Małpa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
==Małpa==
 
==Małpa==
(także: małpka)
+
(także: małpka) (ang. monkey; fr. singe; niem. Affe)
(ang. monkey; fr. singe)
+
  
 
Zwierzę, które jako „człowiek o zdegenerowanej naturze” (Bernard Silvestris) było w średniowieczu obciążone negatywną symboliką, związaną m.in. z lubieżnością i próżnością. W romańskim i gotyckim zdobnictwie introligatorskim przedstawiana najczęściej na kwadratowych i romboidalnych tłokach (przeważnie miniaturowych: od ok. 0,7 cm do ok. 1,8 cm) jako siedząca i wpatrująca się w okrągłe zwierciadło trzymane w jednej z rąk. Takiż wizerunek na tłoku w kształcie tarczy herbowej stosował w początkach XVI w. poznański introligator (prawdopodobnie Walenty Papież). Prostokątny tłok ze sceną osaczania jelenia przez zwierzęta symbolizujące siły nieczyste, w tym małpę, stosował na przełomie XV i XVI w. gdański Introligator Rozet. Jej motyw pojawiał się w dekoracji nacinanych opraw z XV w. Na plakietach niderlandzkich z 2 poł. XV-1 poł. XVI w. często ukazywana wśród wici, razem z innymi zwierzętami. Widnieje też wśród drôleries na radełkach gotyckich, używanych od schyłku XV w. do 2 ćw. XVI w. m.in. na oprawach krakowskich. W nowożytnym zdobnictwie introligatorskim pojawiała się bardzo rzadko.     
 
Zwierzę, które jako „człowiek o zdegenerowanej naturze” (Bernard Silvestris) było w średniowieczu obciążone negatywną symboliką, związaną m.in. z lubieżnością i próżnością. W romańskim i gotyckim zdobnictwie introligatorskim przedstawiana najczęściej na kwadratowych i romboidalnych tłokach (przeważnie miniaturowych: od ok. 0,7 cm do ok. 1,8 cm) jako siedząca i wpatrująca się w okrągłe zwierciadło trzymane w jednej z rąk. Takiż wizerunek na tłoku w kształcie tarczy herbowej stosował w początkach XVI w. poznański introligator (prawdopodobnie Walenty Papież). Prostokątny tłok ze sceną osaczania jelenia przez zwierzęta symbolizujące siły nieczyste, w tym małpę, stosował na przełomie XV i XVI w. gdański Introligator Rozet. Jej motyw pojawiał się w dekoracji nacinanych opraw z XV w. Na plakietach niderlandzkich z 2 poł. XV-1 poł. XVI w. często ukazywana wśród wici, razem z innymi zwierzętami. Widnieje też wśród drôleries na radełkach gotyckich, używanych od schyłku XV w. do 2 ćw. XVI w. m.in. na oprawach krakowskich. W nowożytnym zdobnictwie introligatorskim pojawiała się bardzo rzadko.     
Linia 15: Linia 14:
 
Plik:Małpa 1bac.jpg | Małpa z lustrem wśród innych motywów dekoracji oprawy nacinanej, Niemcy, XV w.
 
Plik:Małpa 1bac.jpg | Małpa z lustrem wśród innych motywów dekoracji oprawy nacinanej, Niemcy, XV w.
 
Plik:Małpa 2.jpg | Wycisk tłoka gotyckiego z motywem małpy, XV w.  
 
Plik:Małpa 2.jpg | Wycisk tłoka gotyckiego z motywem małpy, XV w.  
Plik:Małpa 1.jpg | Motyw małpy w obrębie dekoracji plakiety niderlandzkiej, lata 40. XVI w.
 
 
Plik:Małpa, Jeleń, zoomorficzne, wyc. tłoka na oprawie gdańskiej Introligatora Rozet, przełom XV i XVI w., PAN BG, fot. A. Wagner.jpg | Małpa (w lewym narożniku kompozycji)  dekoracji tłoka stosowanego przez gdańskiego Introligatora Rozet, przełom XV i XVI w., PAN BG, fot. A. Wagner
 
Plik:Małpa, Jeleń, zoomorficzne, wyc. tłoka na oprawie gdańskiej Introligatora Rozet, przełom XV i XVI w., PAN BG, fot. A. Wagner.jpg | Małpa (w lewym narożniku kompozycji)  dekoracji tłoka stosowanego przez gdańskiego Introligatora Rozet, przełom XV i XVI w., PAN BG, fot. A. Wagner
 
Plik:Małpa 3.jpg | Motyw małpy wkomponowany w wić roślinną na radełku gotyckim, Kraków, pocz. XVI w.  
 
Plik:Małpa 3.jpg | Motyw małpy wkomponowany w wić roślinną na radełku gotyckim, Kraków, pocz. XVI w.  
 +
Plik:Małpa 1.jpg | Motyw małpy wkomponowany w wić roślinną, zdobiącą plakietę niderlandzką, przed 1543 r.
 
Plik:Małpa 3, Małpa z lustrem, prawdopodobnie Walenty Papież, Poznań, pocz. XVI w., Bavorowianum, BNim. Stefanyka we Lwowie.jpg | Tłok z motywem małpa trzymającej lustro, prawdopodobnie Walenty Papież, Poznań, pocz. XVI w., Baworowianum, BN im. Stefanyka, Lwów
 
Plik:Małpa 3, Małpa z lustrem, prawdopodobnie Walenty Papież, Poznań, pocz. XVI w., Bavorowianum, BNim. Stefanyka we Lwowie.jpg | Tłok z motywem małpa trzymającej lustro, prawdopodobnie Walenty Papież, Poznań, pocz. XVI w., Baworowianum, BN im. Stefanyka, Lwów
 
Plik:Małpa, panoplium, jednorożec, waza, oprawa plateresco, Hiszpania, lata 70. XVI w., wg Fernández 1994.jpg | Motyw grającej małpy (w centrum zwierciadła) wśród innych motywów i ornamentów na oprawie w stylu plateresco, Hiszpania, lata 70. XVI w., wg Fernández 1994  
 
Plik:Małpa, panoplium, jednorożec, waza, oprawa plateresco, Hiszpania, lata 70. XVI w., wg Fernández 1994.jpg | Motyw grającej małpy (w centrum zwierciadła) wśród innych motywów i ornamentów na oprawie w stylu plateresco, Hiszpania, lata 70. XVI w., wg Fernández 1994  
Linia 24: Linia 23:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
# Günther 1921, tabl. IV/il. 74;  
+
# Günther 1921, tabl. IV/il. 74;
 +
# Ziesche, Becker 1977, s. 22; 
 
# Schwenke, Schunke 1979, tabl. 21;  
 
# Schwenke, Schunke 1979, tabl. 21;  
 
# Schmidt-Künsemüller 1985, s. 195;  
 
# Schmidt-Künsemüller 1985, s. 195;  

Aktualna wersja na dzień 10:55, 27 kwi 2022

Małpa

(także: małpka) (ang. monkey; fr. singe; niem. Affe)

Zwierzę, które jako „człowiek o zdegenerowanej naturze” (Bernard Silvestris) było w średniowieczu obciążone negatywną symboliką, związaną m.in. z lubieżnością i próżnością. W romańskim i gotyckim zdobnictwie introligatorskim przedstawiana najczęściej na kwadratowych i romboidalnych tłokach (przeważnie miniaturowych: od ok. 0,7 cm do ok. 1,8 cm) jako siedząca i wpatrująca się w okrągłe zwierciadło trzymane w jednej z rąk. Takiż wizerunek na tłoku w kształcie tarczy herbowej stosował w początkach XVI w. poznański introligator (prawdopodobnie Walenty Papież). Prostokątny tłok ze sceną osaczania jelenia przez zwierzęta symbolizujące siły nieczyste, w tym małpę, stosował na przełomie XV i XVI w. gdański Introligator Rozet. Jej motyw pojawiał się w dekoracji nacinanych opraw z XV w. Na plakietach niderlandzkich z 2 poł. XV-1 poł. XVI w. często ukazywana wśród wici, razem z innymi zwierzętami. Widnieje też wśród drôleries na radełkach gotyckich, używanych od schyłku XV w. do 2 ćw. XVI w. m.in. na oprawach krakowskich. W nowożytnym zdobnictwie introligatorskim pojawiała się bardzo rzadko.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Zoomorficzne motywy

Grafika

Przypisy

  1. Günther 1921, tabl. IV/il. 74;
  2. Ziesche, Becker 1977, s. 22;
  3. Schwenke, Schunke 1979, tabl. 21;
  4. Schmidt-Künsemüller 1985, s. 195;
  5. Fogelmark 1990, tabl. XI, XV-XVII, XXIII i in.;
  6. Fernández 1994, nr kat./il. 4;
  7. Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 1.

Autor: A.W.