Papier gnieciony: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Przypisy) |
|||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Papier gnieciony== | ==Papier gnieciony== | ||
− | (ang. crumpled paper; niem. Knitterpapier) | + | (ang. crumpled paper; niem. Knitterpapier, fr. papier froissé) |
− | Papier którego dekoracja powstaje w wyniku zgniecenia a następnie rozprostowania arkusza papieru. | + | Papier którego dekoracja powstaje w wyniku zgniecenia, a następnie rozprostowania arkusza papieru. |
− | + | Na końcowy efekt wpływ maja dwa czynniki, gniecenie i sposób barwienia papieru. Do barwienia mogą być stosowane zarówno farby wodne, jak i mieszaniny farb z klajstrem. Arkusz z naniesioną farbą jest poddawany zgnieceniu. Po rozprostowaniu powstaje niejednolity wzór, wynikający z wniknięcia większej ilości barwnika w załamania papieru. | |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 20: | Linia 20: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | # J. | + | # Tomaszewski J., K. Dudek, Ręcznie zdobione papiery introligatorskie, Kraków 2002, s. 35. |
− | + | # Krause S., Rinck J., Buntpapier – ein Bestimmungsbuch, Stuttgart 2016, s. 142-145. | |
---- | ---- | ||
Autor: '''E.P.''' | Autor: '''E.P.''' |
Aktualna wersja na dzień 00:59, 20 mar 2022
Spis treści
Papier gnieciony
(ang. crumpled paper; niem. Knitterpapier, fr. papier froissé)
Papier którego dekoracja powstaje w wyniku zgniecenia, a następnie rozprostowania arkusza papieru.
Na końcowy efekt wpływ maja dwa czynniki, gniecenie i sposób barwienia papieru. Do barwienia mogą być stosowane zarówno farby wodne, jak i mieszaniny farb z klajstrem. Arkusz z naniesioną farbą jest poddawany zgnieceniu. Po rozprostowaniu powstaje niejednolity wzór, wynikający z wniknięcia większej ilości barwnika w załamania papieru.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Papiery natryskowe
Grafika
Przypisy
- Tomaszewski J., K. Dudek, Ręcznie zdobione papiery introligatorskie, Kraków 2002, s. 35.
- Krause S., Rinck J., Buntpapier – ein Bestimmungsbuch, Stuttgart 2016, s. 142-145.
Autor: E.P.