Karton równocięty: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Karton równocięty)
(Technika wykonania)
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
==Karton równocięty==
 
==Karton równocięty==
Rodzaj oprawy twardej, wykonywany dla tańszych książek i brulionów, zarówno jako oprawy indywidualne, jak i seryjne, wydawnicze. Charakteryzuje się brakiem wystających kancików okładek. Górny i dolny kant okładki jest nieosłonięty obleczeniem zostawiając widoczny brzeg tektury.
+
(ang. cut flush boards)
 +
Rodzaj oprawy twardej, charakteryzujący się brakiem wystających kancików okładek. Górny i dolny kant okładki nieosłonięty obleczeniem uwidacznia brzeg tektury. Choć sam sposób obcinania okładzinówek razem z blokiem pojawił się w Europie Zachodniej pod koniec XVI w., to ten rodzaj oprawy stał się popularny w XVIII-XX w. dla tańszych książek i brulionów, zarówno jako oprawy indywidualne, jak i seryjne, wydawnicze.
  
 
===Technika wykonania===
 
===Technika wykonania===
Pod względem techniki wykonania jest to bardzo uproszczona oprawa organiczna. Blok jest zaopatrzony w wyklejki, ewentualnie także scyzury, oraz uszyty na sznurkowe lub tasiemkowe zwięzy. Końcówki zwięzów są przyklejone do wyklejki lub scyzury. Do wyklejek (i końcówek zwięzów) przyklejane są tekturowe okładzinówki z odsunięte o kilka milimetrów od grzbietu, a na grzbiet i przygrzbietową partię okładzin naklejany jest pasek płótna. Następnie obcinana jest przednia krawędź (żłobek) a okładki oblekane są papierem w ten sposób, że zawinięcie występuje tylko od strony żłobka. Ostatnim krokiem jest obcięcie górnej i dolnej krawędzi książki, skutkiem czego  książka nie posiada kantów (tekturki okładkowe mają ten sam rozmiar co blok książki).
+
Pod względem techniki wykonania jest to bardzo uproszczona oprawa organiczna. Blok zaopatrzony w wyklejki, ewentualnie także scezury zostaje uszyty na sznurkowe lub tasiemkowe zwięzy. Końcówki zwięzów są przyklejone do wyklejki oraz scezury. Do wyklejek (i końcówek zwięzów) przyklejane są tekturowe okładzinówki z odsunięte o kilka milimetrów od grzbietu, a na grzbiet i przygrzbietową partię okładzin naklejany jest pasek płótna. Następnie obcinana jest przednia krawędź (żłobek) a okładki oblekane są papierem w ten sposób, że zawinięcie występuje tylko od strony żłobka. Ostatnim krokiem jest obcięcie górnej i dolnej krawędzi książki, skutkiem czego  książka nie posiada kantów (tekturki okładkowe mają ten sam rozmiar co blok książki).
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==

Aktualna wersja na dzień 10:07, 24 kwi 2022

Karton równocięty

(ang. cut flush boards) Rodzaj oprawy twardej, charakteryzujący się brakiem wystających kancików okładek. Górny i dolny kant okładki nieosłonięty obleczeniem uwidacznia brzeg tektury. Choć sam sposób obcinania okładzinówek razem z blokiem pojawił się w Europie Zachodniej pod koniec XVI w., to ten rodzaj oprawy stał się popularny w XVIII-XX w. dla tańszych książek i brulionów, zarówno jako oprawy indywidualne, jak i seryjne, wydawnicze.

Technika wykonania

Pod względem techniki wykonania jest to bardzo uproszczona oprawa organiczna. Blok zaopatrzony w wyklejki, ewentualnie także scezury zostaje uszyty na sznurkowe lub tasiemkowe zwięzy. Końcówki zwięzów są przyklejone do wyklejki oraz scezury. Do wyklejek (i końcówek zwięzów) przyklejane są tekturowe okładzinówki z odsunięte o kilka milimetrów od grzbietu, a na grzbiet i przygrzbietową partię okładzin naklejany jest pasek płótna. Następnie obcinana jest przednia krawędź (żłobek) a okładki oblekane są papierem w ten sposób, że zawinięcie występuje tylko od strony żłobka. Ostatnim krokiem jest obcięcie górnej i dolnej krawędzi książki, skutkiem czego książka nie posiada kantów (tekturki okładkowe mają ten sam rozmiar co blok książki).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Twarda oprawa

Grafika

Przypisy

  1. Z. Zjawiński, Introligatorstwo. Warszawa 1967, s. 159.
  2. Semkowicz Aleksander, Introligatorstwo: z krótkim zarysem historii zdobnictwa opraw, Kraków, 1948, s. 81.

Autor: E.P.