Papiery pseudomarmurkowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Papiery pseudomarmurkowe)
(Papiery pseudomarmurkowe)
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
==Papiery pseudomarmurkowe==
 
==Papiery pseudomarmurkowe==
  
Duże popyt na papiery marmurkowe prowadził do poszukiwań metod taniej i szybkiej produkcji papierów dekorowanych. Jednym z rozwiązań była produkcja papierów pseudomarmurkowych wykonywanych mechanicznie metodą nakrapiania (papier agatowy, Gustav-marmor). Próbowano drukowania papierów o wzorze marmurkowym typograficznie z grawerowanych matryc oraz litograficznie. Wilhelm Leo skonstruował gumowy wałek z żyłkowym wzorem (pojedynczy i podwójny – dwukolorowy) służący do nadawania wzoru przy użyciu tuszu, wykorzystywany głównie do marmurkowania krawędzi. Józef Helfer skonstruował aparat do nakrapiania  zbudowany z szeregu dysz; pozwalał on na uzyskiwanie powtarzalnych wzorów. Maszyna opisana przez Louisa Adgara Andésa (The treatment of paper for special purposes, Londyn 1907) nie tylko mechanicznie nakrapiała farby, ale także rozprowadzała wzór grzebieniem, nakładała arkusz papieru, przycierała go szczotką i odkładała zamarmurkowany arkusz. Rozwiązanie Roberta Bracewella (1950) szło w kierunku marmurkowania wstęgi papieru; wzór nakrapiano na strumień spływającej wody. Techniki produkcji maszynowej marmurków były zachowywane w tajemnicy, dostępne obecnie marmurki francuskie są wykonywane nieznaną technologią. Marmurki są także drukowane wielobarwnie przy użyciu rastra.
+
Duże popyt na papiery marmurkowe prowadził do poszukiwań metod taniej i szybkiej produkcji papierów dekorowanych. Jednym z rozwiązań była produkcja papierów pseudomarmurkowych wykonywanych mechanicznie metodą nakrapiania (papier agatowy, Gustav-marmor). Próbowano drukowania papierów o wzorze marmurkowym typograficznie z grawerowanych matryc oraz litograficznie. Wilhelm Leo skonstruował gumowy wałek z żyłkowym wzorem (pojedynczy i podwójny – dwukolorowy) służący do nadawania wzoru przy użyciu tuszu, wykorzystywany głównie do marmurkowania krawędzi. Józef Helfer skonstruował aparat do nakrapiania  zbudowany z szeregu dysz; pozwalał on na uzyskiwanie powtarzalnych wzorów. Maszyna opisana przez Louisa Adgara Andésa (The treatment of paper for special purposes, Londyn 1907) nie tylko mechanicznie nakrapiała farby, ale także rozprowadzała wzór grzebieniem, nakładała arkusz papieru, przycierała go szczotką i odkładała zamarmurkowany arkusz. Rozwiązanie Roberta Bracewella (1950) szło w kierunku marmurkowania wstęgi papieru; wzór nakrapiano na strumień spływającej wody. Pseudomarmurki są także wytwarzane w drodze reprodukcji oryginału i druku barwnego przy użyciu rastra.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==

Aktualna wersja na dzień 10:56, 21 mar 2022

Papiery pseudomarmurkowe

Duże popyt na papiery marmurkowe prowadził do poszukiwań metod taniej i szybkiej produkcji papierów dekorowanych. Jednym z rozwiązań była produkcja papierów pseudomarmurkowych wykonywanych mechanicznie metodą nakrapiania (papier agatowy, Gustav-marmor). Próbowano drukowania papierów o wzorze marmurkowym typograficznie z grawerowanych matryc oraz litograficznie. Wilhelm Leo skonstruował gumowy wałek z żyłkowym wzorem (pojedynczy i podwójny – dwukolorowy) służący do nadawania wzoru przy użyciu tuszu, wykorzystywany głównie do marmurkowania krawędzi. Józef Helfer skonstruował aparat do nakrapiania zbudowany z szeregu dysz; pozwalał on na uzyskiwanie powtarzalnych wzorów. Maszyna opisana przez Louisa Adgara Andésa (The treatment of paper for special purposes, Londyn 1907) nie tylko mechanicznie nakrapiała farby, ale także rozprowadzała wzór grzebieniem, nakładała arkusz papieru, przycierała go szczotką i odkładała zamarmurkowany arkusz. Rozwiązanie Roberta Bracewella (1950) szło w kierunku marmurkowania wstęgi papieru; wzór nakrapiano na strumień spływającej wody. Pseudomarmurki są także wytwarzane w drodze reprodukcji oryginału i druku barwnego przy użyciu rastra.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Papiery marmurkowe
Papier agatowy
Gustav-marmor
Zdobienie krawędzi

Grafika

Przypisy

  1. Easton Phoebe Jane, Marbling: a history and a bibliography, Los Angeles 1983, s. 120-122.
  2. Weichelt August, Buntpapierfabrikation, Berlin 1908, s. 252-306.
  3. Wolfe R. J., Marbled Papers: Its History, Techniques and Patterns, Filadelfia, 1989, s. 118-123.
  4. J. Halfer, Die Fortschritte der Marmorierkunst, Stuttgart 1891.

Autor: E.P.