładziny drewna bukowego, dębowego, jesionowego.  Arabowie jako materiału okładzin używali głównie drewna cedrowego, figowego, przy czym w krajach arabskich bardziej popularne były oprawy kopertowe, bogato zdobione maureską i arabeską, których materiałem okładzin była tektura. Introligatorstwo europejskie przejęło z opraw arabskich i bizantyńskich zastępowanie desek tekturą i makulaturą, sposoby wyprawiania skór, ornamenty, schematy i techniki zdobnicze. W okresie średniowiecza popularne były oprawy nacinane tzw. ledersznyt, najstarsze tą techniką zdobione kodeksy pochodzą z VII w. n.e., jednak najbardziej popularna była w XIV i XV w. Przed rokiem 1137 r., w północnej Francji wynaleziono sposób wyciskania ozdób i deseni przy pomocy tłoków. Popularne też były oprawy specyficzne: sakwowe, płaszczowe i mnisze. Okładziny drewniane w powszechnym użyciu utrzymały się aż do połowy XVI w., a w dużych formatach stosowane były do końca XVII w. Deski są najwcześniejszym i najdłużej używanym materiałem okładzin, jednak już w okresie późnego średniowiecza wprowadzono okładziny składające się z kilku warstw makulatury, tzw. kompaturki (kompatywki).
  
* Punkt 1
+
W okresie renesansu zmienił się format książek, stały się one znacznie mniejsze. Do nielicznych innowacji należy wprowadzenie tektur, jako materiału okładzinówek i co z tym związane pojawienie się wiązań.  W wyraźny sposób przyczynił się do tego warsztat introligatorski Aldusa Manutiusa. W Polsce, za datę wprowadzenia tektur jako materiału okładzinówek, przyjęto 1550 r.  W okresie tym znacznie zmieniło się zdobnictwo okładek, co było związane z upowszechnieniem nowych narzędzi - radełka i plakiety. W XVI/XVII w. wprowadzony został we Francji styl à la fanfare pokrywający w sposób zharmonizowany całą powierzchnię okładki. W 1. poł. XVII w. powstała nowa technika zdobnicza fers pointillés. Ok. 1620 r.  pojawił się charakterystyczny dla książek barokowych motyw wachlarza. Książka barokowa odznacza się ponownie dużym formatem i przeładowanym zdobnictwem oprawy. w XVII w. pojawia się także technika mozaiki i wykształca się motyw koronki. Wymienione wyżej techniki i motywy zdobnicze trwały przez cały wiek XVIII. Jednocześnie reakcją na przepych barokowej oprawy były stosowane w 2. poł. XVII w. tzw. oprawy jensenistyczne o skromnym zdobnictwie, których walor estetyczny stanowiła piękna skóra obleczeniowa. W okresie oświecenia punkt ciężkości estetyki książki przesunął się ze zdobnictwa do roli informacyjnej. Artyzmu upatrywano w czytelności, prostocie  i harmonii. Charakterystyczne jest przeniesienie zdobnictwa z okładek na grzbiety książek.
* Punkt 2
+
** Punkt 2.1
+
** Punkt 2.2
+
* Punkt 2
+
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
  
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
+
[[Obleczenie]] <br>
==Grafika==
+
[[Okładzina]] <br>  
 
+
[[Materiały obleczeniowe opraw]] <br>
<gallery>
+
File:Bookbinders_2.jpg|Obrazek 1
+
File:Bookbinders_3.jpg|Obrazek 2
+
 
+
</gallery>
+
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
 
+
# Bieńkowska B., Chamerska H., Zarys dziejów książki, Warszawa 1987, s. 84-85, 157-167, 191, 250-251.
# Przypis 1
+
# Cockerell D., Bookbinding and the Care of Books,London 1911. 
# Przypis 2
+
# Dahl S., Dzieje książki, Wrocław 1965, s. 32, 257, 302-304.
 +
# Diehl, Bookbinding. Its background and technique, New York 2014.
 +
# Dubowik H., Dzieje książki i bibliotek w zarysie, Warszawa 1982, s. 21.
 +
# Dunin J., Wstęp do edytorstwa, Łódź 2003, s. 18.
 +
# Encyklopedia Wiedzy o Książce. Praca zbiorowa. Wrocław-Warszawa-Kraków 1971, szp. 1683-1718.
 +
# Grycz J., Gryczowa A., Historia książki i bibliotek w zarysie, Warszawa 1959, s. 103-106, 117-118.
 +
# Johnson A.W., The Thames and Hudson Manual of bookbinding, New York, 1981.
 +
# Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s.259-261.
 +
# Meleczyńska K., Historia książki i jej funkcji społecznej. Wrocław 1987, s. 22-26, 46, 58-59, 68-70, 110, 153.
 +
# Middleton B.C., The restoration of leather bindings, Chicago 1984.
 +
# Middleton B.C., A History of English Craft Bookbinding Technique, London 1978.
 +
# Mozdżonek P., Introligatorstwo przemysłowe. Pojęcia ogólne. "Wydawca" 2002, nr 2, s. 41-42, 51.
 +
# Rhein A. Das Buchbinderei. Halle 1954.
 +
# Semkowicz W., Paleografia łacińska, Kraków 2002, s.116.
 +
# Szwejkowska H. książka drukowana XV - XVIII wieku. Zarys historyczny, Wrocław 1980, s. 279-285, 297.
 +
# Świderkówna A., Nowicka M., książka się rozwija, Wrocław 1970, s. 218.
  
 
----
 
----
Autor: '''MPG'''
+
Autor: '''M.P.B.'''

Aktualna wersja na dzień 05:53, 6 maj 2022

Oprawa książki

Oprawa jako proces

(oprawianie) (ang. binding, forwarding; niem. Einbinden; fr. reliure, wł. legatura)

Pod pojęciem oprawianie należy rozumieć nie tylko wykonanie okładki, lecz całego wyrobu, w którym okładka stanowi tylko jeden z elementów oprawy.

Oprawianie rozpoczyna się od przygotowania składek (rozcinanie, falcowanie, prasowanie) przez kompletowanie, łączenie składek w blok, obróbkę grzbietu i krawędzi a wreszcie wykonanie okładki i i jej ozdobienie; kończy się na uzyskaniu produktu finalnego, tj. książki w formie kodeksu.

Oprawa jako element kodeksu

(ang. bookcover/book cover, cover, binding, niem. Bucheinband, wł. coperta)

Oprawa książki (okładka) – element kodeksu pełniący rolę ochronną względem bloku, ale także niejednokrotnie ozdobną. Na oprawę bloku książki w formie kodeksu składają się elementy okładek (przedniej i tylnej) oraz grzbietu. W przypadku starych druków zwyczajowo mówi się o oprawie książki i obu okładzinach a nie okładkach.

Budowa oprawy/okładki

Na budowę oprawy składają się okładziny i grzbiet oprawy. Na okładziny składają się okładzinówki (zob. okładzinówka)i oklejający je materiał. Od strony wewnętrznej (bloku) jest to wyklejka, a od strony zewnętrznej obleczenie. Grzbiet oprawy tworzy najczęściej wyłącznie materiał obleczeniowy (zob. grzbiet zwarty), w oprawach z wolnym grzbietem (zob. grzbiet wolny) jest to ponadto grzbietówka (zob. grzbietówka).

Rodzaje opraw/okładek

Według konstrukcji oprawy dzielą się na:

  • o. nieorganiczne,
  • o. półorganiczne,
  • o. organiczne.

Ze względu na rodzaj okładzin wyróżnia się:

  • Oprawy miękkie
  • Oprawy półtwarde (półsztywne)
  • Oprawy twarde (sztywne)

Według rodzaju obleczenia oprawy dzielą się na:

  • o. w pełną skórę ( w tym oprawy sakwowe i płaszczowe),
  • o. w półskórek ( w tym oprawy mnisze),
  • o. pergaminowe,
  • o. półpergaminowe,
  • o. w pełną tkaninę (w tym płótno),
  • o. w półpłótno,
  • o. w cały papier (w tym oprawy tymczasowe)
  • inne (gł. z tworzyw sztucznych).

Ze względu na →zdobnictwo opraw wyróżnia się:

  • o. nacinaną (ledersznyt)
  • o. tłoczoną (wyciskaną)
  • o. mozaikową
  • o. marmoryzowaną
  • o. malowaną
  • o. haftowaną
  • o. złotniczą
  • o. płaskorzeźbioną
  • o. reliefową i in.

Historia

Wraz z wyłonieniem się u schyłku starożytności nowej formy książki, tj kodeksu pojawiło się zagadnienie jego oprawy. Najdawniejsze kodeksy nie zachowały się do naszych czasów, zatem wiedza na temat ich opraw ma charakter hipotetyczny. Rzymianie najprawdopodobniej oprawiali pergaminowe rękopisy w ochronne deseczki. Innym sposobem mogło być zszywanie bloków w prosty sposób i zawijanie ich w pergaminową obwolutę. Dopiero najstarsze zachowane kodeksy z III i IV w.n.e., znalezione na terenie Egiptu i Grecji, dają pojęcie o sposobie oprawiania. Prawie wszystkie bloki tych kodeksów były papirusowe, a chronione były drewnianymi okladkami. Przez deseczki przechodziły rzemienie lub sznurki które łączyły blok z okładkami. Zazwyczaj deseczki zdobiono nieskomplikowanym ornamentem, aczkolwiek znane są przykłady opraw koptyjskich z VI - VIII w. bogato zdobionych techniką nacinania i wycinania skóry. Można przypuszczać, że tak mistrzowskie zdobienia poprzedzał długi okres rozwoju sztuki introligatorskiej.

W okresie średniowiecza okładkę stanowiły zazwyczaj drewniane okładziny, często wtórnie wykorzystane w tym celu, obleczone skórą. Później sporządzano specjalnie do każdej książki odpowiednie deszczułki. Duże i ciężkie książki obleczone skórą zabezpieczano przed zniszczeniem metalowymi okuciami, często z guzami i zapięciami. Obok opraw będących wynikiem rzemiosła introligatorskiego popularne były w tym okresie oprawy klejnotowe, wykonane z metali i kamieni szlachetnych, będących efektem pracy złotników. W Europie używano na okładziny drewna bukowego, dębowego, jesionowego. Arabowie jako materiału okładzin używali głównie drewna cedrowego, figowego, przy czym w krajach arabskich bardziej popularne były oprawy kopertowe, bogato zdobione maureską i arabeską, których materiałem okładzin była tektura. Introligatorstwo europejskie przejęło z opraw arabskich i bizantyńskich zastępowanie desek tekturą i makulaturą, sposoby wyprawiania skór, ornamenty, schematy i techniki zdobnicze. W okresie średniowiecza popularne były oprawy nacinane tzw. ledersznyt, najstarsze tą techniką zdobione kodeksy pochodzą z VII w. n.e., jednak najbardziej popularna była w XIV i XV w. Przed rokiem 1137 r., w północnej Francji wynaleziono sposób wyciskania ozdób i deseni przy pomocy tłoków. Popularne też były oprawy specyficzne: sakwowe, płaszczowe i mnisze. Okładziny drewniane w powszechnym użyciu utrzymały się aż do połowy XVI w., a w dużych formatach stosowane były do końca XVII w. Deski są najwcześniejszym i najdłużej używanym materiałem okładzin, jednak już w okresie późnego średniowiecza wprowadzono okładziny składające się z kilku warstw makulatury, tzw. kompaturki (kompatywki).

W okresie renesansu zmienił się format książek, stały się one znacznie mniejsze. Do nielicznych innowacji należy wprowadzenie tektur, jako materiału okładzinówek i co z tym związane pojawienie się wiązań. W wyraźny sposób przyczynił się do tego warsztat introligatorski Aldusa Manutiusa. W Polsce, za datę wprowadzenia tektur jako materiału okładzinówek, przyjęto 1550 r. W okresie tym znacznie zmieniło się zdobnictwo okładek, co było związane z upowszechnieniem nowych narzędzi - radełka i plakiety. W XVI/XVII w. wprowadzony został we Francji styl à la fanfare pokrywający w sposób zharmonizowany całą powierzchnię okładki. W 1. poł. XVII w. powstała nowa technika zdobnicza fers pointillés. Ok. 1620 r. pojawił się charakterystyczny dla książek barokowych motyw wachlarza. Książka barokowa odznacza się ponownie dużym formatem i przeładowanym zdobnictwem oprawy. w XVII w. pojawia się także technika mozaiki i wykształca się motyw koronki. Wymienione wyżej techniki i motywy zdobnicze trwały przez cały wiek XVIII. Jednocześnie reakcją na przepych barokowej oprawy były stosowane w 2. poł. XVII w. tzw. oprawy jensenistyczne o skromnym zdobnictwie, których walor estetyczny stanowiła piękna skóra obleczeniowa. W okresie oświecenia punkt ciężkości estetyki książki przesunął się ze zdobnictwa do roli informacyjnej. Artyzmu upatrywano w czytelności, prostocie i harmonii. Charakterystyczne jest przeniesienie zdobnictwa z okładek na grzbiety książek.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Obleczenie
Okładzina
Materiały obleczeniowe opraw

Przypisy

  1. Bieńkowska B., Chamerska H., Zarys dziejów książki, Warszawa 1987, s. 84-85, 157-167, 191, 250-251.
  2. Cockerell D., Bookbinding and the Care of Books,London 1911.
  3. Dahl S., Dzieje książki, Wrocław 1965, s. 32, 257, 302-304.
  4. Diehl, Bookbinding. Its background and technique, New York 2014.
  5. Dubowik H., Dzieje książki i bibliotek w zarysie, Warszawa 1982, s. 21.
  6. Dunin J., Wstęp do edytorstwa, Łódź 2003, s. 18.
  7. Encyklopedia Wiedzy o Książce. Praca zbiorowa. Wrocław-Warszawa-Kraków 1971, szp. 1683-1718.
  8. Grycz J., Gryczowa A., Historia książki i bibliotek w zarysie, Warszawa 1959, s. 103-106, 117-118.
  9. Johnson A.W., The Thames and Hudson Manual of bookbinding, New York, 1981.
  10. Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s.259-261.
  11. Meleczyńska K., Historia książki i jej funkcji społecznej. Wrocław 1987, s. 22-26, 46, 58-59, 68-70, 110, 153.
  12. Middleton B.C., The restoration of leather bindings, Chicago 1984.
  13. Middleton B.C., A History of English Craft Bookbinding Technique, London 1978.
  14. Mozdżonek P., Introligatorstwo przemysłowe. Pojęcia ogólne. "Wydawca" 2002, nr 2, s. 41-42, 51.
  15. Rhein A. Das Buchbinderei. Halle 1954.
  16. Semkowicz W., Paleografia łacińska, Kraków 2002, s.116.
  17. Szwejkowska H. książka drukowana XV - XVIII wieku. Zarys historyczny, Wrocław 1980, s. 279-285, 297.
  18. Świderkówna A., Nowicka M., książka się rozwija, Wrocław 1970, s. 218.

Autor: M.P.B.