Koronkowe oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
(→Grafika) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
Plik:Koronkowe oprawy 2.jpg | Plik:Koronkowe oprawy 2.jpg | ||
Plik:Koronkowe oprawy 1.jpg | Plik:Koronkowe oprawy 1.jpg | ||
− | Plik:IMG 3532.jpg | + | Plik:IMG 3532.jpg| oprawa prawd. francuska, M. Sarbiewski, Lyricorum libri IV, Paryż 1647. Wł. WMBPB |
Plik:Koronkowe oprawy,.jpg | Oprawa koronkowa z superekslibrisem z herbem Topór, prawdopodobnie Francja, ok. poł. XVIII w., rys. wg Dominika Witke-Jeżewskiego, Władysława Sztolcmana fot.: www.cyfrowe.mnw.art.pl | Plik:Koronkowe oprawy,.jpg | Oprawa koronkowa z superekslibrisem z herbem Topór, prawdopodobnie Francja, ok. poł. XVIII w., rys. wg Dominika Witke-Jeżewskiego, Władysława Sztolcmana fot.: www.cyfrowe.mnw.art.pl |
Wersja z 11:18, 23 kwi 2022
Spis treści
Koronkowe oprawy
(fr. reliures à la dentelle)
Harleian styl
Styl dekoracyjny angielskich opraw luksusowych. Pojawił się około 1720 roku i był dominujący w angielskiej sztuce introligatorskiej przez następne sześćdziesiąt lat. Nazwa pochodzi od Roberta Harleya, hrabiego Oksfordu, którego słynna kolekcja zawierała liczne przykłady tego typu opraw. Howard Nixon wyśledził najwcześniejszy przykład takiej dekoracji w bibliotece Harleya na oprawie wykonanej w 1721 r.
Styl Harleian charakteryzuje duży centralny ornament w kształcie rombu, zbudowany z małych tłoków, otoczony szeroką dekoracyjną ramą obwodzącą brzegi okładki. Wzór może być wytłoczony jednym radełkiem z bogatym wzorem, ale częściej była tworzona z kilku radełek, dodatkowo uzupełnianym drobnymi tłoczkami.
Powszechnie spotykane są oprawy wyzbyte centralnego ornamentu, ograniczone do bogatej koronkowej ramki, a także kompozycje z wyeksponowanym ornamentalnym rombem a zredukowaną do minimum ramką na skrajach okładki uzupełnioną o ornament w narożach.
Grafika
Przypisy
- Pearson D., English bookbinding styles, 1450-1800: a handbook, London, New Castle 2005, s. 76-78, 86, 139.
Autor: A.W., E.P.