Papier marmurkowy narzędziowy: Różnice pomiędzy wersjami
(→Wzory) |
(→Wzory) |
||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Papier marmurkowy narzędziowy== | ==Papier marmurkowy narzędziowy== | ||
− | (ang. drawn marbled paper, niem. | + | (ang. drawn marbled paper, drawn marble, niem. Gezogener Marmor) |
− | Rodzaj papieru dekoracyjnego wykonanego w technice marmurkowania którego wzór został opracowany poprzez rozciąganie nakropionych plam farby przy pomocy narzędzi. Najprostszymi narzędziami są patyczki, rysiki lub sztyfty, listewki z nabitym rzędem sztyftów, tzw. grzebienie o | + | Rodzaj papieru dekoracyjnego wykonanego w technice marmurkowania którego wzór został opracowany poprzez rozciąganie nakropionych plam farby przy pomocy narzędzi. Najprostszymi narzędziami są patyczki, rysiki lub sztyfty, listewki z nabitym rzędem sztyftów, tzw. grzebienie o różnej gęstości igieł, w tym także o grzebienie o ruchomym, zmiennym rozstawie igieł a także narzędzia z kilkoma szeregami igieł, przypominające bronę. |
===Technika wykonania=== | ===Technika wykonania=== | ||
− | Narzucanie kolorów na grunt odbywa się tak jak w przypadku marmurka tureckiego, następnie opracowuje się powierzchnię farb prowadząc narzędzie od jednego brzegu kuwety do drugiego. Sztyft służy do rozciągania farb w swobodne, fantazyjne wzory lub w luźne pasy, użycie grzebienia zagęszcza wzór. Podstawą do wzorów ślimakowych, bukietowych, pawich, czy innych, nie posiadających własnych nazw jest wzór grzebieniowy, uzyskany przez jedno lub kilkukrotne rozciągniecie farb, przy czym kolejne przeciągnięcia są prostopadłe do poprzednich i wykonywane grzebieniami o zróżnicowanym rozstawie igieł. Ostateczny wzór powstaje przez zakręcanie | + | Narzucanie kolorów na grunt odbywa się tak jak w przypadku marmurka tureckiego, następnie opracowuje się powierzchnię farb prowadząc narzędzie od jednego brzegu kuwety do drugiego. Sztyft służy do rozciągania farb w swobodne, fantazyjne wzory (np. we wzorze Jugendtil) lub w luźne pasy, użycie grzebienia zagęszcza wzór. Podstawą do wzorów ślimakowych, bukietowych, pawich, czy innych, nie posiadających własnych nazw jest wzór grzebieniowy, uzyskany przez jedno lub kilkukrotne rozciągniecie farb, przy czym kolejne przeciągnięcia są prostopadłe do poprzednich i wykonywane grzebieniami o zróżnicowanym rozstawie igieł. Ostateczny wzór powstaje przez zakręcanie grzebieniem. |
===Wzory=== | ===Wzory=== | ||
− | * papier marmurkowy grzebieniowy (ang combed marble, niem.das Kamm-Marmorpapier, fr.papier marbre peigne) | + | * papier marmurkowy grzebieniowy (ang. combed marble, niem. das Kamm-Marmorpapier, fr. papier marbre peigne) |
− | * papier marmurkowy ślimakowy (ang.curl/ snail marble, niem. Schneckenmarmor, fr. papier marbre coquille/ turniquet) | + | * papier marmurkowy ślimakowy (ang. curl/snail marble, French curl marble, niem. Schneckenmarmor, fr. papier marbre coquille/turniquet) |
− | * papier marmurkowy bukietowy (ang. | + | * papier marmurkowy bukietowy (ang. bouquet marble, niem. Bouquetmarmorpapier) |
− | * papier marmurkowy paw (ang. peacock marble, niem Pfauenmarmorpapier) | + | * papier marmurkowy paw (ang. peacock marble, niem. Pfauenmarmorpapier) |
* papier marmurkowy Jugendstil | * papier marmurkowy Jugendstil | ||
+ | * papier marmurkowy rozciągany sztyftem (Persille) | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | |||
+ | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
+ | [[Papiery marmurkowe]] <br> | ||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
Linia 23: | Linia 29: | ||
File:18mar.jpg|Marmurek grzebieniowy. | File:18mar.jpg|Marmurek grzebieniowy. | ||
File:21mar.jpg|Papier marmurkowy ślimakowy. | File:21mar.jpg|Papier marmurkowy ślimakowy. | ||
+ | File:Puget marmurek.JPG|Papier marmurkowy Jugendstil. | ||
+ | File:IMG 0812.JPG|Marmurek rozciągany sztyftem "tam i z powrotem" | ||
</gallery> | </gallery> | ||
Linia 29: | Linia 37: | ||
# Chambers Anna, Marmoriertes Papier, Bern, Stuttgart, Haupt, 1988, s. 75. | # Chambers Anna, Marmoriertes Papier, Bern, Stuttgart, Haupt, 1988, s. 75. | ||
− | # Semkowicz A., Introligatorstwo: z krótkim zarysem historii zdobnictwa opraw i 89 rycinami w tekście, Kraków, 1948. | + | # Semkowicz A., Introligatorstwo: z krótkim zarysem historii zdobnictwa opraw i 89 rycinami w tekście, Kraków, 1948, s. 122. |
− | # E. Siemieniako, Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018. | + | # E. Siemieniako, Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018, s. 99-100. |
− | # Woolnough C., The Whole Art of Marbling as Applied to Paper, Book Edges, etc., Londyn, 1881. | + | # Woolnough C., The Whole Art of Marbling as Applied to Paper, Book Edges, etc., Londyn, 1881, s. 38-39. |
+ | # Krauze S., Rinck J., Buntpapier – ein Bestimmungsbuch, Decorated Papers – a Guidebook, Sierpapier – een Gids, Stuttgart, 2016, s. 174-179, 190-195. | ||
---- | ---- | ||
− | Autor: ''' | + | Autor: '''M.P.B., E.P.''' |
Aktualna wersja na dzień 20:38, 20 mar 2022
Spis treści
Papier marmurkowy narzędziowy
(ang. drawn marbled paper, drawn marble, niem. Gezogener Marmor)
Rodzaj papieru dekoracyjnego wykonanego w technice marmurkowania którego wzór został opracowany poprzez rozciąganie nakropionych plam farby przy pomocy narzędzi. Najprostszymi narzędziami są patyczki, rysiki lub sztyfty, listewki z nabitym rzędem sztyftów, tzw. grzebienie o różnej gęstości igieł, w tym także o grzebienie o ruchomym, zmiennym rozstawie igieł a także narzędzia z kilkoma szeregami igieł, przypominające bronę.
Technika wykonania
Narzucanie kolorów na grunt odbywa się tak jak w przypadku marmurka tureckiego, następnie opracowuje się powierzchnię farb prowadząc narzędzie od jednego brzegu kuwety do drugiego. Sztyft służy do rozciągania farb w swobodne, fantazyjne wzory (np. we wzorze Jugendtil) lub w luźne pasy, użycie grzebienia zagęszcza wzór. Podstawą do wzorów ślimakowych, bukietowych, pawich, czy innych, nie posiadających własnych nazw jest wzór grzebieniowy, uzyskany przez jedno lub kilkukrotne rozciągniecie farb, przy czym kolejne przeciągnięcia są prostopadłe do poprzednich i wykonywane grzebieniami o zróżnicowanym rozstawie igieł. Ostateczny wzór powstaje przez zakręcanie grzebieniem.
Wzory
- papier marmurkowy grzebieniowy (ang. combed marble, niem. das Kamm-Marmorpapier, fr. papier marbre peigne)
- papier marmurkowy ślimakowy (ang. curl/snail marble, French curl marble, niem. Schneckenmarmor, fr. papier marbre coquille/turniquet)
- papier marmurkowy bukietowy (ang. bouquet marble, niem. Bouquetmarmorpapier)
- papier marmurkowy paw (ang. peacock marble, niem. Pfauenmarmorpapier)
- papier marmurkowy Jugendstil
- papier marmurkowy rozciągany sztyftem (Persille)
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Papiery marmurkowe
Grafika
Przypisy
- Chambers Anna, Marmoriertes Papier, Bern, Stuttgart, Haupt, 1988, s. 75.
- Semkowicz A., Introligatorstwo: z krótkim zarysem historii zdobnictwa opraw i 89 rycinami w tekście, Kraków, 1948, s. 122.
- E. Siemieniako, Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018, s. 99-100.
- Woolnough C., The Whole Art of Marbling as Applied to Paper, Book Edges, etc., Londyn, 1881, s. 38-39.
- Krauze S., Rinck J., Buntpapier – ein Bestimmungsbuch, Decorated Papers – a Guidebook, Sierpapier – een Gids, Stuttgart, 2016, s. 174-179, 190-195.
Autor: M.P.B., E.P.