Francuska oprawa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
 
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
(niem. Franzband)  
+
==Francuska oprawa==
 +
(ang. French calf; niem. Franzband, Halbfranzband; fr. reliure proprement dite)  
  
Oprawa francuska wzorowana jest na technice oprawy stosowanej od średniowiecza, ukształtowała się i zyskała swą nazwę w XIX wieku. Najistotniejszą jej cechą jest typ konstrukcji, czyli połączenia bloku książki z okładką. Książka musi być zszyta na sznurkowe zwięzy, których końcówki, tzw. "wąsy" są przeciągnięte przez otwory wywiercone w okładzinach. O ile jednak w średniowieczu okładziny sporządzano z drewna, a sznurki, po przeciągnięciu zamocowywano kolkami, to w wieku XIX okładki sporządzano z tektury, a końcówki zwięzów, po przeciągnięciu przez otwory, przyklejano. Oprawę francuską cechuje też wysoki oporek, czyli rozszerzony profil grzbietu książki, uzyskany przez odpowiednie obicie go młotkiem. Okładziny zamocowane są przy samym bloku, bez dystansu, charakterystycznego rowka obecnego we współcześnie wykonywanych oprawach. "Wchodzą" one w zagłębienie oporka, tak że grzbiet przechodzi bez żadnego uskoku w okładkę. Za to po otwarciu okładki, przy przegubie powstaje charakterystyczny schodek.
+
Oprawa francuska to solidna i czasochłonna technika oprawiania książek ukształtowana w XIX wieku, wzorowana na tradycyjnej oprawie organicznej stosowanej od średniowiecza. Najistotniejszą jej cechą jest zaoporkowany grzbiet oraz typ konstrukcji, czyli połączenia bloku książki z okładką.  
W partii grzbietowej skóra może być połączona trwale z grzbietem bloku lub też może być odseparowana kartonowym usztywnieniem, tzw. grzbietówką. Cechą charakterystyczną oprawy francuskiej jest spłaszczenie fałdu skóry nad kapitałką, tzw. "kapturek" lub "daszek". Wiele opraw francuskich posiada garby zwięzów na grzbiecie, choć współcześnie nie jest to element obowiązkowy.  
+
 
Oprawa francuska jest obleczona skórą, może też być półskórkiem, wówczas oprawę nazywano "Halbfrazband". Taka właśnie jest omawiana oprawa Latarni magicznej. Na grzbiecie i przygrzbietowych częściach okładzin znajduje się niebieska skóra o grubym groszku - tzw. marokin. Skóra pokrywa znaczną część okładzin, bibliofile mówią o takiej oprawie - szeroki półskórek.  
+
Książka musi być zszyta na sznurkowe zwięzy, których końcówki, tzw. "wąsy" są przeciągnięte przez otwory wywiercone w okładzinach. O ile jednak w średniowieczu okładziny sporządzano z drewna, a sznurki po przeciągnięciu zamocowywano kołkami, o tyle w wieku XIX, gdy okładki wykonywano z tektury, końcówki zwięzów przyklejano do zewnętrznej strony okładzinówki lub przeciągano przez otwory w tekturze i przyklejano.  
Oprawa ma grzbiet zwarty, skóra jest naklejona bezpośrednio na grzbiet bloku książki. Na grzbiecie znajdują się cztery garby zwięzów, są to zwięzy prawdziwe, a więc uwypuklono sznurki, stanowiące konstrukcję szycia i późniejszego mocowania okładek. Zwięzy są dość wydatne, wysokie, zapewne introligator powiększył je (paskami skóry lub tektury), zanim oblekł grzbiet skórą
+
 
 +
Oprawę francuską cechuje też wysoki oporek, czyli rozszerzony profil grzbietu książki, uzyskany przez odpowiednie obicie go młotkiem. Okładziny zamocowane są przy samym bloku, bez odsadki. "Wchodzą" one w zagłębienie oporka, tak że grzbiet przechodzi bez żadnego uskoku w okładkę, natomiast po otwarciu okładki we wnętrzu przy przegubie powstaje charakterystyczny schodek.
 +
 
 +
Oprawa francuska może mieć grzbiet zwarty lub wolny. Na grzbiecie mogą być garby zwięzów.
 +
 
 +
W oprawie z grzbietem zwartym skóra jest naklejona bezpośrednio na grzbiet bloku. Jeśli oprawa jest wyposażona w garby na grzbiecie, to są to zwięzy prawdziwe, czyli konstrukcyjne sznurki uwypuklone pod skórą. Dla lepszego efektu zwięzy bywają podwyższane przez pasek skóry lub tektury.
 +
 
 +
Oprawa z grzbietem odpadającym posiada grzbietówkę, czyli pasek kartonu, odseparowujący grzbiet oprawy od grzbietu bloku. Ewentualne garby w oprawie z grzbietem odpadającym to tzw. sztuczne zwięzy, a więc paski skóry lub tektury wklejone pomiędzy grzbietówkę a skórę, posiadające jedynie cel dekoracyjny.
 +
 
 +
Oprawa francuska jest oblekana na zamontowanych okładkach. Zwykle obleczeniem jest skóra, czasem jest to półskórek, wówczas oprawa zwana jest "Halbfranzband".
 +
 
 +
Cechą charakterystyczną oprawy francuskiej jest spłaszczenie fałdu skóry nad kapitałką, tzw. daszek (kapturek). Ponadto rogi tektury przy kapitałce są ścięte tak, że w okładce powstają małe wcięcia zapobiegające deformacji daszka podczas otwierania książki.
 +
 
 +
Przyklejenie wyklejki następuje w pozycji rozwartych okładek. Istotne jest staranne przyklejenie wyklejki na przegubie oraz wysuszenie w tej pozycji, dzięki czemu naddatek materiału wyklejkowego pozwala następnie na swobodne otwieranie książki i nie zachodzi zjawisko "ciągnięcia się" kart za okładką.
 +
 
 +
W Anglii staranne oprawy w technice francuskiej zwykle były wykonane ze skóry cielęcej, stąd angielskie terminy full calf, a zwłaszcza half calf oznaczają oprawę w skórę cielęcą, wykonaną w technice francuskiej.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
Linia 12: Linia 28:
 
[[Przegub zwarty]] <br>
 
[[Przegub zwarty]] <br>
 
[[Oporek]] <br>
 
[[Oporek]] <br>
 +
[[Daszek]] <br>
 +
[[Ścięcie rogu]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
  
 
<gallery>
 
<gallery>
 +
File:Zawieszanie okładzin.jpg|Zasadzanie okładzin. Rys. K. Komsta-Sławińska
 
File:Oporek zwarty1.jpg|Oporek i okładka z przegubem zwartym. Rys. K. Komsta-Sławińska  
 
File:Oporek zwarty1.jpg|Oporek i okładka z przegubem zwartym. Rys. K. Komsta-Sławińska  
 +
File:Francuska.JPG|Główka grzbietu z daszkiem i wcięciami rogów okładek. Oprawa Władysława Dąbrowskiego.
  
 
</gallery>
 
</gallery>
Linia 22: Linia 42:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
#  
+
# Z. Zjawiński, Introligatorstwo, Warszawa 1967, s. 191-197.
 +
# Rhein Adolf, Das Buchbinderbuch, Halle 1954, s. 196-210.
 +
# Wiese Fritz, Der Bucheinband, Stuttgart 1953, s. 219-254.
 +
# Cockerell Douglas, Bookbinding, and the care of books: a handbook for amateurs, bookbinders & librarians, London 1901
  
 
----
 
----
 
Autor: '''E.P.'''
 
Autor: '''E.P.'''

Aktualna wersja na dzień 14:19, 4 kwi 2022

Francuska oprawa

(ang. French calf; niem. Franzband, Halbfranzband; fr. reliure proprement dite)

Oprawa francuska to solidna i czasochłonna technika oprawiania książek ukształtowana w XIX wieku, wzorowana na tradycyjnej oprawie organicznej stosowanej od średniowiecza. Najistotniejszą jej cechą jest zaoporkowany grzbiet oraz typ konstrukcji, czyli połączenia bloku książki z okładką.

Książka musi być zszyta na sznurkowe zwięzy, których końcówki, tzw. "wąsy" są przeciągnięte przez otwory wywiercone w okładzinach. O ile jednak w średniowieczu okładziny sporządzano z drewna, a sznurki po przeciągnięciu zamocowywano kołkami, o tyle w wieku XIX, gdy okładki wykonywano z tektury, końcówki zwięzów przyklejano do zewnętrznej strony okładzinówki lub przeciągano przez otwory w tekturze i przyklejano.

Oprawę francuską cechuje też wysoki oporek, czyli rozszerzony profil grzbietu książki, uzyskany przez odpowiednie obicie go młotkiem. Okładziny zamocowane są przy samym bloku, bez odsadki. "Wchodzą" one w zagłębienie oporka, tak że grzbiet przechodzi bez żadnego uskoku w okładkę, natomiast po otwarciu okładki we wnętrzu przy przegubie powstaje charakterystyczny schodek.

Oprawa francuska może mieć grzbiet zwarty lub wolny. Na grzbiecie mogą być garby zwięzów.

W oprawie z grzbietem zwartym skóra jest naklejona bezpośrednio na grzbiet bloku. Jeśli oprawa jest wyposażona w garby na grzbiecie, to są to zwięzy prawdziwe, czyli konstrukcyjne sznurki uwypuklone pod skórą. Dla lepszego efektu zwięzy bywają podwyższane przez pasek skóry lub tektury.

Oprawa z grzbietem odpadającym posiada grzbietówkę, czyli pasek kartonu, odseparowujący grzbiet oprawy od grzbietu bloku. Ewentualne garby w oprawie z grzbietem odpadającym to tzw. sztuczne zwięzy, a więc paski skóry lub tektury wklejone pomiędzy grzbietówkę a skórę, posiadające jedynie cel dekoracyjny.

Oprawa francuska jest oblekana na zamontowanych okładkach. Zwykle obleczeniem jest skóra, czasem jest to półskórek, wówczas oprawa zwana jest "Halbfranzband".

Cechą charakterystyczną oprawy francuskiej jest spłaszczenie fałdu skóry nad kapitałką, tzw. daszek (kapturek). Ponadto rogi tektury przy kapitałce są ścięte tak, że w okładce powstają małe wcięcia zapobiegające deformacji daszka podczas otwierania książki.

Przyklejenie wyklejki następuje w pozycji rozwartych okładek. Istotne jest staranne przyklejenie wyklejki na przegubie oraz wysuszenie w tej pozycji, dzięki czemu naddatek materiału wyklejkowego pozwala następnie na swobodne otwieranie książki i nie zachodzi zjawisko "ciągnięcia się" kart za okładką.

W Anglii staranne oprawy w technice francuskiej zwykle były wykonane ze skóry cielęcej, stąd angielskie terminy full calf, a zwłaszcza half calf oznaczają oprawę w skórę cielęcą, wykonaną w technice francuskiej.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Organiczna oprawa
Przegub zwarty
Oporek
Daszek
Ścięcie rogu

Grafika

Przypisy

  1. Z. Zjawiński, Introligatorstwo, Warszawa 1967, s. 191-197.
  2. Rhein Adolf, Das Buchbinderbuch, Halle 1954, s. 196-210.
  3. Wiese Fritz, Der Bucheinband, Stuttgart 1953, s. 219-254.
  4. Cockerell Douglas, Bookbinding, and the care of books: a handbook for amateurs, bookbinders & librarians, London 1901

Autor: E.P.