Banderola: Różnice pomiędzy wersjami
(→Banderola (filakteria)) |
(→Banderola) |
||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | === | + | ==Banderola== |
+ | (filakteria) (ang. scroll; fr. banderole, phylactère; niem. Bandrole, Band) | ||
− | 1 | + | ===Banderola (znaczenie 1)=== |
+ | Stylizowany pas pergaminu bądź wstęga z zagiętymi lub zawiniętymi końcami, mieszczący napis. Motyw popularny w introligatorstwie gotyckim XV-pocz. XVI w., wyciskany z tłoka, przeważnie o małych rozmiarach (ok. 0,5-1 cm x 2-5 cm). W odniesieniu do treści napisów b. dzielą się na 2 kategorie: mieszczące słowa lub ich skróty o wymowie religijnej (np. „Maria” „Jhesus”, „ihs”) oraz mieszczące imię introligatora, nazwę miasta, w którym znajdował się warsztat, rzadziej zaś napis identyfikujący właściciela księgi (instytucjonalnego lub prywatnego); czasami na obu końcach wyrazów lub pomiędzy nimi umieszczone są drobne ozdobniki. Wzorem tego rodzaju przedstawień w innych dziedzinach plastyki i rzemiosła artystycznego, napisy miały krój teksturowy, a od schyłku XV w. niekiedy też antykwowy. Zarówno b. o funkcji dekoracyjnej jak i funkcji sygnatury introligatora oraz znaku własnościowego ukazywano w rozmaitych miejscach na okładzinach. W oprawach 1 poł. XV w. dominowało rozmieszczenie ich pojedynczych lub kilku motywów, rozproszonych wśród innych elementów dekoracji zwierciadła i jego ram. Pod koniec XV w. i na początku XVI w. coraz częściej kształtowano z ich zwielokrotnionych wycisków ornamenty w ramach, niekiedy przypominające sznurowy ornament. W Polsce najbardziej znane są b. na oprawach krakowskich i gdańskich od schyłku XV do pocz. XVI w. (np. Introligator z Banderolą „maria hilf”, Jakub Jeżowski, Introligator Smoka – młodszy), w podobnym czasie w Toruniu b. z sygnaturą posługiwał się Maciej Hadeber. Jako typowa dla estetyki gotyckiej b. całkowicie zanikła w introligatorstwie 1 poł. XVI w. | ||
− | 2 | + | ===Banderola (znaczenie 2)=== |
+ | Ornament rzadko spotykany na oprawach gotyckich (XV w.) w formie sztywno zaginanej (zygazkowatej) wstęgi z prostą dekoracją (np. perełkowaniem); wyciskany z tłoka lub radełka. | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
− | [[ | + | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> |
− | + | [[Sznurowy ornament ]] <br> | |
==Grafika== | ==Grafika== | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | Plik:Banderola 1.jpg | + | Plik:Banderola 1.jpg | Banderola z sygnaturą introligatora na oprawie późnogotyckiej, 2 poł. XV w. |
− | Plik:Banderola 2.jpg | + | Plik:Banderola 2.jpg | Banderole z napisem "maria" jako elementy dekoracji ornamentalnej oprawy późnogotyckiej, 2 poł. XV w. |
+ | Plik:Banderola, Tondel il. na s. 163, Sygnatura Henryka Costera z Lubeki.jpg | Banderola jako sygnatura introligatora, Henryka Costera z Lubeki na oprawie Biblii 42-wierszowej Gutenberga, wg: Tondel, Inkunabuły..., 2007, il. na s. 163, | ||
+ | Plik:Banderola 2, opr. inkunabułu, Bracz.jpg | Banderola jako sygnatura introligatora (na górze) oraz banderole jako ornament (u dołu) na oprawie późnogotyckiej, 3-4 ćw. XV w. | ||
+ | Plik:Banderola 1b.jpg | Banderole jako ornament w obramieniu (bordiurze) zwierciadła oprawy późnogotyckiej, Wrocław, 2 poł. XV w.,Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu, fot. A. Wagner | ||
+ | Plik:Banderola, Tondel XLVII.jpg | Banderole jako ornament w obramieniu (bordiurze) zwierciadła oprawy późnogotyckiej, 2 poł. XV w., repr. wg: Tondel, Inkunabuły..., 2007, tabl. XLVII | ||
</gallery> | </gallery> | ||
Linia 20: | Linia 27: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
+ | # Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XIII, XCIX-CII, CV; | ||
# EWOK 1971, szp. 106-107; | # EWOK 1971, szp. 106-107; | ||
+ | # Ziesche, Becker 1977, s. 55; | ||
# Schwenke, Schunke 1979, tabl. 284-296; | # Schwenke, Schunke 1979, tabl. 284-296; | ||
# Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 3; | # Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 3; |
Aktualna wersja na dzień 22:07, 1 kwi 2022
Spis treści
Banderola
(filakteria) (ang. scroll; fr. banderole, phylactère; niem. Bandrole, Band)
Banderola (znaczenie 1)
Stylizowany pas pergaminu bądź wstęga z zagiętymi lub zawiniętymi końcami, mieszczący napis. Motyw popularny w introligatorstwie gotyckim XV-pocz. XVI w., wyciskany z tłoka, przeważnie o małych rozmiarach (ok. 0,5-1 cm x 2-5 cm). W odniesieniu do treści napisów b. dzielą się na 2 kategorie: mieszczące słowa lub ich skróty o wymowie religijnej (np. „Maria” „Jhesus”, „ihs”) oraz mieszczące imię introligatora, nazwę miasta, w którym znajdował się warsztat, rzadziej zaś napis identyfikujący właściciela księgi (instytucjonalnego lub prywatnego); czasami na obu końcach wyrazów lub pomiędzy nimi umieszczone są drobne ozdobniki. Wzorem tego rodzaju przedstawień w innych dziedzinach plastyki i rzemiosła artystycznego, napisy miały krój teksturowy, a od schyłku XV w. niekiedy też antykwowy. Zarówno b. o funkcji dekoracyjnej jak i funkcji sygnatury introligatora oraz znaku własnościowego ukazywano w rozmaitych miejscach na okładzinach. W oprawach 1 poł. XV w. dominowało rozmieszczenie ich pojedynczych lub kilku motywów, rozproszonych wśród innych elementów dekoracji zwierciadła i jego ram. Pod koniec XV w. i na początku XVI w. coraz częściej kształtowano z ich zwielokrotnionych wycisków ornamenty w ramach, niekiedy przypominające sznurowy ornament. W Polsce najbardziej znane są b. na oprawach krakowskich i gdańskich od schyłku XV do pocz. XVI w. (np. Introligator z Banderolą „maria hilf”, Jakub Jeżowski, Introligator Smoka – młodszy), w podobnym czasie w Toruniu b. z sygnaturą posługiwał się Maciej Hadeber. Jako typowa dla estetyki gotyckiej b. całkowicie zanikła w introligatorstwie 1 poł. XVI w.
Banderola (znaczenie 2)
Ornament rzadko spotykany na oprawach gotyckich (XV w.) w formie sztywno zaginanej (zygazkowatej) wstęgi z prostą dekoracją (np. perełkowaniem); wyciskany z tłoka lub radełka.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Sznurowy ornament
Grafika
Przypisy
- Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XIII, XCIX-CII, CV;
- EWOK 1971, szp. 106-107;
- Ziesche, Becker 1977, s. 55;
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 284-296;
- Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 3;
- Garwoliński 2015, s. 107-132.
Autor: A.W.