Archiwalna oprawa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "Jest to znany również łaciński „cartularius” jako oprawa archiwalna, wykonywana przez rejestry na białych kartkach przed wykorzystanie lub w przypadku dokument...")
 
(Zobacz też)
 
(Nie pokazano 22 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
Jest to znany również łaciński „cartularius”
+
==Archiwalna oprawa==
jako oprawa archiwalna, wykonywana przez rejestry na białych kartkach przed
+
(ang. account book binding, ledger binding, stationery binding; fr. couverture de registre, reliure à enveloppement, reliure de Lyon; niem. Archiveinband; wł. archivistica legatura)
wykorzystanie lub w przypadku dokumentów notarialnych i dokumentów archiwalnych powiązanych później
+
redagowanie.
+
Wykonane z naturalnej lub grubszej pergaminowej skóry, ten rodzaj wiązania
+
może mieć sztywne lub wiotkie płyty, zwykle wyposażone w sznurówki, z
+
składane przedłużenie przednich warg, aby zakryć cięcie, lub a
+
koperta. W tym drugim przypadku tylna płyta jest wyposażona w przedłużenie
+
która, przechodząc przed przednim cięciem, obejmuje trzecią lub
+
nawet połowa powierzchni górnej płyty. To rozszerzenie
+
w kształcie prostokąta, trójkąta lub trapezu jest zapinany na środku
+
koca ze skórzanym lub metalowym guzikiem, z płomieniem lub z wiązaniami. W pergaminowych oprawach archiwalnych często znajdują się wzmocnione wzmocnienia
+
przez dwa lub więcej zszytych skórzanych pasków, pokrytych splotem
+
cienkie paski pergaminu lub skóry gliniastej ch i owiń plecy e
+
część naczyń. Czasami te są kontynuowane, aż zostaną pokrojone
+
przednie, metalowe i metalowe klamry, system zamykania lub system zamykania
+
(M a l a g u z z i). I d o r s o zawsze jest płaski. C z c a t u r a tych plików
+
ligatury mają wiele odmian: łańcuchowe, proste lub nerwowe
+
podwójnie, w skórze, ałunowej skórze lub zwiniętym pergaminie Czasami wątek
+
szew przechodzi bezpośrednio z tyłu koca.
+
Każda dekoracja jest „sucha” i wypełnia niezajęte przedziały
+
z pasm wzmacniających: w najstarszych okazach uzyskuje się go z prostymi wzorami geometrycznymi, później z fryzami z różnych epok.
+
W XVII wieku pojawia się złocenie, choć rzadko, choć ograniczone
+
tylko data wytłoczona dużymi rzymskimi literami na przedniej okładce.
+
Stosowane do XVIII wieku, bardzo często na obszarze skandynawskim, wiązania archiwalne były szczególnie badane w Niemczech.
+
  
Przypomnijmy, że w powiązaniach sekcji i rejestrów z pustymi arkuszami, które należy jeszcze wypełnić, data pierwszej rejestracji stanowi
+
Rodzaj oprawy historycznej, pierwotnie przeznaczonej dla dokumentów, które miały być archiwizowane i przechowywane długotrwale, np. kartulariusze (łac. cartularius) i kopiariusze.
termin „ante quem”, nadający się do randek, choć w tym samym celu
+
w książkach drukowanych data użycia jest używana jako termin „post quem”.
+
Można rozważyć powiązania archiwalne, choć określonego typu,
+
oraz „Biccherne” i „Mariegole” oraz rzymskie depozytariusza generalnego
+
Izby Apostolskiej ”, które mają ogólne warunki do wiązania
+
archiwalnym.
+
  
Te ostatnie były często wykonywane przez mistrzów introligatorskich
+
Oprawa wykonana z naturalnego pergaminu, może być typem oprawy pergaminowej miękkiej lub sztywnej. Zazwyczaj posiada wiązania lub zamykana jest na klapę zakrywającą przednią krawędź bloku. W tym drugim przypadku tylna okładka jest przedłużona, następnie przechodząc przed przednią krawędzią, dochodzi do 1/3 a nawet niekiedy połowy powierzchni górnej okładki. Klapa przyjmuje najczęściej kształt prostokąta, trójkąta lub trapezu i jest zapinana na środku na metalowy guzik, klamry lub wiązana na rzemienie. W pergaminowych oprawach archiwalnych często znajdują się wzmocnienia grzbietu i przegubów w postaci dwóch lub więcej skórzanych pasków (wyprawy glinowej), doszytych lub dowiązanych do grzbietów. Czasami paski te są przedłużone i do nich przymocowane są klamry lub inny system zamykania (il. 2). Systemy i sposoby szycia w tego rodzaju oprawach są różnorodne (il. 3,4).  
z luksusową dekoracją charakteryzującą się prostokątną ramą
+
który otacza talerze i dwa oddzielne przedziały umieszczone jeden nad drugim pionowo: w górnym przedziale zwykle przychodził
+
z nadrukowanym godłem papieża na stanowisku urzędowym, poniżej oznaczenia tomu
+
i rok, a często także herb skarbnika. Do wielkiego zainteresowania
+
którzy mają te książki ze względu na treść, mówi P. Quilici, dołącza do jednej
+
nie mniej istotne jako podstawowe dokumenty dla historii
+
introligatorstwo w Rzymie: tworzą ciągłą serię, która biegnie od środka
+
XVI wieku do całego XVIII wieku i ich wiązania, wykonywane co roku
+
z rzymskich sklepów stanowią unikalne świadectwo ewolucji żelaz używanych w Rzymie przez prawie dwieście pięćdziesiąt lat.
+
  
 +
Oprawy te są rzadko dekorowane, wówczas dekoracje stanowią ślepe wyciski pojedynczych tłoków umiejscowione w wolnych przestrzeniach, pomiędzy elementami konstrukcyjnymi. W o.a. średniowiecznych są to zazwyczaj proste wzory geometryczne, później motywy dekoracyjne charakterystyczne dla danej epoki.
  
 +
W XVII wieku pojawia się złocenie, są to jednak rzadkie przypadki i zazwyczaj ograniczone do wytłoczenia dużymi rzymskimi literami daty na przedniej okładce. Ten rodzaj oprawy był bardzo popularny w XVIII w. w Skandynawii i we Włoszech. Szczególnie znane są „Biccherne” (archiwalne księgi sieneńskie) i „Mariegole” (weneckie statuty cechowe) oraz rzymskie depozytariusze generalnej Izby Apostolskiej. Te ostatnie miały często luksusową dekorację charakteryzującą się prostokątną ramą, która otacza zwierciadło podzielone na dwa pola: w górnym wytłaczano godło papieskie, w dolnym - oznaczenia tomu i rok, a często także herb skarbnika. Księgi te mają niezwykłą wartość, ze względu na treść są znakomitym dokumentem historii. Tworzą ciągłą serię opraw, które w formie niezmienionej powstawały w Rzymie od XVI wieku do końca XVIII wieku. Stanowią tym samym unikalne świadectwo ewolucji tego rodzaju opraw przez okres 250 lat.
  
===Lista===
+
Badania nad tym typem opraw szczególnie intensywnie prowadzono w Niemczech.
 
+
* Punkt 1
+
* Punkt 2
+
** Punkt 2.1
+
** Punkt 2.2
+
* Punkt 2
+
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
  
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
[[ indeks alfabetyczny|można i tak]] <br>  
+
[[Kopertowa oprawa ]] <br>
[[ #Śródtytuł|link lokalny ]] <br>
+
[[Pergaminowe oprawy]] <br>
 +
[[Kartulariusz]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
  
 
<gallery>
 
<gallery>
File:Bookbinders_2.jpg|Obrazek 1
+
File:Opr arch szirmai 302.jpg|il. 1. Przykłady opraw archiwalnych. (fot. Szirmai, 2017, s. 302)
 
+
File:Oprarch1 macchi21.jpg|il. 2. Schemat typowej włoskiej oprawy archiwalnej. (rys. Macchi, 202, s. 21 )
 +
File:Opr arch szirmai 303 1.jpg|il. 3. Schematy szycia książek przedstawionych na il.1. (rys. Szirmai, 2017, s. 303)
 +
File:Opr arch szirmai 303 2.jpg|il. 4. Warianty szycia archiwalnego (oprawy archiwalnej). (rys. Szirmai, 2017, s. 303)
 +
File:Oprawa pergaminowa z klapa.jpg|il. 5. Schemat oprawy archiwalnej. (rys. M. Dorębska)
 
</gallery>
 
</gallery>
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
# Przypis 1
+
# Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 21.
 +
# Szirmai J.A., The Archeology of medieval bookbinding, NY 2017, s. 285-317.
  
 
----
 
----
Autor: '''MPG'''
+
Autor: '''M.P.B.'''

Aktualna wersja na dzień 10:42, 21 kwi 2022

Archiwalna oprawa

(ang. account book binding, ledger binding, stationery binding; fr. couverture de registre, reliure à enveloppement, reliure de Lyon; niem. Archiveinband; wł. archivistica legatura)

Rodzaj oprawy historycznej, pierwotnie przeznaczonej dla dokumentów, które miały być archiwizowane i przechowywane długotrwale, np. kartulariusze (łac. cartularius) i kopiariusze.

Oprawa wykonana z naturalnego pergaminu, może być typem oprawy pergaminowej miękkiej lub sztywnej. Zazwyczaj posiada wiązania lub zamykana jest na klapę zakrywającą przednią krawędź bloku. W tym drugim przypadku tylna okładka jest przedłużona, następnie przechodząc przed przednią krawędzią, dochodzi do 1/3 a nawet niekiedy połowy powierzchni górnej okładki. Klapa przyjmuje najczęściej kształt prostokąta, trójkąta lub trapezu i jest zapinana na środku na metalowy guzik, klamry lub wiązana na rzemienie. W pergaminowych oprawach archiwalnych często znajdują się wzmocnienia grzbietu i przegubów w postaci dwóch lub więcej skórzanych pasków (wyprawy glinowej), doszytych lub dowiązanych do grzbietów. Czasami paski te są przedłużone i do nich przymocowane są klamry lub inny system zamykania (il. 2). Systemy i sposoby szycia w tego rodzaju oprawach są różnorodne (il. 3,4).

Oprawy te są rzadko dekorowane, wówczas dekoracje stanowią ślepe wyciski pojedynczych tłoków umiejscowione w wolnych przestrzeniach, pomiędzy elementami konstrukcyjnymi. W o.a. średniowiecznych są to zazwyczaj proste wzory geometryczne, później motywy dekoracyjne charakterystyczne dla danej epoki.

W XVII wieku pojawia się złocenie, są to jednak rzadkie przypadki i zazwyczaj ograniczone do wytłoczenia dużymi rzymskimi literami daty na przedniej okładce. Ten rodzaj oprawy był bardzo popularny w XVIII w. w Skandynawii i we Włoszech. Szczególnie znane są „Biccherne” (archiwalne księgi sieneńskie) i „Mariegole” (weneckie statuty cechowe) oraz rzymskie depozytariusze generalnej Izby Apostolskiej. Te ostatnie miały często luksusową dekorację charakteryzującą się prostokątną ramą, która otacza zwierciadło podzielone na dwa pola: w górnym wytłaczano godło papieskie, w dolnym - oznaczenia tomu i rok, a często także herb skarbnika. Księgi te mają niezwykłą wartość, ze względu na treść są znakomitym dokumentem historii. Tworzą ciągłą serię opraw, które w formie niezmienionej powstawały w Rzymie od XVI wieku do końca XVIII wieku. Stanowią tym samym unikalne świadectwo ewolucji tego rodzaju opraw przez okres 250 lat.

Badania nad tym typem opraw szczególnie intensywnie prowadzono w Niemczech.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Kopertowa oprawa
Pergaminowe oprawy
Kartulariusz

Grafika

Przypisy

  1. Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 21.
  2. Szirmai J.A., The Archeology of medieval bookbinding, NY 2017, s. 285-317.

Autor: M.P.B.